تحلیل خبر لیدا اشجعی ۱۳۹۶/۲/۱۱/برخلاف پیمان نامه حقوق کودک، دانش آموزان برای چند روز به پادگان لشکر بیست و هفت برده شدند

گسیل جوانان به اموزش ابزارهای کشتار جمعی و بهره وری ازاین نیروهای بالقوه مسلما  ٬مستلزم  تفکری است  که با اشاعه و جاگزینی این  گونه الگوها  در روابط اجتماعی در  پی رواج سبعیت و خشنونت است واساس منافع مادی و فرهنگی خود را در ان پی ریزی کرده  است ٬ چرا که کودکان و نو جوانان هر خاکی بستر ساز توسعه اجتماعی در زمینه های گوناگون اجتماعی اقتصادی و سیاسی و فرهنگی  میباشند  توجه به اموزش و تربیت کودکان و نو جوانان  یکی از ارکان مهم و حیاتی به شمار میرود ٬و این مهم میسر نمی شود مگر اینکه در قوانین جاری نگاه و تفکر را به حقوق انسانی معطوف داشت .
 وامابا پا گرفتن بسیج دانش اموزی که اولین قدم در راه گسترش خشنونت و جنگ طلبی بود که با فرستادن نوجوانان به جبهه های جنگ خود را به جامعه مصیبت دیده ایران تحمیل کرد.
که نمونه ان
مجلس محترم شورای اسلامی به منظور بسط و گسترش فرهنگی بسیجی در میان دانش آموزان و تقویت بسیج دانش آموزی، در سال هزار وسیصد و هفتاد و پنج  ماده واحده ای به تصویب رساند که به موجب آن وزارت آموزش و پرورش موظف به حمایت و پشتیبانی و تقویت و گسترش بسیج دانش آموزی گردید. با تصویب این قانون فعالیتها و برنامه های بسیج دانش آموزی از قوام و استحکام بیشتری برخوردارگشت، به گونه ای که در پایان سال تحصیلی هفتاد و هشت -هفتاد و هفت  تعداد واحدهای مقاومت
پویندگان و پیشگامان بسیج دانش آموزی به بیش ازبیست و دو  هزار واحد در مدارس راهنمایی و متوسطه رسید و بیش ازدو/ پنج  ملیون نفر از دختران و پسران دانش آموز به عضویت بسیج دانش آموزی در آمدند.
– کلیه اعضای بسیج دانش آموزی بر اساس ماده شصت و چهار قانون استخدامی سپاه می توانند از امیتاز کسری دو ماه خدمت سربازی استفاده نمایند ، مشروط بر اینکه علاوه بر گذراندن آموزش آمادگی دفاعی مدارس در اردوی آموزشی متمرکز پانزده روزه بسیج که معادل آموزش تکمیلی محسوب می شود، شرکت نمایند.
ب. بسیجیانی که دارای درجه رزمجو و بالاتر بوده وحداقل (صد)امتیاز داشته باشند.
ج. بسیجیانی که به دلیل ابراز رشادت و شایستگی موفق به اخذمدال از فرماندهی معظم کل قوا شده یا می شوند.
در حالیکه بر طبق كنوانسیون‌ حقوق‌ كودك‌
 مصوب‌ نوامبر هزار و نصد و هشتاد و نه (بیست و سه )
 ماده‌ یک
 از نظر این‌ كنوانسیون‌ منظور از كودك‌ افراد انسانی‌ زیر سن‌ هجده سال‌ است‌ مگر این‌ كه‌ طبق‌ قانون‌ قابل‌ اجرا در مورد كودك‌، سن‌ بلوغ‌ كمتر تشخیص‌ داده‌ شود
ماده‌ سی و هشت
.
 دو. كشورهای‌ طرف‌ كنوانسیون‌ هر گونه‌ اقدام‌ عملی‌ را جهت‌ تضمین‌ این‌ كه‌ افراد كمتر از پانزده سال‌ در مخاصمات‌ مستقیماً شركت‌ نكنند، معمول‌ خواهند داشت‌.
سه- كشورهای‌ طرف‌ كنوانسیون‌ از استخدام‌ افراد كمتر ازپانزده سال‌ در نیروهای‌ مسلح‌ خود خودداری‌ خواهندكرد. این‌ كشورها برای‌ استخدام‌ افرادی‌ كه‌ بالای‌ پانزده سال‌ و زیر هجده سال‌ سن‌ دارند، اولویت‌ را به‌ بزرگترها خواهند داد.
چهار-. كشورهای‌ طرف‌ كنوانسیون‌، مطابق‌ با تعهدات‌ خود نسبت‌ به‌ قانون‌ بین‌المللی‌ بشر دوستی‌ در جهت‌ حمایت‌ از افراد غیرنظامی‌ به‌ هنگام‌ جنگهای‌ مسلحانه‌، تمام‌ اقدامات‌ عملی‌ را برای‌ تضمین‌ حمایت‌ و مراقبت‌ از كودكانی‌ كه‌ تحت‌ تأثیر (عواقب‌) جنگ‌ قرار گرفته‌اند به‌ عمل‌ خواهند آورد