5 تن از فعالین مدنی آذربایجانی که در اعتصاب غذا به سر می برند

لطیف حسنی، آیت مهرعلی بیگلو، محمود فضلی،

بهبود قلی زاده و شهرام رادمهر 

5 تن از فعالین مدنی آذربایجانی که در اعتصاب غذا به سر می برند، پس از اعزام به تهران به قرنطینه زندان اوین منتقل شدند.

 لطیف حسنی، آیت مهرعلی بیگلو، محمود فضلی، بهبود قلی زاده و شهرام رادمهر که از 22 تیرماه در اعتصاب غذا به سر می برند، به قرنطینه اندرزگاه شماره 9 اوین منتقل شده و اکنون در سلولهای انفرادی نگه داری می شوند. این درحالی است که در دو روز گذشته مسئولین ستاد زندان های استان های تهران و قزوین از پذیرش ایشان در زندان های این استان ها سرباز زده بودند. از سوی دیگر این گزارش از انتقال این فعالین به زندان رجایی شهر کرج طی دو روز آینده خبر می دهد. این درحالی است که فشارها برای شکستن اعتصاب غذای ایشان از سوی دادستان تهران و مسئولین زندان اوین افزایش یافته است.

از سوی دیگر امروز سه شنبه اول مرداد ماه خانواده دو نفر از فعالین مذکور به همراه وکلای پرونده آقای جعفر افشارنیا و ائلدار قلی زاده جهت ملاقات با این فعالین مدنی به زندان اوین مراجعه کردند که درخواست تقدیمی وکلا در وهله اول مورد موافقت آقای تورکی سرپرست دادسرای شهید مقدسی (داسرای امنیت و دادسرای ناظر زندان) قرارنگرفت که نهایتا با بررسی موضوع و احتمالا تماس تلفنی حاصله از دادستانی تبریز با ملاقات کوتاه مدت در قسمت اجرای احکام زندان اوین موافقت گردید تا این فعالین مدنی در خصوص روند رسیدگی به اعتراضشان در اعمال مقررات ماده 18 قانون تشکیل دادگاههای عمومی (اعاده دادرسی از طریق رئیس قوه قضائیه) و نیز شکستن اعتصاب خود با وکلای پرونده مشورت و تبادل نظر نمایند که با نظر مثبت رئیس دادسرا و قاضی ناظر زندان آقای نصیرپور این ملاقات در محل اجرای احکام بین این فعالین و وکلایشان به مدت نیم ساعت بعمل آمد و در این دیدار این فعالین مدنی با اعلام صریح خواسته های قانونی شان اعلام کردند در صورت موافقت با حقوق حقه خود اعتصاب غذایشان را خواهند شکست و با تداوم برخوردهای غیر قانونی همچنان براعتصاب غذای خود ادامه خواهند داد . این فعالین مدنی برخی از خواسته های خود را تسریع ریاست دادگستری استان آذربایجان شرقی در رسیدگی به درخواست اعاده دادرسی از طریق اعمال ماده 18 ، اعطای مرخصی درمانی و اعزام به مراکز تخصصی درمانی، اعطای مرخصی قانونی ایام حبس و لغو حکم غیر قانونی تبعید به زندان رجایی شهر و … اعلام نموده اند

دادستان تبریز به دلیل اعمال فشار بر آنها برای شکستن اعتصاب غذای ایشان و با اعلام تخلف در شورای انضباطی زندان مرکزی تبریز حکم به انتقال(تبعید) به زندان رجایی شهر کرج صادر نموده است و وفق مقررات قانونی آیین نامه سازمان زندانها این حکم قابل اعتراض بوده که متاسفانه از ابلاغ حکم شورای انضباطی زندان و اخذ اعتراض این فعالین مدنی خودداری شده و به صورت غافگیرانه با تسویه از زندان تبریز به تهران منتقل شده اند.
با گذشت 11 روز از شروع اعتصاب غذا وضع جسمانی این فعالین وخیم بوده و نامبردگان که سابقه عمل جراحی قلب ، عمل پروستات ، زخم معده و بیماری گوارشی داشته اند به دلیل تداوم اعتصاب غذا و عدم رسیدگی پزشکی کافی با کاهش فشار خون ، درد شدید معده ، سردرد شدید و ضعف جسمانی شدید مواجه می باشند و سلامتیشان تهدید می شود .

گفتنی است لطیف حسنی، آیت مهرعلی بیگلو، محمود فضلی، بهبود قلی زاده و شهرام رادمهر دی ماه سال گذشته بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام و تشکیل گروه غیرقانونی، هرکدام به تحمل 9 سال حبس تعزیری محکوم شدند.