تحلیل خبر : شلاق بر بدن دانش‌آموز لرستانی توسط معلم قرآن : مهدی موسوی

تحلیل خبر: مهدی موسوی 

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، یکی از دانش آموزان مدرسه روح الله قاضی ناحیه دو خرم آباد از سوی معلمش مورد تنبیه بدنی قرار گرفت.
پدر این دانش آموز در سخنانی مدعی شد: فرزندم دانش آموز دبیرستان روح الله قاضی ناحیه ۲ شهرستان خرم آباد در استان لرستان بوده که توسط دبیر قرآن و آمادگی دفاعی با کابل برق شدیدا تنبیه و کتک کاری شده است.
هیچ عقل سلیمی تنبیه دانش آموزان را در محیط مدرسه نمی پذیرد و از آن دفاع نمی کند

همه اين اتفاقات در حالي است كه بر اساس بخشنامه‌هاي آموزش و پرورش تنبيه بدني دانش‌آموزان ممنوع است. اين بخشنامه مي‌گويد: «معلمان تحت هيچ شرايطي حق تنبيه بدني دانش‌آموزان را ندارند و در اين زمينه با معلمان خاطي طبق قانون برخورد مي‌شود.

پرخاشگری یکی از عوارض تنبیه است. در کلاس‌هایی که معلم تنبیه بدنی می‌کند ، پرخاشگری و جنگ و دعوا در میان دانش‌آموزان یک الگوی رفتاری رایج و شایع است. کودک یا نوجوانی که سیلی می‌خورد، به هنگامی که در موضع نفوذ و اعمال قدرت باشد، به دیگران سیلی خواهد زد.
با این‌که تنبیه بدنی دانش‌آموزان در ایران ممنوع است اما هر ساله گزارش‌هایی در مورد تنبیه دانش‌آموزان در مدارس منتشر می‌شود که متاسفانه شاهد نقض ماده های اعلام شده هستیم.

ماده26 اعلامیه جهانی حقوق بشر:
آموزش و پرورش می بایست در جهت رشد همه جانبه ی شخصیت انسان و تقویت رعایت حقوق بشر و آزادی های اساسی باشد. آموزش و پرورش باید به گسترش حسن تفاهم، دگرپذیری [تسامح] و دوستی میان تمامی ملتها و گروههای نژادی یا دینی و نیز به برنامه های «ملل متحد» در راه حفظ صلح یاری رساند.
ماده5 اعلامیه جهانی حقوق بشر:
هیچ کس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.