از دریا تا دریا برای پایان دادن به کار کودکان

احمد شعبانی فر، رکورددار شنای استقامت آب‌های آزاد جهان است که نخستین فعالیت ورزشی – اجتماعی خود را شعار حمایت از کودکان کار و با شنا در عرض آب‌های شمالی ایران آغاز کرده است. او این بار در حرکتی از دریا تا دریا با شعار “لغو کار کودک، همین امروز” و تلاش برای ارایه خدمات بهداشتی و درمانی رایگان و فراگیر به عنوان حق کودکان سعی داد تا رکود طولانی‌ترین سه گانه را ثبت کند.

ارسال خبر از وحید ترابی/wahid torabi

او در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا،‌ در خصوص بازخوردهای حرکت‌های پیشین خود گفت: پس از ثبت نخستین رکورد مردم به‌ویژه در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان فراتر از تصور من نسبت به موضوع کودکان کار حساس شدند و حتی بازخوردهای خارجی نیز به دنبال داشت.

به گفته شعبانی فرد “لغو کار کودک از همین امروز” شعار نیست بلکه اگر از زاویه دید کودکان کار به آن نگاه شود باید از همین امروز برای تحقق آن دیر است زیرا لحظه‌های زدگی این کودکان بدون کودکی در حال گذر است.

این فعال مدنی با اشاره به اینکه مشکل کودکان کار در شهرهای مختلف متفاوت است،‌ تصریح کرد: در تهران تنها 10 درصد کودکان کار را سر چهارراه‌ها می‌بینید و 90 درصد این قشر در کارگاه‌ها مشغول به کار هستند و دیده نمی‌شوند، این کودکان باید دیده شوند و صدای آن‌ها شنیده شود.

او معتقد است ورزش هنری است و ورزش- اجتماعی ابزاری برای بیان معضلاتی مانند کودکان کار است و انجام چنین اقداماتی باید به سنتی در میان ورزشکاران تبدیل شود.

رکورد دارد شنای استقامت آب‌های آزاد جهان در خصوص چرایی انتخاب این شعار گفت: در ابتدای کار تحقیقات بسیاری در این خصوص کردم و در یک سال گذشته با سمن‌های مختلفی که درگیر کار هستند آشنا شدم. از ابتدای کار تلاش کردم با سمن‌هایی که تنها خوراک یا پوشاک برای کودکان کار تهیه می‌کنند، فعالیت نکنم بلکه هدف فعالیت با سازمان‌هایی بود که دغدغه لغو کار کودک باشند و تنها به امروز کودک کار نپردازند.

به گفته او سازمان‌های مردم نهاد زیادی در زمینه حمایت از کودکان کار فعال هستند، اما تنها برخی از سمن‌ها دغدغه لغو کار کودک را دارند و اگرچه حمایت اقتصادی از کودک کار نیز لازم است اما شماری از سمن‌ها دغدغه حل این معضل را ندارند و متاسفانه بسیاری از این نهادها نمی‌خواهند کار کودک حذف شود.

شعبانی فرد افزود: متاسفانه این دیدگاه از نگاه منفعت طلبانه برخی سمن‌های فعال در زمینه کار کودک ناشی می‌شود و تشخیص چنین اندیشه‌ای تا زمانی که از نزدیک با آن‌ها تعامل نداشته باشید بسیار دشوار است اما معضل بزرگ‌تر برند شدن شماری از این سمن‌ها است که موجب شده نتوانند با یکدیگر تعامل و هم‌افزایی داشته باشند.

او اضافه کرد: یکی از مواردی که من در هر دو فعالیت خودم به آن پرداختم تشویق فعالیت گروهی در زمینه کودکان کار است و همیشه این پیام را داده‌ام که اگر بخواهیم معضل کار کودکان رفع شود نیازمند کار گروهی هستیم و تا زمانی که به شکل انفرادی فعال باشیم کاری از پیش نمی‌بریم.

این فعال مدنی با اشاره به چگونگی ادامه فعالیت در این زمینه گفت: برنامه‌های زیادی در این خصوص وجود دارد، اما با توجه به تجربه اول و سوء استفاده برخی از آن، نمی‌توان لیست برنامه‌ها را عنوان کرد. ما تنها به عبور از شهرها و ثبت رکورد اکتفا نمی‌کنیم بلکه پس از ثبت رکورد پیگیری‌ها ادامه دارد و افرادی که فعالیت اجتماعی دارند و با مردم و مسئولان در ارتباط خواهند بود.

شعبانی فرد ادامه داد: همه باید با امکاناتی که در اختیار دارند برای رفع این معضل تلاش کنند. یکی از مزیت‌های ورزش همراهی مردم با آن است،‌ بنابراین تمام ورزشکاران را به انجام فعالیت‌های ورزشی – اجتماعی دعوت می‌کنم تا سنتی در این زمینه شود.

او اظهار کرد: اگر ما تنها دوچرخه را برداریم و رکاب بزنیم اما صدای ما شنیده نشود،‌ پیام و مطالبه ما فراگیر و محقق نمی‌شود بنابراین رسانه نیز باید در انعکاس چنین حرکت‌های مشارکت کند، از سوی دیگر به دلیل بودجه‌ای که در اختیار مسئولان وجود دارد اگر بخواهیم تغییر بزرگی در سطح کشور ایجاد شود باید دولت در این امر دخالت کند.

شعبانی فرد در پاسخ به این پرسش که آیا رفع معضل کودکان کار باید از سوی دولت‌ها انجام شود یا سمن‌ها؟ ادامه داد: سمن‌ها توان محدودی دارند، در حالی که چند میلیون کودک کار وجود دارد و این مشکل باید از سوی مسئولان رفع شود نه سازمان‌های مردم نهاد.

به گزارش ایسنا،‌ شعبانی فر در طرح از دریا تا دریا، با دوچرخه مسیر انزلی، قزوین،‌البرز،‌تهران،‌قم، کاشان،‌ اصفهان، شیراز تا هرمزگان را رکاب خواهد زد، پس از آن از بندرعباس را تا جزیره کیش شنا می‌کند و نهایتا با مسافت دو هزار و 200 متری دور جزیره کیش را می‌دود. ۳ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۶:۳۴