انتقال زندانی سیاسی محکوم به اعدام عبدالوهاب ریگی به سلولهای انفرادی

دریافت خبر از : حسین کفایت حقیقی

 زندانی سیاسی هموطن بلوچ عبدالوهاب ریگی که در سن ۱۷ سالگی دستگیر شده است و بدستور بازجویان وزارت اطلاعات به اعدام محکوم شده است  هنگام بازگشت از ملاقات کابینی……..

بنابه گزارشات رسیده به« فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران » انتقال زندانی سیاسی عبدالوهاب ریگیبهسلولهای انفرادی ، شکنجه گاه زندان مرکزی زاهدان معروف به بند قرنطینه.

روز شنبه ۲ شهریور ماه زندانی سیاسی هموطن بلوچ عبدالوهاب ریگی که در سن ۱۷ سالگی دستگیر شده است و بدستور بازجویان وزارت اطلاعات به اعدام محکوم شده است  هنگام بازگشت از ملاقات کابینی با خانواده اش بی دلیل مورد تهاجم و ضرب و شتم فردی به نام جامی رئیس بازرسی زندان و غلامی از شکنجه گران و رئیس اطلاعات زندان مرکزی زاهدان قرار گرفت. این زندانی سیاسی پس از ضرب و شتم به سلولهای انفرادی بند قرنطینه شکنجه گاه زندان مرکزی زاهدان منتقل گردید.

زندانی سیاسی عبدالوهاب ریگی در سن ۱۷ سالگی توسط مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و ماه ها در سلولهای انفرادی اداره اطلاعات زاهدان تحت شکنجه های وحشیانه بازجویان وزارت اطلاعات قرار داشت. بازجویان وزارت اطلاعات علیرغم زیر سن قانونی بودن اورا به زندان قزوین تبعید نمودند و چندین ماه در شرایط غیر انسانی قرار داشت او مدتی است که از تبعید بازگردانده شده است. برادر وی شهید راه آزادی مردم ایران عبدالباسط ریگی که یک فعال اینترنتی بود همراه با ۲ زندانی سیاسی  دیگر در زندان زاهدان اعدام شدند.

از مدتی پیش وزارت اطلاعات فشارها و اذیت و آزارها را علیه زندانیان سیاسی هموطن بلوچ و اهل سنت در زندانها را  تشدید کرده است . موارد فشارها عبارتند از عریان کردن زندانیان سیاسی و بازرسی توهین آمیز آنها ، پخش کردن زندانیان سیاسی در بندهای مختلف در کنار مجرمین عادی و بخصوص وادار کردن باندهای مافیایی زندان که توسط مسئولین زندان هدایت می شوند به درگیر شدن با آنها، عدم درمان آنها ،توهین به اعتقادات مذهبی آنها و موارد متعدد دیگر .

از طرفی دیگر زندانی سیاسی ناظر ملازهی وارد ششمین روز اعتصاب غذای خود شد. او در سلولهای انفرادی بند قرنطینه شکنجه گاه زندان مرکزی زاهدان بسر می برد و از زمان انتقال تاکنون از وضعیت و شرایط این زندانی هیچ خبری در دست نیست. زندانیان سیاسی که به بند قرنطینه منتقل می شوند مورد شکنجه جسمی و روحی و توهین پاسداربندها قرار گرفته  و همچنین از حداقل امکانات اولیه انسانی محروم می شوند.

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران، موج جدید فشارها ، اذیت و آزارها علیه زندانیان سیاسی هموطن بلوچ و اهل سنت  که از زمان انتصاب آخوند حسن روحانی آغاز شده است را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار ارجاع پرونده آخوند علی خامنه ولی فقیه رژیم و آخوندهای همدست وی مانند آخوند صادق لاریجانی به مراجع بین المللی  قضایی است.  فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران سوم شهریور

گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد

گزارشگر ویژه اعدام سازمان ملل متحد

سازمان عفو بین الملل