۶۷ درصد از جوانان هدف روشنی برای آینده خود ندارند

دریافت از: رضا زارعی

مجید ابهری آسيب‌شناس و متخصص علوم رفتاری:

معيارهای اخلاقی توسط اين گونه جوانان جايگاه ارزشمندی ندارد و در آينده

کشور با افرادی اخلاق گريز، قانون ستيز و مذهب‌گريز مواجه خواهد شد.

آسيب‌شناس و متخصص علوم رفتاری، گفت: ۶۷ درصد از جوانان برای آينده خود هدف روشنی در نظر نداشته و در نوعی از بلاتکليفی رفتاری به سر می‌برنند.
ایلنا “مجيد ابهری” در گفت‌و‌گویی گفت : ‌بر اساس پژوهش ميدانی توسط بنياد علوم رفتاری که در شهرهای تهران، مشهد‏، اصفهان، رشت، زنجان و کرمانشاه بين ۸ هزار و ۷۴۰ نفر از جوانان جوامع ياد شده در طيف سنی ۱۷ تا ۲۶ سال با جنسيت دختر و پسر به عمل آمد، مشخص شد که ۶۷ درصد از جوانان برای آينده خود هدف روشنی در نظر نداشته و در نوعی از بلاتکليفی رفتاری به سر می‌برنند.
وی ادامه داد: بر اساس اين ويژگی، جوانان نمی‌دانند چه می‌خواهند، هدفشان از تفريح و سرگرمی چيست، چه چيزی آن‌ها را خوشحال می‌کنند. اين جوانان از هر فرايندی زود خسته شده و در پی موضوع ديگری می‌روند.
۵۴ درصد از اين افراد معتقدند که والدين شان آنان را درک نمی کنند
آسيب‌شناس و متخصص علوم رفتاری، بيان با اينکه گاهی اين جوانان سراغ تلويزيون می‌روند و گاهی سراغ ماهواره اما زمانی از هرگونه سرگرمی بيزار می‌شوند، تصريح کرد: ۵۴ درصد از اين افراد معتقدند که والدين آن‌ها زبان آن‌ها را نمی‌فهمند و قصد دارند فرزندانشان به موضوعات مورد علاقه آن‌ها جلب شوند در حالی که اين والدين اصولا شرايط روحی و روانی فرزندان خود را درک نمی‌کنند و توقع دارند جوانان مثل افراد ميانسال و سالمند لباس بپوشند و آرايش و پيرايش کنند و رفتار کلی فرزندان مشابه با والدين باشد.
به گفته ابهری در جمع بندی اين شرايط کار‌شناسان به اين نتيجه رسيدند که اگر شرايط جوانان جامعه به اين شکل ادامه يابد تا چند سال ديگر با جامعه جوان بی‌هدف و فاقد تکيه‌گاه روحی و رفتاری مواجه خواهيم شد.
وی در ارائه راهکار برای اين جوانان نيز، گفت: اصلی ترين عامل موثر در بروز اين گونه شرايط، تغيير سبک زندگی تحت تاثير دوستان، ماهواره و اينترنت اعلام شد و بازگشت به سبک زندگی ايرانی و اسلامی بهترين راهکار برای اصلاح روش زندگی و تفکر جوانان بيان شده است.
اين آسيب‌شناس و متخصص علوم رفتاری، با بيان اينکه اين پژوهش از ارديبهشت‌ماه سال ۹۱ آغاز و در اول خرداد ۹۲ پايان پذيرفت، تاکيد کرد: ‌ بنده نظارت کلی بر اين پژوهش را بر عهده داشتم.
در صورت گسترش اين رفتار‌ها با خلا مديران متعهد روبه رو خواهيم بود
وی درباره تاثيرگذاری اين افراد در جامعه، اعلام کرد: ‌ از آنجا که جوانان هر کشور سرمايه اصلی منافع انسانی به حساب می‌آيند در صورت گسترش اين رفتار‌ها در ميان جوانان با خلاء مديران متعهد و متخصص و اشخاص هدفمند روبه رو خواهيم بود و از آنجا که معيارهای اخلاقی توسط اين گونه جوانان جايگاه ارزشمندی ندارد در آينده در کشور با افرادی اخلاق گريز، قانون ستيز و مذهب‌گريز مواجه خواهيم شد. ایران امروز 02 مرداد ماه