مدافعان حقوق بشر: حملات تروریستی بهانه سرکوب جامعه مدنی نشود

لیدا اشجعی08.06.2017

سازمان دیده‌بان حقوق بشر و کمپین حقوق بشر در ایران با محکوم کردن حملات تروریستی در تهران و اعلام همدردی با خانواده قربانیان، ابراز نگرانی کرده‌اند که حقوق مدنی و سیاسی مردم به بهانه تامین امنیت نقض نشود.

هادی قائمی، مدیر اجرایی کمپین حقوق بشر در ایران می‌گوید مقام‌های ایرانی نباید با وجود تهدیدی که این کشور با آن روبروست، از حملات تروریستی به مثابه بهانه‌ای برای سرکوب جامعه مدنی استفاده کنند.

این کمپین، حملات تروریستی به مجلس و آرامگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی را محکوم کرده است. هادی قائمی می‌گوید در سال‌های گذشته هر گاه حکومت ایران با تهدیدهای خارجی روبرو شده، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی از جمله سپاه از این تهدیدها به عنوان فرصتی برای نقض بیشتر حقوق مدنی مردم استفاده کرده‌اند: ««همان طور که تندروها در ایران نباید از این حوادث مهیب به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده کنند٬ جامعه بین‌المللی هم نباید برای حل و فصل اختلافات سیاسی در محکوم کردن حوادث تروریستی گزینشی عمل کند.»

مدیر اجرایی کمپین حقوق بشر در ایران افزوده است: «این وقایع هولناک نباید باعث شود درخواست قاطع مردم ایران در انتخابات اخیر از حسن روحانی برای بهتر کردن حقوق مدنی و سیاسی نادیده گرفته شود. همان طور که مبارزه با هر نوع خشونتی باید محکم و جدی باشد٬ مبارزه برای به دست آوردن حقوق  بنیادی و آزادی هم باید به همان اندازه محکم باشد.»

هم‌زمان، سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای با محکوم کردن حملات تهران، با خانواده بازماندگان این اقدام تروریستی ابراز همدردی کرد.

در بیانیه این سازمان با تاکید بر لزوم یافتن عوامل این حادثه و قرار دادن آنها در برابر جایگاه عدالت، آمده است: «مسؤولان ایرانی همچنان باید به تمام موازین حقوق بشری در حین انجام این کار احترام بگذارند. اصول حقوق بشر، به خصوص حقوق اقلیت های دینی و قومیتی، حاکمیت قانون، و روا‌‌داری همچنان به عنوان قوی‌ترین سنگر در برابر ترس، نفرت، و تفرقه‌ای که کسانی که مرتکب این حملات شدند به دنبال ایجاد ان هستند، باقی خواهند ماند.»

در حملات تروریستی تهران ۱۷ نفر کشته و نزدیک ۵۰ نفر زخمی شده‌اند. رهبر جمهوری اسلامی این حملات را “ترقه‌بازی” خوانده و هم‌زمان از “دانشجویان انقلابی” خواسته در مواردی که مراکز تصمیم‌گیری دولتی به وظیفه خود به خوبی عمل نکنند، “آتش به اختیار” و به صورت مستقل وارد عمل شوند.