آزاردیدگی ۶۵ درصد کودکان ارجاعی به اورژانس اجتماعی قم

kodakan___kar_7_21_2

فرستنده: وحید ترابی  Wahid Torabi

 مدیرکل بهزیستی استان قم گفت که متاسفانه ۶۵ درصد از کودکانی که به اوژانس اجتماعی ارجاع داده می شوند مورد آزار قرار گرفته اند.

 رضا سلیقه پیش از ظهر امروز در همایش پیشگیری از کودک آزاری که در سالن شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد عنوان کرد: “کودک آزاری به مجموعه رفتارهایی گفته می شود که از سوی بزرگسالان بر کودک اعمال می شود و به نوعی سلامت جسمی و روحی و ذهنی و عاطفی کودک را به مخاطره می اندازد”.

مدیرکل بهزیستی استان قم افزود: “بسیاری از آسیب های اجتماعی که در دوران کودکی اتفاق می افتد می تواند در بزرگسالی زمینه آسیبی دیگر را فراهم بیاورد”.

وی تصریح کرد: “کودکان سرمایه های اجتماعی  با ارزشی هستند که نقش بسیار موثری در جامعه ایفا می‌کنند”.

سلیقه خاطرنشان کرد: “کودکان بسیار آسیب پذیر و حساس می باشند از این رو باید به مسائل تربیتی کودکان توجه شود”.

وی اظهار کرد: “کودک آزاری تنها جسم کودک را تحت تاثیر قرار نمی دهد بلکه می تواند روحیه کودکان را تخریب و شکننده کند و از آن ها افرادی گوشه گیر و منزوی و پرخاشگر بسازد”.

این رفتارها حتی می تواند موجب انتقام گیری کودکان شود و مبدل به افراد کینه توز نماید.

مدیرکل بهزیستی استان قم بیان کرد: “افرادی که با کودکان سر و کار دارند نقش بسیار مهمی در تربیت آنها دارند و آموزه های زیادی را به کودکان منتقل می کنند”.

سلیقه ادامه داد: “کودک آزاری به علل مختلفی وابسته می باشد که عوامل زیستی، روانی و اجتماعی از جمله آن ها می باشد”.

مدیرکل بهزیستی استان قم بیان کرد: “به طور متوسط ۲ درصد از کودک آزاری های استان مربوط به کودک آزاری جنسی است که باید با مراقبت و آگاهی از میان برود”.

وی تصریح کرد: “اگر در زمینه معیشت، آموزش و رشد ونمو کودک کوتاهی شود خود مصداق کودک آزاری است”.

سلیقه عنوان کرد: “سالیانه ۳۰۰ نفر از کودکان خیابانی جمع آوری و ساماندهی میشوند در این باره ۲۰ درصد از آن ها کودکان طلاق می باشند چرا که خانواده ای دارای ثبات ندارند”.

وی گفت: “در سال گذشته ۱۵۳ تماس با اورژانس اجتماعی در قم صورت گرفته است که با کودک آزاری مرتبط می باشد”.

مدیرکل بهزیستی استان قم خاطرنشان کرد: در این میان ۶۹ درصد آزار جسمی کودکان به ثبت رسیده که ۵۶ درصد آزار دختران و ۴۴ درصد پسران می باشد.

وی بیان کرد: “توجه به سلامت اجتماعی کودکان اهمیت زیادی دارد بسیاری از خانواده ها بر اثر فقر اقتصادی و اعتیاد کودکان زمینه کودک آزاری را فراهم می کنند”.

همایش پیشگیری از کودک آزاری روز شنبه با حضور مسئولان دادگستری، دادگاه خانواده قم و جمعی از خانواده های جامعه هدف در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد.

دبیر همایش پیشگیری از کودک آزاری در حاشیه این همایش با بیان ضرورت توجه به موضوع کودک آزاری به عنوان یک آسیب اجتماعی گفت: “کودکان دارای حق حیات هستند و از شعور و درک بالایی نسبت به مسائل برخوردار هستند که باید از نظر جسمی و روانی مورد حمایت خانواده و جامعه قرار بگیرند”.

حسین ملکی افزود: “کودک آزاری شامل آزار جسمی، عاطفی، بی توجهی و غفلت و سوء استفاده های جنسی از کودک است که متاسفانه برخی از عوامل همچون ناآگاهی والدین و مشکلات اقتصادی و اعتیاد و بیماری های روانی و مشکلات خانوادگی و … زمینه کودک آزاری را به وجود می آورد”.

وی خاطرنشان کرد: “آموزش مهم ترین راهکاری است که می توان با آن خانواده و کودک را از کودک آزاری مصون داشت”.

در این همایش موضوعاتی همچون انواع کودک آزاری، نقش مشاوره و مددکار در کاهش کودک آزاری، بررسی صلاحیت والدین در حضانت کودک، اهمیت آموزش خانواده ها در جلوگیری از کودک آزاری در محیط های اجتماعی، جایگاه اورژانس اجتماعی در مقابله با این پدیده و …مورد ارزیابی قرار گرفت.خبرگزاری هرانا ـتاریخ : ۱۳۹۵/۰۹/۰۷