تحلیل خبر/زندانيان زن و کودك در زندانهای جمهوری اسلامی ایران/وحید ترابی

طبق گزارشات دريافتى ، تعداد ٢٢٣,٠٠٠ نفر در جغرافياى سياسى ايران زندانى هستندو اين در حالى ست كه ظرفيت زندانهاى ايران ، ٨٨,٠٠٠ نفر مى باشد. از طرفى ٪‏٦٤ زندانيان در ايران متاهل هستند و بيش از ٩٠,٠٠٠ نفر از آنها داراى دو يا بيشتر از دو فرزند هستند. و نيز ٪‏٧٠ زندانيان زير چهل سال سن دارند.
طبق اخبار رسيده از جمعيت حقوق بشر كوردستان ، نزديك به ٥٠ زندانى زن ، در زندان مهاباد وجود دارد كه تعدادى از آنها همراه با كودكان زير سه سال خويش در زندان به سر مى برند.
در زندان مركزى اروميه هم از ميان حدود ٣٠٠ زندانى زن ، بيش از ١٠٠ تن از آنها محكوم به اعدام اند و در زندان سنندج نيز بيشتر از ٣٠ زندانى زن وجود دارد.
و اما شوربختانه وضعيت در زندان ديزل آباد كرمانشاه وضعيت به گونه اى ست كه به دليل كمبود سلول ، شمارى از زندانيان زن در راهروها و ديگر مكانهاى زندان نگهدارى مى شوند و بنا بر شنيده ها در سلولهايى كه براى سه نفر تعبيه شده است ، هفت نفر نگهدارى مى شود و به همين دليل آمار دقيقى از تعداد زندانيان در اين زندان موجود نيست.
لازم به ذكر است كه طبق اخبار اعلام شده از سوى مسئولين دولتى زندانهاى ايران ، جمعيت زندانيان در ايران ، ٢٨٧ نفر در مقياس ١٠٠,٠٠٠ نفر مى باشد و اين آمار در مقياس جهانى ١٦٨ نفر به ازاى هر ١٠٠,٠٠٠ نفر است.
بدين جهت كشور ايران مقام هشتم را در جهان به خود اختصاص داده است. هر چند به دليل نگهدارى شمار زيادى از زندانيان در بازداشتگاه هاى ايران ، بسيارى از فعالان حقوق بشر اعتقاد دارند آمار واقعى بسيار بيشتر از آمار عنوان شده مى باشد

طبق آيين نامه سازمان زندانهاى كشور ( فصل نخست ، ماده ٤٤: (سازمان زندانها موظف به توسعه و ترويج مبانى و موازين حقوق شهروندى در زندانها ، بازداشتگاهها و موسسه هاى تحت نظارت سازمان و نيز مطالعه ، بررسى و پيگيرى موارد نقض حقوق شهروندى در اين مراكز است.