‌به علت «بی‌ گازی» مدرسه تعطیل است+ عکس

فرستنده: وحید ترابی  Wahid Torabi

«به علت بی گازی مدرسه تعطیل است»؛ این جمله‌ای است که دانش‌آموزان دبستان «بی بی زینب ابوالحسنی» هفته گذشته بر روی درب مدرسه مشاهده کردند و این مدرسه به دلیل وصل نشدن گاز، روزهایی علاوه بر تعطیلات رسمی که از جانب آموزش و پرورش استان اعلام شد، تعطیل بود.

به گزارش ‌ایسنا- ‌در این روزهای سردی که پشت سر گذاشتیم در منطقه تبادکان مشهد که یکی از کلان‌شهرهای کشور است، دبستان پسرانه بی ‌بی زینب ابوالحسنی گاز نداشت و به علت سرمای زیاد تعطیل شده بود.

بی گازی مدرسه مشکلات آموزشی، بهداشتی، امنیتی و… برای دانش‌آموزان ایجاد کرده است؛ یخ زدن لوله‌های آب سرویس‌های بهداشتی موجب شده دانش‌آموزان نتوانند از سرویس‌ها استفاده کنند یا در صورت استفاده شست‌وشویی انجام ندهند؛ با وجود اینکه این مدرسه هشت کلاس دارد، اداره نوسازی مدارس 6 بخاری تابشی در اختیار مدرسه قرار داده است.   

با وجود اینکه حدود 20 روز پیش لوله‌کشی گاز این مدرسه نوساز به اتمام رسیده است، اما به گفته والدین دانش‌آموزان به دلایل مختلف نظیر بدهی 450 میلیون تومانی آموزش و پرورش به اداره نوسازی مدارس، پای بند نبودن پیمانکار سیستم گرمایشی مدرسه به تعهداتش و… تا کنون گاز مدرسه وصل نشده است.

 

پاسکاری آموزش و پرورش و اداره نوسازی مدارس

دبستان پسرانه بی بی زینب ابوالحسنی هیچ سردری ندارد، روی دیوار سمت چپ حیاط مدرسه جای خالی کنتور گاز در بین دو لوله خودنمایی می‌کند، اولیا در نزدیکی درب مدرسه ایستاده‌اند و دانش‌آموزان مشغول انجام برنامه صبحگاهی مدرسه هستند، یکی از والدین دانش‌آموزان در خصوص وصل نشدن گاز مدرسه، می‌گوید: اداره‌کل نوسازی این موضوع را بر دوش اداره آموزش و پرورش و آموزش و پرورش هم آن را بر عهده اداره نوسازی مدارس می‌اندازد، مسئولان اداره نوسازی مدارس اظهار می‌کنند «آموزش و پرورش 450 میلیون تومان بدهکاری دارد و تا هنگامی که آن را پرداخت نکند گاز وصل نمی‌شود».

وی ادامه می‌دهد: یکی از مسئولان اداره نوسازی مدارس می‌گوید «جوشکار مدرسه به سفر کربلا رفته است»، مسئول دیگری می‌گوید «اداره آموزش و پرورش می‌تواند کنتور گاز را نصب کرده و گاز مدرسه را برقرار کند»، ما تاکنون جواب درستی نگرفته‌ایم.

این ولی که از ثبت‌نام فرزندش در این مدرسه گلایه دارد، اظهار می‌کند: اداره نوسازی مدارس نباید مدارس بدون گاز را به آموزش و پرورش تحویل دهد، فرزند من در مدرسه دیگری درس می‌خواند، اما با وجود گذشت 10 روز از مهر ماه او را به این مدرسه انتقال دادم و الان دچار چنین مشکلاتی شده‌ام.

پدر یکی از دانش‌آموزان که فرزندش در پایه ششم تحصیل می‌کند، می‌گوید: فرزندان ما چه گناهی کرده‌اند که باید چوب بدهکاری اداره آموزش و پرورش را بخورند، اگر مجوز برقراری مدرسه صادر شده ‌است، باید امکانات بهداشتی، آموزشی، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی هم در اختیار مدارس قرار گیرد.

وی ادامه می‌دهد: امروز هوا نسبت به روز گذشته بهتر است اگر امروز هم هوا مانند هفته گذشته بود باز هم باید مدرسه تعطیل می‌شد.

هیتر، برای دانش‌آموزان امن نیست

روبروی در ورودی یک هیتر که به کپسول گاز وصل است به چشم می‌خورد، به علت یخ نزدن گاز مایع داخل کپسول آن را در یک قابلمه آب گرم قرار داده‌اند، یکی از اولیا در خصوص این سیستم گرمایشی، اظهار می‌کند: هیتر از نظر امنیتی خطرهای زیادی برای دانش‌آموزان دارد، دانش‌آموزان ابتدایی نظم را زیاد رعایت نمی‌کنند و مشغول شلوغ‌کاری هستند، ممکن است با یک هل دادن ساده دانش‌آموز به هیتر برخورد کند و حادثه ناگواری به وجود بیاید.

درس‌های دانش‌آموزان عقب مانده است

در دفتر مدرسه یکی از معلمانی که در پایه پنجم تدریس می‌کند، قبل از رفتن به کلاس، می‌گوید: به دلیل تعطیلاتی که داشته‌ایم حدود 10 صفحه ریاضی از صفحه بودجه‌بندی آموزش و پرورش عقب مانده‌ایم، داخل کلاس‌ها بسیار سرد است مجبور هستیم لباس‌های زیادی بپوشیم، دانش‌آموزان هم در کلاس به سرما فکر می‌کنند و آموزش به درستی انجام نمی‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: به علت یخ‌زدگی لوله‌ها دانش‌آموزان کلاس اول که از سرویس بهداشتی استفاده می‎کنند نمی‌توانند شست‌وشویی انجام دهند و کلاس درس به شدت بو می‌گیرد، با این وضع مدرسه، خانواده‌ها با چه امنیتی می‌توانند فرزندانشان را به مدرسه بفرستند.

یک معلم پایه ششمی نیز عنوان می‌کند: شاید معلم‌ها بتوانند سرما را تحمل کنند، اما دانش‌آموزان قادر به تحمل سرما نیستند تعطیلی‌ها موجب عقب ماندن دانش‌آموزان از درس‌ها شده است، اگرچه که برای آنان کلاس جبرانی برگزار می‌کنیم.

سیدرضا حبیبیان، مدیر مدرسه بی بی زینب ابوالحسنی، در خصوص پاسخ اداره نوسازی مدارس به مشکل بی‌گازی مدرسه، اظهار می‌کند: پیمانکار سیستم‌ گرمایشی مدرسه می‌گوید جوشکار من به سفر کربلا رفته و نقشه‌ها را هم با خود برده است، آیا در حال حاضر اغلب افرادی که به کربلا رفته بودند از سفر خود بازنگشته‌اند؟

وی ادامه می‌دهد: اگرچه هوا یک دفعه سرد شد، اما تعلل برای وصل شدن گاز مدرسه از جانب اداره نوسازی انجام شده و پیمانکاری که با اداره نوسازی مدارس قرارداد دارد هنوز کار را تحویل نداده است.

بخاری برقی قابلیت گرم کردن کلاس را ندارد

حبیبیان با بیان اینکه 8 کلاس در مدرسه وجود دارد، اما اداره نوسازی 6 عدد بخاری برقی به ما داده است، عنوان می‌کند: بخاری برقی قابلیت گرم کردن دو متر را دارد و کلاس‌ها حدود 50 متر است، هیتر هم فقط محیط راهروها را گرم می‌کند، یک هیتر از گذشته داشته‌ایم و امروز هم یک هیتر دیگر در اختیار مدرسه قرار گرفته است.

مدیر مدرسه با اشاره به اینکه اداره آموزش و پرورش تبادکان سعی و تلاش خود را در رابطه با این موضوع انجام داده است، خاطرنشان می‌کند: بخاری‌های تابشی قادر به گرم کردن کلاس نیستند، فیوز برق مدرسه 32 آمپر است و کشش روشن شدن تمام بخاری‌ها را ندارد، مرتبا برق قطع می‌شود، با این بخاری برقی‌ها و هیترها تصور نمی‌کنم بتوانیم بحث آموزشی را ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه مدرسه نوساز است و به این راحتی گرم نمی‌شود، ادامه می‌دهد: در این مدرسه 530 دانش‌آموز در دو شیفت صبح و بعدازظهر مشغول به تحصیل هستند و 26 نفر کادر آموزشی وجود دارد به همین دلیل به صورت ضرب‌الاجلی باید گاز مدرسه وصل شود.

حبیبیان با بیان اینکه سیستم گرمایشی مدرسه شوفاژ است، می‌گوید: لوله‌گشی گاز مدرسه حدود 20 روز است که تمام شده، اما نیمی از کارهای مربوط به موتورخانه باقی مانده و موضوع تاییدیه گاز هم وجود دارد.

ادغام کلاس‌ها به علت سرما

در راهروی طبقه اول و دوم مدرسه سیستم گرمایشی وجود ندارد، وارد یکی از کلاس‌ها می‌شوم، در این کلاس دو معلم مشغول تدریس هستند به دلیل اینکه دو پایه چهارم با یکدیگر ادغام شده‌اند، در لحظه ورود به کلاس بخاری تابشی که در  بالای تخته قرار دارد، خودنمایی می‌کند، معلمان با پالتو و دانش‌آموزان هم با لباس‌های گرم و کلاه و شال گردن سر کلاس حاضر هستند، یکی از معلمان می‌گوید: تمام روزهای هفته گذشته را تعطیل بودیم و از درس‌هایمان عقب مانده‎ایم، بخاری‌های تابشی به دلیل ضعیف بودن برق مدرسه قطع و وصل می‌شوند و مجبور هستیم لامپ‌ کلاس‌ها را خاموش کنیم تا فشاربرق جوابگوی بخاری‌های تابشی باشد، همچنین کلاس‌ها را ادغام می‌کنیم.

یکی از اولیا هم که با من به داخل کلاس آمده است، عنوان می‌کند: بخاری تابشی، معلمی را که پای تخته است گرم نمی‌کند، بچه‌های عقب کلاس که جای خود را دارند.

به علت بی‌گازی مدرسه تعطیل است

مادر یکی از دانش‌آموزان کلاس اولی هم در خصوص وضعیت هفته گذشته مدرسه، اظهار می‌کند: ظهر شنبه هفته گذشته که به مدرسه آمدم پشت درب مدرسه برگه‌ای با این جمله که «به علت بی‌گازی مدرسه تعطیل است» نصب شده بود، اولیا به دلیل سرمای زیاد اجازه نمی‌دادند دانش‌آموزان به مدرسه بیایند، امکان برقراری کلاس وجود نداشت؛ روز شنبه هفته جاری هم که دانش‌آموزان بعد از یک هفته به مدرسه آمدند معلم‌ها به آن‌ها درس دادند، دانش‌آموزان سرمشق گرفته و به خانه برگشتند.

این مادر ادامه می‌دهد: در همین روز در یکی از کلاس‌ها که نور خورشید می‌تابیده و نسبت به سایر کلاس‌ها گرم تر بوده است، سه کلاس اول را در هم ادغام کرده بودند و هر معلمی به دانش‌آموزان خود درس می‌داده است.

وی خاطرنشان می‌کند: آنقدر لباس تن فرزندم می‌کنم که نمی‌تواند دستش را حرکت بدهد و مداد را در دست خود نگه دارد.

این ولی با اشاره به اینکه سه روز است فرزند من دچار تب و لرز شده است، خاطرنشان‌ می‌کند: در حال حاضر ما باید چه کاری انجام دهیم، آیا ما باید به اداره آموزش و پرورش رفته و آنجا داد و فریاد کنیم و آبروریزی شود تا مسئولان به وضعیت مدرسه رسیدگی کنند.

وی ادامه می‌دهد: اگر مشکل گاز مدرسه درست نمی‌شود چند عدد بخاری به همراه کپسول به مدرسه بیاورند تا حداقل به درس دانش‌آموزان لطمه وارد نشود.

یکی از دانش‌آموزان که لباس گرم زیادی به تن دارد، اظهار می‌کند: مدرسه ما بخاری و گاز ندارد، با این بخاری‌های برقی زیاد گرم نمی‌شویم چون ته کلاس سرد است.

دانش‌آموز دیگری با اشاره به اینکه آب‌ مدرسه ما یخ زده است، می‌گوید: نمی‌توانیم در مدرسه به دستشویی برویم، دستشویی خود را نگه می‌داریم، هفته گذشته در حالی که امتحان هم داشتیم مدرسه تعطیل بود و از درس‌هایمان عقب ماندیم.

آب و برق مدرسه هم مشکل دارد

دانش‌آموزان بعد از اتمام مدرسه به خانه می‌روند و در محیطی گرم قرار می‌گیرند، اما خانه سرایدار مدرسه که در داخل ساختمان مدرسه قرار دارد در تمام 24 ساعت شبانه‌روز سرد است، این جمله را یکی از اولیا می‌گوید، جلوی درب ورودی خانه سرایدار یک پتو نصب شده است، همسر سرایدار می‌گوید: شنبه این هفته آب نداشتیم که دانش‌آموزان بنوشند یا به سرویس بهداشتی بروند، مجبور شدیم با دبه برای دانش‌آموزان آب آشامیدنی تهیه کنیم، شنبه شب هم به همراه همسرم از ساعت 7 بعدازظهر تا 12 شب مشغول باز کردن لوله‌های آب سرویس‌های بهداشتی به وسیله مشعل بودیم.

وی ادامه می‌دهد: به دلیل سرمای زیاد گاز خوراک‌پزی را روشن گذاشته و کتری پر آب روی آن می‌گذاریم تا حداقل خانه‌مان گرم‌تر شود، بخاری برقی نمی‌تواند گرمای کافی داشته باشد، شب‌ها بچه‌هایم را با لباس گرم و دو تا پتو گرم می‌کنم.

سرایدار عنوان می‌کند: ساختمان مدرسه آب ندارد و فقط داخل حیاط مدرسه آب وجود دارد، پیمانکار آب داخل ساختمان را وصل نکرده و با شلنگ، آب حیات مدرسه را به داخل ساختمان هدایت کرده‌ایم تا حداقل داخل ساختمان مدرسه هم آب داشته باشیم، حمام کردن هم مشکلات خاص خود را دارد.

سرایدار مدرسه با بیان اینکه پیمانکار می‌گوید: موتورخانه کامل است در حالی که مشعل‌ها، جعبه برق و … هنوز نصب نشده است، ادامه می‌دهد: پروژکتورهایی که در حیات مدرسه نصب شده است‌، هیچ‌کدام روشن نمی‌شوند، چند لامپ کم‌مصرف در حیات مدرسه نصب کرده‌ام تا بعد از تعطیلی دانش‌آموزان در شیفت بعدازظهر که هوا تاریک است بتوانم حیاط مدرسه را جارو بکشم.

وی خاطرنشان می‌کند: اداره نوسازی مدارس می‌گوید هنگامی که گاز وصل شود همه چیز را تکمیل می‌کنیم اینکه مشکلات مربوط به سیستم برق مدرسه است چه ربطی به گاز دارد را متوجه نمی‌شوم.

پیمانکار به تعهدات پایبند نیست

در حین انجام مصاحبه‌ها متوجه می‌شوم، حاتمی، مسئول پشتیبانی اداره آموزش و پرورش منطقه تبادکان هیتر برقی با خود به مدرسه آورده است، او اظهار می‌کند: پیمانکار سیستم گرمایشی مدرسه به کار خود متعهد نیست و پاسخ ما را به درستی نمی‌دهد اداره نوسازی مدارس با ما همکاری دارد، اما پیمانکار سیستم گرمایشی مدرسه به تعهداتش پایبند نیست و می‌گوید فردی که لوله‌کشی مدرسه را انجام داده به سفر کربلا رفته و نقشه‌ها را با خود برده است.

وی ادامه می‌دهد: فرض می‌کنیم این فرد از کربلا نیاید آیا موضوع گاز مدرسه باید همین‌طور بلاتکلیف بماند؟ مسئولان می‌توانند فرد دیگری را به کار بگیرند.

از مدرسه خارج می‌شوم، اما نگاه و صدای نگران والدین دانش‌آموزان، کلاه‌ها و دستکش‌هایی که سر کلاس درس هم همراه دانش‌آموزان بود، نیمکت‌های دو نفره‌ای که به دلیل ادغام کلاس‌ها سه نفره شده بودند، شوفاژهایی که گرمایی تولید نمی‌کردند و… را فراموش نمی‌کنم و به زمستانی می‌اندیشم که در راه است و مدرسه‌ای که گاز ندارد.به گزارش ‌ایسنا-۹ آذر ۱۳۹۵