وجود ۷۰۰ کودک کار و خیابانی در استان کرمانشاه

kodakan raha shodeh

فرستنده: وحید ترابی  Wahid Torabi

 مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه گفت که ۷۰۰ کودک کار در استان کرمانشاه وجود دارد. وی مدعی شد سیاست بهزیستی در راستای «حمایت و توانمندسازی» کودکان کار و خیابانی است. سخنان وی درحالی عنوان شده است که در ماه گذشته یک روزنامه محلی در مطلبی از تراشیدن سر کودکان کار در شهر کرمانشاه و تحقیر آنها برای جلوگیری از حضورشان در خیابان خبر داده بود. قادری در سخنان خود به طرح «جمع آوری کودکان کار» اشاره و اذعان داشت این طرح با مشارکت فرمانداری، دادگستری، شهرداری، نیروی انتظامی انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرصادنیوز، امید قادری در خصوص وضعیت کودکان کار در کرمانشاه اظهار داشت: “کودکانی که در خیابان‌ها برای امرار معاش کار می‌کنند ممکن است که صرفاً کودک کار باشند و یا بی‌سرپرست، بدسرپرست و رها شده در خیابان باشند.”

قادری بهزیستی را متولی ساماندهی کودکان کار دانست و مدعی شد: “کرمانشاه از استان‌های پیشرو در امر رسیدگی به کودکان کار است و از سال ۷۹ مرکز نگهداری کودکان خیابانی را در استان راه اندازی کردیم. بعد از اینکه این کودکان شناسایی شدند و مشخص شد که آیا صرف کودک کار است و یا بی‌سرپرست، بدسرپرست و رها شده، در این مرکز نگهداری می‌شوند و از خدمات و مشاوره و غربالگری سلامت برخوردار می‌شوند. در مرکز نگهداری کودکان کار، خدماتی به این افراد ارائه می‌شود که به توانمندسازی و بازگشت کودک به جامعه انجامد.”

ادعاهای این مقام محلی در حالی عنوان شده است که در مردادماه، روزنامه باختر  در مطلبی از تراشیدن سر کودکان کار در کرمانشاه و تحقیر آنها برای جلوگیری از حضورشان در خیابان توسط سازمانی بدون نام خبر داده بود. بر اساس این گزارش این کودکان احتمالا در این سازمان چند روزی به صورت بازداشت نیز نگهداری شده بودند.

آمار دقیقی از تعداد کودکان کار در دست نیست

مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه تعداد کودکان کار در استان کرمانشاه را ۶۰۰ تا ۷۰۰ کودک عنوان کرد و گفت: “از این تعداد ۳۰۰ نفر شناسایی شده البته تعداد کودکان کار در استان و کشور به دلیل ماهیت این کار دقیق نیست.”

قادری همچنین به طرح «جمع آوری کودکان کار» بر اساس مصوبه هیئت وزیران اشاره و اذعان داشت: “این اقدام با مشارکت فرمانداری، دادگستری، شهرداری، نیروی انتظامی انجام می‌شود و بهزیستی نیز به عنوان مددکار ورود پیدا می‌کند.”

قادری تاکید کرد: “بر اساس قانون، کار کردن کودک ممنوع است اما مواردی که برای گذران زندگی مجبور به کار می‌شوند سیاست بهزیستی در این زمینه توانمندسازی کودکان است.”خبرگزاری هرانا ـ۱۳۹۵/۰۶/۳۰