مشاوره قبل ازدواج از کودکی آغاز می شود

دیانا بیگلری ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

یک مشاور خانواده با تاکید بر مشاوره پیش از ازدواج گفت: مشاوره پیش از ازدواج به این معنی نیست که افراد سه ماه مانده به ازدواج به مشاور مراجعه کنند چراکه مشاوره ازدواج از کودکی آغاز می ‌شود زیرا ازدواج یک جزیره جدا شده از زندگی نیست.

به گزارش ایسنا مهدی فلاحی در یک میزگرد رادیویی تاکید کرد: نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که به ازدواج به عنوان یک جزیره نگاه و راهکاری ارائه شود تا معجزه‌ای رخ دهد. ازدواج یک رفتار است و اگر عادت کردیم رفتاری را متناسب با شرایط خود انجام دهیم می توانیم فرد موفقی در همه زمینه‌ها باشیم. اگر جای علت و معلول را با هم اشتباه بگیریم و نتوانیم به آنها به رویکرد درستی نگاه کنیم هیچ وقت نمی توانیم راهکار مناسبی را ارائه دهیم.

وی افزود: بر اساس نگاه ساختارگرایانه همه نهادها و همه مسئولان باید به موضوع ازدواج توجه کنند حتی نهادهایی که  به صورت مستقیم وظیفه‌ای در امر آموزش در زمینه ازدواج ندارند.

فلاحی با بیان اینکه یکی از مهارتهای مورد نیاز برای ازدواج، مهارت ارتباط موثر است،گفت: در این مهارت، اصلی با عنوان «پذیرش» داریم که ما باید طرف خود را بپذیریم. سوال اینجاست  که کدام یک از مسئولان اصل پذیرش را در رفتار رعایت می‌کنند. اخیرا بد اخلاقی‌های سیاسی و رفتاری را می‌بینیم. وقتی فرزندان ما در رسانه‌ها این بداخلاقی‌ها را می‌بینند، اصل ارتباط موثر را به هیچ وجه یاد نمی‌گیرند.

در بخش دیگری از این میزگرد دکتر فاطمه فروزش یکتا – روانشناس بالینی و مشاور خانواده – گفت: مشاوره قبل از ازدواج قصد دارد افراد ازدواجی توام با مهارت و آموزش انجام دهند و انتظارات معقولی از زندگی مشترک داشته باشند و مشخص شود افراد آماده ازدواج هستند یا خیر.

وی  با تاکید بر اینکه باید اهمیت مشاوره قبل از ازدواج را با اهمیت پیشگیری نسبت به درمان مقایسه کنیم، اظهارکرد: معضلی که در جامعه داریم این است که خانواده‌های نابسامان رو به افزایش هستند و به همین جهت آمار طلاق نیز رو به افزایش است.

این روانشناس بالینی هدف از مشاوره قبل از ازدواج را پیشگیری دانست و گفت: هدف از مشاوره قبل از ازدواج ارایه آموزش و افزایش مهارت جوانان برای ازدواج است تا آنان انتظارات معقولی از ازدواج داشته باشند. مشاوره قبل از ازدواج فقط برای تشخیص مناسب بودن جوانان برای ازدواج با یکدیگر نیست بلکه باید مشخص شود که افراد آماده ازدواج هستند یا خیر.

وی به جشن‌های طلاق اشاره و اظهارکرد: جشن‌های طلاق یک نوع مکانیزم دفاعی است که با این کار فرد فقط ظاهر خود را حفظ می‌کند این درحالیست که از درون آسیب‌دیده است.

فروزش یکتا با  بیان اینکه خانواده‌ها مسئول آماده کردن فرزندانشان برای ازدواج هستند، گفت: فرزندانمان از رفتار ما آموزش می‌بینند تا از کلام پدر و مادر.

این مشاور خانواده با ابراز تاسف از اینکه ما فرزندانمان را برای مواجهه با ناکامی‌ها آماده نمی‌کنیم، تصریح کرد: فرزندان ما اصلا تجربه ناکامی ندارند چون همه امکانات برایشان فراهم است. جایگاه پدری و مادری در خانواده ها متزلزل شده است و والدین به خاطر ناآگاهی فکر می‌کنند فراهم کردن هرامکاناتی برای فرزندانشان، بهترین کار است.

براساس گزارش سایت رادیو گفت و گو، وی با تاکید بر اینکه ما باید فرزندان را برای زندگی آماده کنیم،گفت:  گذشت و صبر را باید به فرزندانمان آموزش دهیم و به تربیت آن‌ها توجه کنیم چراکه اگر اینگونه تربیت شوند افراد رشد یافته‌تری خواهند بود و ازدواج موفق تری خواهند داشت.