کودکان زیر ۶ سال مبتلا به سوء تغذیه به کمیته امداد معرفی می شوند

فقر

فرستنده: وحید ترابی  Wahid Torabi

معاون حمایت خانواده کمیته امداد استان تهران گفت: حدود ۸۰۰ کودک کمتر از شش سال مبتلا به سوء تغذیه از خدمات سبد غذایی کمیته امداد استان تهران بهره مند می شوند.

محمدرضا شاهجانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اعتباری معادل شش میلیارد و ۵۸۰ میلیون ریال برای ۹۰۰ کودک کمتر از شش سال در سال گذشته هزینه شده است، گفت: امسال با افزایش اعتبارات در  این حوزه زمینه حمایت از حدود ۸۰۰ کودک دچار سوءتغذیه فراهم شد و سبد غذایی ماهیانه به ارزش ۷۵ هزار تومان با اعتبار  دو میلیارد و ۹۴۰ میلیون  ریالی  برای کودکان دارای سوء تغذیه در سال جاری تامین شده است.

وی با بیان اینکه سرانه ماهانه هر کودک مبتلا به سوء تغذیه در سال ۹۴ مبلغ  ۶۹ هزار تومان بوده است، در مورد نحوه شناسایی این کودکان افزود: پس از انجام پایش کودکان توسط مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه ها، کودکان دچار سوء تغذیه به کمیته امداد معرفی و سبد غذایی مورد نظر کارشناسان تغذیه توسط این نهاد تهیه می شود.

شاهجانی با بیان اینکه آموزش های لازم هم در کنار سبد غذایی به مادران این کودکان ارائه می شود، خاطرنشان کرد: پس از پایان یک دوره شش ماهه، مجدداً کودکان مورد پایش توسط مراکز بهداشتی درمانی قرار می گیرند. خانواده های دارای کودکان کمتر از ۶ سال مبتلا به سوء تغذیه با مراجعه به فروشگاه‌هایی که طرف قرارداد برای این طرح هستند سبد غذایی خود را تهیه کنند.  

وی تصریح کرد: شناسایی کودکان کمتر از شش سال دارای مشکل سوء تغذیه توسط خانه های بهداشت و با همکاری این نهاد در سطح استان انجام می شود. تعداد زیادی از این کودکان تحت حمایت امداد نیستند و سیاست های امداد به سمتی پیش می رود که با غربالگری و معرفی مددجویان به مراکز بهداشت و تأیید سوء تغذیه این کودکان توسط مراکز بهداشت، اولویت دریافت خدمات سوء تغذیه با مددجویان تحت حمایت این نهاد باشد.

شاهجانی با اشاره به پرداخت هزینه های بهداشتی و درمانی مددجویان تحت حمایت این نهاد، اظهار کرد: بیش از ۱۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال خدمات بهداشتی و درمانی در شش ماه نخست امسال  برای مددجویان تحت حمایت پرداخت شده است . همچنین بیش از ۴۲ میلیارد ریال ، حق بیمه برای بیش از نه هزار و ۶۰۰ نفر زن سرپرست خانوار و مجریان طرح های اشتغال به سازمان تامین اجتماعی واریز شده است. با اجرای این برنامه بیش از ۱۱۴ نفر از حمایت امداد خارج شده و از مزایای سازمان تأمین اجتماعی برای دریافت مستمری و خدمات درمانی بهره مند می شوند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان تهران با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست امسال بیش از ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برای بیمه مکمل مددجویان تحت حمایت هزینه شده است، گفت: بیش از ۹۳ هزار نفر تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند. طرح بیمه تکمیلی از جمله طرح هایی است که کمیته امداد برای افراد تحت حمایت خود اجرایی می کند تا بیماران برای پرداخت فرانشیز و موارد غیر بیمه ای با مشکل کمتری مواجه شوند. خبرنگار مهر شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵