بلاتکلیفی سند امنیت زنان و کودکان در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی

zanan & kodakan

دریافت خبر از: سپیده نامور Sepideh Namvar

مشاور وزیر کشور در امور زنان گفت که سند امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی را بر اساس ماده ۲۲۷ برنامه پنجم توسعه تدوین کرده‌ایم اما از پایان سال ۹۴ تا کنون در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این سند تعیین تکلیف نشده است.

 فهیمه فرهمندپور در نشست خبری که امروز در وزارت کشور برگزار شد افزود: “وزارت کشور سند امنیت زنان و کودکان را در روابط اجتماعی تدوین کرد. این سند به سازمان مدیریت و برنامه ریزی تقدیم شد و این سازمان از ما درخواست کرد که سند امنیت زنان و کودکان بر روابط اجتماعی را اصلاح کنیم. ما پس از این کار نسخه نهایی را در پایان سال ۹۴ به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارسال کردیم، اما با وجود پیگیری‌های ما همچنان این سند تعیین تکلیف نشده است”.

وی اضافه کرد: “قرار شد، طبق نظرات کارشناسی بخش امنیت زنان و کودکان تفکیک شود و ما داوطلبانه نسخه دومی از این سند تهیه کردیم که سند ملی امنیت زنان در روابط اجتماعی نام دارد”.

فرهمندپور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه مهمترین دستاورد حوزه بانوان وزارت کشور به ویژه در استان‌ها گفتمان سازی در حوزه زنان و خانواده است گفت: “پیش از این موضوع زنان در عمل در استان‌ها حاشیه‌ای و تشریفاتی بود و جنبه تبلیغی و ترویجی داشت و دفاتر امور زنان و خانواده استان‌ها جایگاه لازم را نداشته است”.

وی تثبیت جایگاه امور بانوان استان‌ها را از دستاوردهای وزارت کشور در حوزه زنان برشمرد و افزود: “پیش از این موضوع اعتیاد زنان و آسیب‌هایی که خانواده‌های معتادان با آن دست به گریبان بودند جدی پیگیری نمی‌شد. با حمایت وزیر کشور تلاش کردیم زمینه‌ای فراهم کنیم که مدیران کل امور بانوان استان‌ها در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌ها عضو شوند. تصمیم سازی و تصمیم گیری در حوزه‌های مرتبط با زنان به کارگروه تخصصی زنان و خانواده ذیل عنوان شورای برنامه ریزی و توسعه استان واگذار شد و در تیرماه عضویت مدیران امور بانوان در این شوراها به تصویب رسید. در این راستا از تیر تا آبان ۹۴، ۱۰۵ جلسه برگزار شد که به ۱۹۵ مصوبه انجامید. ۸۷ مصوبه اجرا شد و ۹۸ مصوبه در حال اجراست. این مصوبات شامل ۱۲۱ طرح پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان و ۶۶ طرح درمان اعتیاد، ۹ طرح حمایت از دختران و زنان بهبود یافته و ۲۶ طرح حمایت از خانواده‌های معتادان بود که تمام این طرح‌ها اجرا شد”.

فرهمندپور با اشاره به مرجع ملی حقوق کودک گفت: “این مرجع در وزارت دادگستری مستقر است اما این وزارتخانه زیرشاخه‌هایی در استان‌ها ندارد. قرار شد مرجع ملی حقوق کودک از ظرفیت وزارت کشور در استان‌ها بهره ببرند و حوزه بانوان استانداری‌ها به عنوان متولی انتخاب شدند تا در کارگروه تخصصی زنان و خانواده ذیل شورای برنامه ریزی و توسعه استان‌ها این موضوع را پیگیری کند”.

وی اضافه کرد: “وظیفه حوزه بانوان در زمینه حقوق کودک، رصد و پیگیری اقدامات انجام شده و انجام هماهنگی‌های لازم استانهاست. در حال حاضر این کار با سرعت شگفت‌انگیزی پیش می‌رود و دستاوردهای فوق العاده‌ای در زمینه کودکان بازمانده از تحصیل، کودکان آسیب دیده، مسائل خاص حوزه سلامت کودکان، رشد معنوی و سلامت روانی کودکان، مسائل خاص کودکان در استان‌ها، ارتباط زود هنگام کودکان و کودکان فاقد هویت داشته‌ایم”.

مشاور وزیر کشور در امور زنان در ادامه گفت: “دفاتر امور بانوان استانداری‌ها در برش استانی در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی مشغول فعالیت هستند. علاوه بر آن در زمینه اقتصاد مقاومتی ماموریت‌های جدی را دنبال می‌کنیم”.

وی تصریح کرد: “ما بدون ورود به حوزه اقتصادی زنان قادر به ساماندهی حوزه فرهنگی و اجتماعی آنان نیستیم. در این جهت به شناسایی ظرفیت‌های زنان برای حضور در عرصه اجتماعی، شناسایی زنان فعال در عرصه اقتصادی و تلاش برای شناسایی آسیب‌های زنان سرپرست خانوار و کوشش به منظور کاهش و حل مسائل آنان اقدام کرده‌ایم”.

فرهمندپور اضافه کرد: “برگزاری نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های ادواری به منظور معرفی ظرفیت‌های زنان، بازاریابی و جذب حمایت و تسهیلات را در دستور کار خود قرار دادیم. علاوه بر آن اقدام به برگزاری کارگاه بازیابی و استانداردها با مشارکت دستگاه‌های مختلف در استان‌ها کردیم چرا که زنان در زمینه آموزش و کیفیت تولیدات مشکلی ندارند بلکه در بازاریابی با مسائلی مواجه هستند و ما تلاش کرده‌ایم دست کم یک بازارچه دائمی در هر استان داشته باشیم”.

وی با اشاره به استان‌هایی که برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در آنها به طور آزمایشی در حال اجراست، اظهار کرد: “کرمان، لرستان و آذربایجان شرقی سه استانی هستند که وزارت کشور برای اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی انتخاب کرده است و ما در حال طراحی یک بسته ویژه برای این سه استان هستیم”.

مشاور وزیر کشور در امور زنان یکی دیگر از برنامه‌های حوزه زنان این وزارتخانه را برگزاری سه نشست ذکر و اظهار کرد: “قرار است از مهر تا آذرماه با حضور وزیر کشور سه نشست با زنان شاخص در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برگزار کنیم و در هر نشست ۳۰ تا ۵۰ نفر از زنان شاخص حضور می‌یابند”.

مشاور وزیر کشور در امور زنان تعداد زیاد پست‌های خالی کارشناس امور بانوان فرمانداری‌ها را از ضعف‌های موجود برشمرد و گفت: “این وضعیت مطلوب نیست و فرمانداری‌ها با شیوه‌های مختلفی تلاش کرده‌اند این کاستی را جبران کنند به گونه‌ای که مشاور فرماندار در امور بانوان را پیش‌بینی کردند. این مشاوران جایگاه حقوقی و پست تشکیلاتی ندارند”.

وی اضافه کرد: “کمتر از پنج درصد از استان‌ها هیچ نیروی فعالی در حوزه زنان ندارند. ۵۰ درصد از فرمانداری ها دارای پست کارشناس امور بانوان هستند. این در حالی است که باید صددرصد فرمانداری‌ها یک کارشناس امور بانوان دارای جایگاه حقوقی و تشکیلاتی داشته باشند”.

فرهمندپور گفت: “دولت روند استخدام را کند کرده و به تناسب خروج نیرو افراد تازه وارد نشده‌اند و میزان پست‌های خالی بانوان بیش از سایر پست‌ها است”.

مشاور وزیر کشور در امور زنان تصریح کرد: “در حال انجام پیگیری به منظور ایجاد حساسیت برای کاهش پست‌های خالی کارشناسان امور بانوان فرمانداری‌ها هستیم البته این وضعیت به معنای معطل ماندن امور بانوان در فرمانداریها نیست. در حال حاضر در استان‌های خراسان رضوی، خوزستان، کرمانشاه تقریبا همه پست‌های کارشناس امور بانوان پر  شده است”.

مشاور وزیر کشور در امور زنان با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی حوزه بانوان وزارت کشور، گفت: “تلاش کرده‌ایم در زمینه‌های علمی، آموزشی، پژوهشی حوزه زنان با مجامع علمی همکاری کنیم تا در این حوزه تصمیم‌سازی علمی داشته باشیم”.

وی درباره فعالیتهای امور بانوان وزارت کشور در عرصه بین‌الملل، اظهار کرد: “در این زمینه رشد قابل توجهی داشته‌ایم و از جمله اقدامات انجام شده می‌توان به ارائه گزارش بخش‌های مختلف وزارت کشور در کمیته بین‌المللی حقوق کودک، حضور در اجلاس مقام زن و ارتباط با کنوانسیون زنان چین اشاره کرد”.

فرهمندپور در ادامه گفت: “ما تلاش کرده‌ایم به موضوع زائران زن در مراسم اربعین توجه کنیم، سال گذشته با جلب نظر وزیر کشور، کمیته رصد مسائل زنان در مراسم اربعین را تشکیل دادیم و گزارش‌های بسیار دقیقی در این موضوع تهیه و همین امر موجب شد که در سال جاری در ستاد اربعین موضوع زائران زن و پشتیبانی از آنها از جهات مختلف مانند موضوعات فرهنگی و سلامت جدی تلقی شود”.

مشاور وزیر کشور در امور زنان با اشاره به تعاملات بین دستگاهی اظهار کرد: “با صندوق کارآفرینی امید همکاری‌های بسیار خوبی داشته‌ایم علاوه بر آن با معاونت امور زنان ریاست جمهوری در زمینه برگزاری نشست‌های آموزشی شبکه‌سازی سازمان‌های مردم‌نهاد زنان مشارکت کرده‌ایم. علاوه بر آن تفاهمنامه‌ای با این معاونت در زمینه ارتقای توان مدیریتی استان‌ها منعقد کرده‌ایم”.

وی گفت: “قرار است هر تفاهمنامه و توافقنامه‌ای که معاونت امور زنان و خانواده به دستگاه‌های اجرایی منعقد می‌کند دفاتر امور بانوان در استانها ناظر و پیگیر اجرای آن باشند و گزارشهای ادواری درباره این تفاهم‌نامه‌ها تهیه کنند”.

فرهمندپور با اشاره به طرح ارتقای توان مدیریتی زنان مدیر و مسئول در استان‌ها، افزود: “این توافقنامه با معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری منعقد شد. در فاز اول به شناسایی و تهیه بانک اطلاعاتی مدیران و مسئولان زن استان‌ها پرداختیم. این مرحله بیش از پنج ماه طول کشید و حدود ۲۲۰۰ نفر برای نخستین دوره آموزشی انتخاب شدند”.

مشاور وزیر کشور در امور زنان اضافه کرد: “افراد انتخاب شده شامل ۵۸۱ مدیر جمعی وزارت کشور (افراد در استخدام و وابسته حقوقی) بودند که شامل ۵۰ مدیر کل، ۳۶ کارشناس مسئول حوزه بانوان استانداری، ۳ فرماندار، ۳۱ معاون مدیرکل، هشت معاون فرماندار، ۱۹ بخشدار، ۲۲۰ مشاور امور بانوان فرماندار و ۲۰۶ کارشناس امور بانوان استانداری می‌شوند. حدود ۶۰۰ نفر نیز عضو شوراهای اسلامی شهرها بودند و سایر افراد در دستگاه‌های اجرایی استان‌ها مانند کمیته امداد، سازمان تبلیغات اسلامی و صداوسیما مشغول به فعالیت بودند”.

وی گفت: “بیشتر مدیران و مسئولان شرکت‌کننده در این دوره از استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، تهران و خوزستان بودند و سازمان بهزیستی، سازمان استاندارد، وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان دستگاه‌هایی بودند که بیشترین تعداد شرکت‌کننده را داشتند”.

فرهمندپور اضافه کرد: “در این دوره ۳۵ تا ۴۰ ساعت آموزش حضوری و غیرحضوری به شرکت‌کنندگان داده شد که از مهم‌ترین سرفصل‌های آن می‌توان به آشنایی با اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران در زمینه زنان و خانواده، جایگاه زنان در اسناد توسعه ملی و بین‌المللی، عدالت جنسیتی، برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی معطوف به جنسیت و توانمندسازی حقوقی زنان اشاره کرد”.

مشاور وزیر کشور در امور زنان در ادامه گفت: “این ۲۲۰۰ زن در ۴۵ دوره آموزشی سازماندهی شده‌اند و در هر دوره دو گروه ۲۵ نفره آموزش می‌بینند. اولین دوره دوم تا چهارم شهریور ماه جاری ویژه مدیران کل امور بانوان استانداری‌ها در اردبیل برگزار شد”.  

وی درباره علت تاخیر در برگزاری این دوره‌ها، افزود: “معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری مسئول تهیه محتوای دوره‌های آموزشی است و این بسته‌های محتوایی با تاخیر آماده شد. امیدواریم تا پایان شهریور ماه بسته‌های آموزشی به دست ما برسد و در نیمه مهرماه نیز برگزاری سایر دوره‌ها را آغاز کنیم و تا دو ماه به پایان برسانیم”.

راه‌اندازی سامانه آموزشی مدیران زن تا دو ماه آینده

مشاور وزیر کشور در امور زنان گفت: “سامانه‌ای را به منظور به وجود آوردن سازوکار هماهنگ ملی برای آموزش زنان مدیر و مسئول در سطح کشور طراحی کرده‌ایم. قرار است آموزشهای حضوری، تصویربرداری و… در این سامانه بارگذاری شود. علاوه بر آن محتوای آموزشهای غیرحضوری نیز از طریق آن به مدیران زن ارائه شود. قصد داریم حداکثر تا دو ماه آینده این سامانه آموزشی را به بهره‌برداری کامل برسانیم”.خبرگزاری هرانا ـ  تاریخ : ۱۳۹۵/۰۶/۰۷