سلب حضانت کودکان کار و خیابان از والدینشان

فرهاد نصیری سه شنبه 9 خرداد 1396

رييس سازمان بهزيستي كشور از افزايش مستمري مددجويان نيازمند در دولت دوازدهم خبر داد و درباره برنامه هاي دولت دوازدهم درباره كودكان كار و خيابان گفت: توليت كودكان كار و خيابان در برنامه ششم توسعه برعهده سازمان بهزيستي قرار داده شده است، اما دستگاه هاي همكار نيز ما در اين راه همراهي مي كنند.

به گزارش کودک مدیا به نقل ازایلنا، انوشيروان محسني بندپي به يكي از مهم ترين مشكلات بهزيستي در زمينه كودكان كار و خيابان اشاره كرد و گفت: در صورتي كه كودكي در بهزيستي پذيرش شود هر يك از والدين او را بخواهد به لحاظ حقوقي و قضايي آن مركز بايد كودك را تحويل خانواده بدهد، اما با رايزني هايي كه با معاونت پيشگيري از جرم قوه قضاييه داشتيم در لايحه يي كه هم اكنون در مجلس شوراي اسلامي در حال بررسي است آورده ايم كه اگر كودكي بيش از سه بار پذيرش شد، حضانت كودك از والدين سلب و در اختيار سازمان قرار گيرد تا مراقبت، نگهداري و آموزش او تحت پوشش سازمان باشد تا اين چرخه به حالت اول برنگردد و ما دوباره كودك را در خيابان نبينيم.

 

وي درباره اولويت هاي بهزيستي در دولت دوازدهم اظهار كرد: نخستين اولويت دولت دوازدهم تلاش مستمر و برنامه ريزي شده براي پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و معلوليت هاست.

مقدمات اين برنامه در قانون برنامه ششم آمده و از جمله اقدامات عملي آن گسترش اورژانس اجتماعي است كه 140 اورژانس آن در سال 96 راه اندازي مي شود، البته در دوماه اول سال هم 20 مركز راه اندازي شده است. محسني بندپي به طرح نظام مراقبت اجتماعي ازدانش آموزان اشاره كرد و گفت: بزرگ ترين طرح اجتماعي دولت كه در سال 95 كليد خورد، طرح نظام مراقبت اجتماعي از دانش آموزان به نام «نماد» است كه9 دستگاه در اين طرح فعاليت دارند تا نسبت به افزايش ظرفيت ها، حمايت هاي رواني و اجتماعي، افزايش توانمندسازي دانش آموزان اقدامات لازم را انجام دهند.

محسني بندپي ادامه داد: همچنين قصد داريم تا پايان دولت دوازدهم مستمري مددجويان را افزايش دهيم و اين به غير از افرادي است كه مي توان آنها را توانمند كرد. او درباره اولويت هاي دولت دوازدهم براي اقشار حاشيه نشين گفت: از مهم ترين برنامه هاي ما استقرار مراكز جامع خدمات بهزيستي در حاشيه كلان شهرها، موضوع برگشت به تحصيل دانش آموزان بازمانده از تحصيل در اين مناطق، طرح تامين يك وعده غذاي گرم براي جلوگيري از سوء تغذيه كودكان در اين مناطق است از همين رو تمام مهدكودك هاي سازمان بهزيستي كه در مناطق حاشيه نشين فعاليت مي كنند از يك وعده غذاي گرم برخوردار هستند.

رييس سامان بهزيستي با اشاره به اجراي طرح تامين مالي خرد زنان بدسرپرست و بي سرپرست در مناطق حاشيه نشين گفت: با توجه به اينكه اين محلات، محلات پرريسكي هستند سعي داريم تيم هاي اجتماع محور را در اين مناطق مستقركنيم.

همچنين حمايت هاي رفاهي از جمله اشتغال، مسكن و حرفه آموزي از ديگر برنامه هاي ما در دولت دوازدهم براي افراد ساكن در حاشيه شهرها است.