استان خوزستان؛ ۳۰۳ مدرسه عشایری وضعیتی نامطلوب دارند

مهدی موسوی ۱۳۹۶/۰۱/۲۸

خبرگزاری هرانا ـ رئیس آموزش و پرورش عشایر خوزستان با بیان اینکه هم‌اکنون ۶۰۰ مدرسه در مناطق عشایری وجود دارد که ۷۱ مدرسه در دو یا سه سال اخیر احداث شده‌اند، گفت که ۸۲ مدرسه کانکسی، ۲۹ مدرسه سنگی و کپری، ۱۴۲ واحد آموزشی چادری و ۵۰ مدرسه استیجاری و در مجموع ۳۰۳ مدرسه در مناطق عشایری وجود دارد که از وضعیت آموزشی نامطلوب برخوردارند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، حمید قنبری جشنواره تجلیل از خیرین مدرسه‌ساز آموزش و پرورش عشایر استان که امروز، دوشنبه ۲۸ اسفندماه در تالار شهید مطهری اهواز برگزار شد، اظهار کرد: “همه باید بپذیریم که آموزش و پرورش نهادی است که مطالبه‌گر، پاسخگو، صاحب درد و درک، متهم، شاکی، بازیگر و یاریگر است”.

وی افزود: “آموزش و پرورش هم عشق و هم مشق، هم دانا و هم توانا است؛ باید گفت آیا با برنامه‌ریزی‌های امروز می‌توانیم آموزش و پرورشی داشته باشیم که نیازهای فرهنگی جامعه را برطرف و زیرساخت‌ها را برای توسعه پایدار در جامعه تأمین کند؟”

رئیس آموزش و پرورش عشایر عشایر گفت: “در حال حاضر در ۱۴ منطقه عشایری، ۱۴ مرکز عشایری، ۱۴ هزار دانش‌آموز عشایری در فضایی به گستره ۳۲ هزار کیلومتر مربع با هفت استان مراوده دارند. دانش‌آموزان مختلفی زیر پوشش آموزش و پرورش عشایری هستند و هم‌اکنون در مناطق عشایری استان ۶۰۰ مدرسه وجود دارد که ۷۱ مدرسه در ۲ یا سه سال اخیر احداث شده‌اند و شامل ۱۷۰ کلاس درس می‌شوند”.

قنبری ادامه داد: “۴۶ مدرسه کانکسی نیز جایگزین مدارس چادری شدند که ۱۰ واحد از این مدارس توسط خیرین مدرسه‌ساز ساخته شده است؛ هم‌اکنون ۱۵۶ مدرسه نوساز و ۱۰۷ مدرسه خطرآفرین وجود دارد که قدمت آن به بیش از ۳۰ سال می‌رسد و این مدارس غیراستاندارد و فرسوده هستند”.

وی گفت: “در مجموع ۸۲ مدرسه کانکسی، ۲۹ مدرسه سنگی و کپری، ۱۴۲ واحد آموزشی چادری و ۵۰ مدرسه استیجاری وجود دارد که از وضعیت آموزشی نامطلوب برخوردارند. امسال بیش از پنج هزار دست لباس به دانش‌آموزان عشایر اهدا شده است”.

رئیس آموزش و پرورش عشایر خوزستان تصریح کرد: “همچنین تجهیزات و امکانات مورد نیاز مدارس از طریق برخی شرکت‌های خصوصی تأمین شد. بخشی از هزینه کتب درسی دانش‌آموزان نیز توسط رئیس آموزش و پرورش بر عهده گرفته شد. تأمین مواد غذایی و کتب علمی برای دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی و دبستانی از دیگر اقداماتی است که در مدت اخیر انجام شده‌اند”.