تنها کودکان خیابانی که مشمول پذیرش بهزیستی باشند، خدمات می‌گیرند

‌کارشناس آسیب دیدگان اجتماعی اداره کل بهزیستی هرمزگان گفت: درصورتی‌که کودکان کار و خیابانی جمع‌آوری‌شده، تحت پوشش بهزیستی بوده و مشمول پذیرش باشند، پس از جمع‌آوری و رفتن به اردوگاه از خدمات این اداره بهره‌مند می‌شوند.

وحید ترابی/wahid torabi

‌به گزارش ایسنا، ‌حسن ترکمانی صبح امروز در 230 امین جلسه علنی شورای اسلامی بندرعباس با موضوع ساماندهی متکدیان و نقش پدیده تکدی گری در مخدوش نمودن منظر و کالبد شهری، اظهار کرد: در قالب برنامه ساماندهی کودکان خیابانی که در سطح استان در حال انجام است بالغ‌بر 80 درصد متکدیانی که پذیرش می‌کنیم، متشکل از افراد زیر 18 سال هستند.

وی با اشاره به اینکه اداره کل بهزیستی در خصوص جمع‌آوری کودکان در مراکز کودکان خیابانی و کار، تنها وظیفه شناسایی و جذب کودکان را دارد و در خصوص جمع‌آوری نمی‌تواند همکاری داشته باشد، افزود: افرادی که تحت پوشش بهزیستی بوده و مشمول پذیرش باشند، پس از جمع‌آوری و رفتن به اردوگاه از خدمات این اداره بهره‌مند می‌شوند.

این کارشناس آسیب دیدگان اجتماعی با بیان اینکه درصورت خیابانی بودن کودکان جمع‌آوری‌شده به‌صورت شبانه‌روزی از خدمات این اداره بهره‌مند می‌شوند، تصریح کرد: اگر این افراد جزء کودکان کار باشند، به خانواده‌هایشان بازگردانده می‌شوند و بعد از آن شرایط‌ شان را تحت نظر می‌گیریم.

ترکمانی با اشاره به اینکه در دهه ابتدایی سال جاری تعداد 90 نفر کودک کار و خیابانی را شناسایی کرده و به آن‌ها خدمات مددکاری، روانشناسی، حقوقی و بهداشتی ارائه داده‌ایم، افزود: بسیاری از کودکان جمع‌آوری‌شده از اتباع خارجی بوده و تعداد کودکان افغان در سطح شهر کم نیست.

وی با بیان اینکه کودکان اتباع خارجی شناسایی می‌شوند اما طبق دستورالعمل‌ها نمی‌توانیم خدماتی را به آن‌ها ارائه دهیم، اضافه کرد: متأسفانه این کودکان به سطح شب بازگردانده می‌شوند.

این کارشناس آسیب دیدگان اجتماعی اداره کل بهزیستی هرمزگان با اشاره به اینکه طبق آیین‌نامه مصوب هیئت‌وزیران، شهرداری موظف است مکان ساماندهی کودکان کار و خیابانی را در اختیار اداره کل بهزیستی قرار دهد، افزود: متأسفانه تاکنون شهرداری همکاری لازم را با اداره کل بهزیستی نداشته است.

ترکمانی در پایان خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌های متولی باید در این امر همکاری داشته باشند و همه در کنار هم پیش رویم تا بتوانیم مؤثر واقع شویم.یکشنبه / ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ /