هر روز در سایه اعدام؛ هیمن اورامی نژاد کودک مجرم زندان سنندج

himen oraminejad

دریافت خبر از: احسان فتاحی  Ehsan Fatahi

هم‌چنان خطر اجرای حکم اعدام، هیمن اورامی نژاد کودک مجرم زندان سنندج را تهدید می‌کند. حکم قصاص وی پس از تایید در دیوان‌عالی کشور به اجرای احکام زندان رسیده است. منابع نزدیک به این زندانی می‌گویند تایید رشد عقلی درج شده در حکم تنها با چند سئوال ساده‌ی پزشکی قانونی حاصل شده و مورد آزمایشات تخصصی قرار نگرفته است.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هیمن اورامی نژاد متولد اردیبهشت ۱۳۷۳، متهم است در اسفندماه ۱۳۹۰ و در سن هفده سالگی طی یک درگیری در شهر سنندج جوان دیگری را به قتل رسانده است.

یک منبع نزدیک به این زندانی در تماس با گزارشگر هرانا گفت: “هیمن درحالی که کمتر از ۱۸ سال داشت در حکمش تایید رشد عقلی تنها با چند سئوال ساده‌ی پزشکی قانونی درج شد و دیگر او را برای آزمایشات تخصصی نفرستادند. حکم قصاص در دیوان‌عالی کشور تایید شد و درحال حاضر در اجرای احکام زندان است و هر روز امکان انتقال او برای اجرای حکم اعدام وجود دارد.”

طبق ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی، هرگاه افراد کمتر از هیجده سال، ماهیت جرم انجام شده و یا حرمت آن را درک نکنند و یا در رشد و کمال عقل آنان شبهه وجود داشته باشد، به قصاص محکوم نمی شوند.

بلاتکلیفی و انتظار برای اعدام هیمن اورامی نژاد درحالی است که چندی پیش حکم اعدام سیاوش محمودی، دیگر کودک-مجرم متهم به قتل در زندان سنندج در دیوان‌عالی کشور به ۵ سال حبس و پرداخت دیه کامل تقلیل یافت.

شایان ذکر است، سازمان عفو بین الملل در فرودین ماه سال جاری طی بیانیه‌ای نسبت به اعدام قریب الوقوع «هیمن اورامی نژاد» هشدار داد و خواستار توقف این حکم شد.خبرگزاری هرانا – تاریخ : ۱۳۹۵/۰۷/۱۳