استخر سرپوشیده؛ رویای جوانان آبدانانی

فرستنده: لیلا سعادت

شنا کردن در استخر سراب آبدانان

به دلیل عدم استانداردهای ورزش شنا از لحاظ بهداشتی

نامناسب، و بیماری‌های پوستی و قارچی

در این مکان رو به افزایش است

جوانان آبدانانی بدلیل نداشتن استخر سرپوشیده در رودخانه‌های جاری شنا می‌کنند، رودخانه‌هایی که در کنار ساحل آنها تابلو”شناکردن ممنوع” نصب شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،منطقه ایلام، با وجود اینکه امروز وجود استخرهای سرپوشیده در شهرهای بزرگ و کوچک و حتی برخی روستاها موضوعی طبیعی است اما در آبدانان که مرکز شهرستان است این امکان دیده نمی‌شود و جوانان در رودخانه‌های جاری به انجام این ورزش مفرح می‌پردازند.

ورزش مفرحی که جوانان آبدانانی انجام می‌دهند دلواپسی‌های زیادی را بدنبال دارد چرا که در رودخانه‌هایی شنا می‌کنند که خطر غرق شدن در آنها وجود دارد رودخانه‍‌هایی که تابلو شنا کردن ممنوع در ساحل آنها نصب شده است.

اگر از جوانان این دیار بپرسید استخر آبدانان کجاست؟ همگی، شما را به پارک سراب شهرستان راهنمایی می‌کنند که در سال‌های نه چندان دور با ایجاد سد کوچکی به ارتفاع حدوداً 3 تا 4 متر در جریان آب‌جاری سراب آبدانان، استخری ایجاد شده است.

این روزها این رودخانه‌ی به اصطلاح استخر، روزانه به طور تقریبی پذیرای تعداد 300 نفر است میزبانانی که می خواهند تن در خنکای آن بشویند اما این احتمال هم وجود دارد که جانشان نیز در این خنکا برای همیشه سرد شود.

از طرف دیگراستخر سرپوشیده و نیمه‌کاره این شهرستان چند سالی است با پیشرفت “لاک‌پشتی” خود، طاقت و صبر جوانان را از بین برده و مردم از روند ساخت این استخر انتقاد دارند.

 “حسین قربانی” شهروند آبدانانی گفت: چند سالی است که ساخت استخر سرپوشیده آبدانان آغاز شده است ولی تاکنون به بهره برداری نرسیده و بی‌توجهی مسئولان به این امر موجب شده که استخر سرپوشیده آبدانان به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شود.

 وی افزود: آبدانان با جمعیت 50 هزار نفری نیاز مبرمی به ایجاد استخر سرپوشیده دارد و این امید وجود داشت که شهرستان صاحب استخری سرپوشیده شود در مرحله پایانی کار ساخت این پروژه،متوقف شد. مسوول غریق نجات آبدانان گفت: با توجه به عدم وجود استخر مناسب و استاندارد در شهرستان آبدانان،‌امکان آموزش غریق نجات در این شهرستان وجود ندارد و جوانان این دیار برای تمرین و دوره‌های غریق نجات مجبورند به شهرهای اطراف سفر کنند تا در دوره‌های آموزشی این ورزش شرکت کنند.

سید روح اله حسینی افزود: لباس غواصی و تجهیزات غریق نجات در این شهرستان وجود ندارد به طوری که چند وقت پیش وقتی یکی از جوانان این دیار در منطقه “چم شالان” غرق شده بود، از مرکز استان گروه غریق نجات با تجهیزات غواصی به این شهرستان اعزام شد.

وی خاطر نشان کرد: با حمایت مسئولین امر و جذب تجهیزات مخصوص ناجیان، آمار غرق‌شدگان در این آب های جاری این شهرستان به حداقل خود رسیده و ناجیان آبدانانی آمادگی آموزش غریق نجات به جوانان این منطقه را دارند.

حسینی یادآور شد: شنا کردن در استخر سراب آبدانان به دلیل عدم استانداردهای ورزش شنا از لحاظ بهداشتی نامناسب است و بیماری‌های پوستی و قارچی در این مکان رو به افزایش است که با بهره برداری از استخر سرپوشیده این شهرستان شاهد کاهش چشمگیر این مشکل خواهیم بود.

مسئول اداره تربیت بدنی شهرستان آبداناننیز در این باره گفت: چون این پروژه به صورت پیمانکاری واگذار شده بود و پیمانکار از ما طلب داشته کار ساخت آن متوقف شده است.

وهابی افزود: با رایزنی‌های انجام شده و حمایت های نماینده مردم حوزه جنوبی استان، طلب پیمانکار پرداخت شده است و ادامه ساخت استخر سرپوشیده این شهرستان بعد از ماه مبارک رمضان شروع و نهایتاً ظرف دو ماه آینده به اتمام می‌رسد.

وی اظهار کرد: این پروژه از سال 86 شروع شده و تاکنون پیشرفت فیزیکی آن به 90 درصد رسیده است که اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال به این پروژه اختصاص یافته است.

نماینده مردم شهرستان های دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره در مجلس شورای اسلامی گفت: با رایزنی هایی که با مدیرکل ورزش و جوانان استان ایلام انجام شد، مبلغ 2 میلیارد ریال از اعتبارات تربیت بدنی استان به استخر سرپوشیده آبدانان اختصاص یافت که در آینده نزدیک شاهد بهره برداری از این پروژه هستیم.

احمدی در ادامه افزود: شاخص‌های سرانه فضای ورزشی آبدانان نسبت به استان پائین است و با ایجاد اماکن ورزشی می‌توان این شاخص را در سال های آتی به نقطه مطلوبی رساند. 09 تیر ماه خبرگزاری ایسنا

گزارش:وحید حاجیان خبرنگار ایسنا،منطقه ایلام