وجود ۲میلیون زن سرپرست خانوار در کشور/ ۵۰ مهد کودک متخلف پلمب شد

حبیب الله مسعودی فرید

فرستنده خبر: وحید ترابی  Wahid Torabi

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشوراز وجود بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در سطح کشور خبر داد.

حبیب الله مسعودی فرید ظهر یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان زنجان، گفت: سازمان بهزیستی به رسانه ها اعتقاد دارد و به عنوان یک تیم همکاری خوبی را داریم.

وی اظهار کرد: سازمان بهزیستی در ۱۵ گروه مربوط به بررسی آسیب‌های اجتماعی عضو است و  سازمان در حوزه بانوان سرپرست خانوار و در قالب جلسات متعددی که در سطح ملی برگزار شد، چهار برنامه اقدام و عمل را تبیین کرده که بیشترین مشکل در خانواده‌های طلاق گرفته است و در این میان برنامه اقدام و عمل برای هر کدام از این گروه‌ها به صورت جداگانه تدوین شده و در حال حاضر آخرین مراحل ویرایش را سپری می کند. مقررشده است این برمامه تا اواسط آذر به تدوین نهایی رسیده و در صورت تصویب، ابلاغ شود.

فرید تصریح کرد: از دیگر وظایف بهزیستی حمایت کودکان کار و خیابانی است که در همین راستا، علاوه بر ۳۷ مرکز نگهداری شبانه‌روزی، ۳۹ مرکز روزانه راه‌اندازی شده است.

وی افزود: طی شش ماه گذشته ۴ هزار و ۵۰۰ کودک خیابانی شناسایی شده‌اند و  یکی از طرح‌های مشترک بهزیستی با دیگر دستگاه‌ها و به محوریت آموزش و پرورش، طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) است.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: بر اساس این طرح می‌توان مشکلات روان‌شناختی نوجوانان و دانش‌آموزان را شناسایی کرد و با رویکرد خانواده‌محور و مدرسه‌محور، مورد مداخله قرار داد.

فرید ابراز کرد: در حال حاضر نیز طرح نماد در استان‌های آذربایجان‌شرقی، البرز، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و خراسان‌رضوی به صورت پایلوت اجرا می‌شود و مقرر است که پس از ویرایش نهایی در سراسر کشور اجرا شود.

نرخ طلاق طی چند سال گذشته افزایش داشته است

فرید یادآور شد: نرخ طلاق طی چند سال گذشته افزایش داشته است ولی  ما نسبت به بسیاری از کشورها وضعیت مناسب‌تری داریم چراکه در اسکاندیناوی از هر صد زوج، ۵۰ زوج طلاق می‌گیرند ولی این میزان در ایران ۴.۲ درصد است و وضعیت خوبی داریم ولی این میزان باید کاهش یابد.

وی یاد آورشد: باید توجه بیشتری به آموزش‌های پیش از ازدواج داشته باشیم و  در حال حاضر ایران ۱۹۵ مرکز مداخله در کاهش طلاق دارد و طی سال گذشته حدود ۲۰ تا۳۰ درصد از زوجینی که به این مراکز مراجعه کرده اند منجر به سازش شدند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور  از وجود بیش از دو میلیون و ۵۰۰ زن سرپرست خانوار در سطح کشور خبر داد و گفت: ۷۱ درصد از زنان سرپرست خانوار همسرشان فوت شده، ۱۰ الی ۱۱ درصد زنانی هستند که طلاق گرفته اند ،۱۱ درصد زنانی که همسر دارند ولی زنان به دلیل اعتیاد و معلولیت همسران خود سرپرست خانوار هستندو ۵ درصد هم زنانی که هرگز ازدواج نکرده اند و خودسرپرست هستند.

فرید تاکید کرد: بیشترین خدمات برای بانوان سرپرست خانوار باید مد نظر باشد و در این راستا در حوزه بانوان سرپرست خانوار توانمند سازی آنها را مد نظر قرار دادیم که باید سالانه ۱۰ درصد از این بانوان از چرخه حمایت بهزیستی خارج شوند که طی سال گذشته ۱۲.۵ درصد از بانوان از چرخه حمایتی بهزیستی خارج شدند که ۲.۵ درصد از  برنامه جلو بودیم.

طی سال آینده مستمری خانواده‌های زن سرپرست دو برابر می‌شود

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: بر اساس رایزنی‌های صورت گرفته با دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی طی سال آینده مستمری خانواده‌های زن سرپرست دو برابر می‌شود.

وی افزود:۱۸۰  هزار زن سرپرست خانوار با فرزندان شان تحت پوشش بهزیستی هستند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور  به اورژانس اجتماعی اشاره کردو گفت: در حال حاضر در ۱۹۷ شهر کشور این مرکز فعال است و سازمان بهزیستی خدمات خود را در ۲۹۷ شهر کشور ارائه می  کند.

فرید تصریح کرد: تمام شهرهای بالای ۵۰ هزار خانوار به مرکز اورژانس اجتماعی فعال می شوند و ۱۴۰ شهر بالای ۵۰ هزار خانوارتا پایان سال ۹۶ به این مرکز فعال می شوند.

وی گفت:طی سال گذشته ۶۰ هزار تماس با خط ۱۲۳ صورت گرفته که ۸.۵ درصد این تماس ها در خصوص کودک آزاری و ۷ درصد همسر آزاری  بوده است.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در بحث خودکشی ۴ هزار و ۲۰۰ مورد اقدام به خود کشی داشتند که با مداخله بهزیستی این امر انجام نشده است که از دو هزار و ۸۰۰ مورد از این خود کشی ها را بانوان و هزار و ۴۰۰ مورد مربوط به مردان بوده است.

فرید افزود: در سطح کشور ۱۰۰ هزار زن سرپرست خانوار بیمه تامین اجتماعی هستند که از این تعداد بیش از ۵۵ هزار زن سرپرست خانوار بیمه شهری و روستایی هستند.

وی به فعالیت مهد کودکها اشاره کردو گفت: متولی اصلی مهد کودک ها بهزیستی است و نظارت لازم را دارد و ۵۰ مهد کودک  متخلف شناسایی و پلمپ شدند و باید عملکرد مهد کودکها کیفیت بخشی به آموزش ها باشد.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور  به زندگی زوجین بدون ثبت ازدواج اشاره کرد و گفت: کیفیت زندگی و عمر زندگی در این ازدواج ها بسیار پایین است و ازدواج ها به دلایل مختلف همچون خروج از کشور انجام می شود و در این ازدواج ها ارتباط جنسی و پیوند زندگی معنی ندارد و باید فرزندان از همان دوران دانش آموزی مهارتهای زندگی را یاد بگیرند.به گزارش خبرنگار مهر، یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵