۸ هزار و ۱۵ کودک به دلیل فقر از تحصیل محرومند/ قطع یارانه نقدی و بیمه درمان ۷۶۲ کودک

ابوالفضل پرویزی ۲۴ خرداد ۱۳۹۶

۱۱۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل وجود دارد که از این تعداد بیش از ۵۵ هزار نفر تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار گرفته‌اند اما با این وجود هنوز ۷ هزار و ۲۱۷ کودک به دلیل معلولیت و ۸ هزار و ۱۵ کودک به دلیل فقر از تحصیل بازمانده‌اند.

خبرگزاری فارس: 8 هزار و 15 کودک به دلیل فقر از تحصیل محرومند/ قطع یارانه نقدی و بیمه درمان ۷۶۲ کودک
خبرگزاری فارس: ۸ هزار و ۱۵ کودک به دلیل فقر از تحصیل محرومند/ قطع یارانه نقدی و بیمه درمان ۷۶۲ کودک

۱۱۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل وجود دارد که از این تعداد بیش از ۵۵ هزار نفر تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار گرفته‌اند اما با این وجود هنوز ۷ هزار و ۲۱۷ کودک به دلیل معلولیت و ۸ هزار و ۱۵ کودک به دلیل فقر از تحصیل بازمانده‌اند.به گزارش خبرنگار شهری و رفاهی خبرگزاری فارس ، یکی از برنامه‌هایی که وزارت رفاه دنبال می‌کند، شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل است، به همین منظور طی ماه‌های اخیر چندین جلسه شورای ساماندهی و شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل برگزار کرده است تا براساس آن با کمک نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد، بهزیستی، وزارت بهداشت و سازمان‌های یاری‌دهنده مانند وزارت کشور، ثبت احوال، وزارت ارتباطات، فرمانداری و شهرداری بتواند در شناسایی این کودکان و کمک به آنها قدم‌هایی بردارد.

طرح شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی در کشور به طوری ویژه توسط معاونت رفاه اجتماعی در سال گذشته کلید خورده و نتایج آن تا این لحظه در خور توجه است:

** ۱۱۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل وجود دارد که از این تعداد ۵۵ هزار و ۶۵ کودک خارج از مدرسه تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند به گونه‌ای ۳۶ هزار و ۱۶ کودک تحت پوشش بهزیستی، ۲۵ هزار و ۳۳۲ کودک تحت پوشش کمیته امداد و ۸ هزار و ۲۷۷ کودک تحت پوشش هر دو نهاد است و براساس مصوبه‌ای که در چهارمین جلسه شورای ساماندهی این کودکان به تصویب رسید، قرار شد نمایندگان این نهادها وضعیت کودکان را تا پایان مردادماه تعیین و گزارش کنند.

**برای روشن شدن وضعیت ۲۳ هزار و ۹۸۶ کودک که خارج از مدرسه هستند و در سامانه دریافت یارانه نام آنها ثبت نشده،اما براساس اطلاعات ثبت احوال زنده هستند که البته مصوب شده تا سازمان ثبت احوال وضعیت حیات آنها را مجدد بررسی کند.

**با سرپرست ۲۱ هزار و ۲۳۹ کودک تماس تلفنی گرفته شده، اما تلفن آنها مسدود است و مصوب شد تا وزارت ارتباطات شماره تماس آنها را دراختیار وزارت رفاه قرار دهد.

** ۸هزار و ۱۵ کودک در تماس تلفنی، سرپرست آنها اعلام کرده که به دلیل فقر نمی‌تواند کودک خود را به مدرسه بفرستد، بنابراین کارگروهی با حضور نماینده آموزش و پرورش و سازمان‌های مردم‌نهاد تشکیل خواهد شد تا راهکارهای مناسب تدوین شود.

**سرپرست ۷ هزار و ۲۱۷ کودک اعلام کرده که کودکشان به دلیل معلولیت به مدرسه نمی‌رود که بر این اساس مصوب شد سازمان بهزیستی وضعیت‌شان را بررسی کرده و در صورت اثبات معلولیت، آنها را حمایت کند.

** همچنین ۳ هزار و ۵۵۴ کودک خارج از کشور زندگی می‌کنند، ۱۸۱۴ کودک در تماس تلفنی اعلام شده که فوت شده‌اند، سرپرست ۱۵۵۲ کودک خارج از مدرسه گفته به علت دوری از مدرسه نمی‌توانند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند. ۱۴۸۷ کودک به دلایل فرهنگی و عدم تمایل سرپرست به مدرسه نمی‌روند.

** علاوه بر اینکه تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های لازم برای شناسایی و بازگرداندن این تعداد کودک انجام شده، سرپرست ۲ هزار و ۶۷۶ کودک نیز اعلام کرده که به علت کوچ‌نشینی و یا عدم مدیریت مدرسه در ثبت‌نام، کودک به مدرسه نمی‌رود که قرار شده با همکاری شورای مبادی بیسوادی در جهت رفع مشکلات این افراد اقدام شود.

** همچنین قرار شد برای ۷۶۲ کودکی که سرپرست آنها تماس تلفنی را قطع و حاضر به همکاری نشده، وزارت رفاه یارانه‌های نقدی و دفترچه بیمه آنها را مسدود کند و اطلاعات آنها را به شورای انسداد مبادی بیسوادی بدهد تا نسبت به برخورد قانونی یا ترویجی به بازگشت کودکان اقدام شود.

** برای ۹ هزار و ۸۷۱ کودکی که گفته شده در مدرسه هستند اما اطلاعات آنها نادرست است، قرار شده اطلاعاتشان توسط آموزش و پرورش مجدد بررسی شود.

بنابراین با توجه به ضرورت ادامه این بررسی‌ها در هر سال و تثبیت بررسی وضعیت کودکان بازمانده از تحصیل مقرر شده وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و رفاه، سازمان برنامه و بودجه و موسسات خیریه پیشنهاد مشترک چگونگی کسب اطلاع از وضعیت کودکان را تهیه کنند و در قالب یک کارگروه به وضعیت این کودکان پرداخته شود