زیرساخت هایی که نداریم، بلای جان مردم است نه گرمای هوا/ فوت دو نوجوان تراژدی تلخ مشکلات زیرساختی ماست

سید مهدی موسوی ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

زیرساخت هایی که نداریم، بلای جان مردم است نه گرمای هوا/ فوت دو نوجوان تراژدی تلخ مشکلات زیرساختی ماستدر هفته جاری دو نوجوان اهل شهرستان فنوج استان سیستان و بلوچستان که به دلیل نقص فنی خودرو در راه ماندند و اسیر گرمای سوزان منطقه شدند، در نهایت و بر اثر گرمای شدید و تشنگی زیاد جان خود را از دست دادند؛ اتفاقی غم انگیز که به اوج رسیدن دامنه مشکلات و مصائب مردم استان سیستان و بلوچستان را به خوبی آشکار کرد.

به گزارش «تابناک»، شرح دقیق ماجرای در هفته جاری شهرستان فنوج به این شکل است که در ابتدا پنج نوجوان اهل روستای مسکوتان شهرستان فنوج با خودروی شخصی عازم روستایی به نام چاه جنگی خان شدند که در مسیر بازگشت به دلیل نقص فنی خودرو،  سه نفرشان تصمیم گرفتند تا با پای پیاده به مسکوتان بازگردند؛ اقدامی که به نتیجه نرسید و دو نفر از این سه نوجوان در مسیر بازگشت، تاب نیاوردند و فوت کردند.
نفر سوم این جمع نیز که در آستانه مرگ قرار داشت، با کمک اهالی منطقه نجات یافت و به مرکز درمانی مسکوتان انتقال یافت.
خبر فوت دو نوجوان شهرستان فنوج آن هم به دلیل گرمای شدید هوا به قدری غم انگیز و قابل تأمل است که به آسانی نمی توان آن را شنید و بی تفاوت از کنارش گذشت.
چرایی و چگونگی اتفاقی که برای این دو نوجوان هموطن رخ داد، حاوی ابهام های فراوانی است که نیاز به پاسخ دارد. از جمله این سئوال که آیا ممکن نبود با مجموعه اقداماتی در گذشته از بروز چنین حادثه ای جلوگیری کرد؟
روستای مسکوتان در 60 کیلومتری مرکز شهرستان قرار دارد و شهر فنوج نیز به عنوان مرکز این شهرستان چیزی حدود 400 کیلومتر با مرکز استان یعنی شهر زاهدان فاصله دارد؛ منطقه ای که هم اینک دمای هوایش به بیش از 50 درجه سانتی گراد می رسد و تحمل این گرمای شدید برای هر موجود زنده ای دشوار است.
این منطقه از کشور به ویژه در مناطق روستایی فاقد جاده های مواصلاتی و پوشش مخابراتی مناسب است و قطعاً این دو نقص زیرساختی منطقه در خراب شدن خودروی قربانیان حادثه مذکور و عدم امکان تماس آنها با مراکز اورژانسی موثر بوده است.
در جاده روستای چاه جنگی خان به روستای مسکوتان که این دو نوجوان در این مسیر فوت کردند، تردد وسیله نقیله به قدری کم است که در طول بروز مشکل کسی در مسیر نبود تا بتواند به آنها کمک کند.
این موضوع جدا از مسائلی مثل جمعیت کم یا گرمای هوا به خوبی نشان می دهد که در منطقه مذکور چرخ های اقتصاد و تجارت غیر فعال است و آمد و شد جز بنا به ضرورت اتفاق نمی افتد.
اگرچه به دلیل نبود پوشش مخابراتی و عدم اطلاع رسانی سریع، قصور یا وجود مشکل در امدادرسانی از سوی مراکز درمانی را نمی توان در این حادثه پر رنگ کرد، اما این سئوال مطرح است که حتی با فرض رسیدن تیم های درمانی به محل حادثه، امکانات درمانی آنها تا چه حد می توانست در نجات حادثه دیدگان موثر باشد؟
 آیا صرفا “عامل  گرمای هوا  ” را می توان مقصر چنین حادثه ای دانست و اگر مثلاً  گرمای هوا در تهران یا اصفهان نیز به این حد برسد، امکان فوت در راه ماندگان وجود دارد؟  آیا نمی توان درصد تقصیری  برای عامل محرومیت سیستان و بلوچستان در این حادثه متصور شد؟ چرا در منطقه مذکور چرخ های اقتصاد و تجارت غیر فعال است و آمد و شد جز بنا به ضرورت اتفاق نمی افتد؟
دکتر محمد نعیم امینی فرد، نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی، در رابطه با این مشکل و لایل بروزش به «تابناک»، گفت: مرکز و جنوب استان سیستان و بلوچستان به شدت گرم است و در برخی مواقع گرمترین نقطه جهان را در این منطقه به ثبت می رسد. در روزهای اخیر موج گرمای بی سابقه استان را فراگرفت که باعث مشکلات عدیده ای برای مردم به ویژه در خصوص تأمین برق و آب شد.
وی افزود: گرمای شدید هوا و قطع مکرر آب و برق در پی آن رخ داد، به خوبی ضعف در زیرساخت های این منطقه را نشان داد. در این مدت و به کمک شبکه های مجازی یک موج مطالبه گری در میان مردم شکل گرفت که مجمع نمایندگان استان نیز آن را پیگیری کرد و در نهایت دولت متقاعد شد تا تغییراتی اساسی در نحوه محاسبه تعرفه های برق اعمال کند.
امینی فرد ادامه داد: با اینکه تعرفه های برق اصلاح شد اما من عقیده دارم هنوز جنبه های عدالت در قبال مردم مرکز و جنوب استان رعایت نشده است و اقدامی که شد تنها یک گام رو به جلو بود.
وی ادامه داد: اگرچه در سال های گذشته استان سیستان و بلوچستان یک دوره 18 ساله خشک سالی و گرمای هوا را تجربه کرد، اما گرمای هوا در تابستان سال جاری بی سابقه است و به خوبی ضعف در امکانات زیرساختی مثل جاده، برق و شبکه آب رسانی را نشان می دهد.
نماینده مردم ایرانشهر ادامه داد: با اینکه استان سیستان و بلوچستان یکی از محروم ترین استان های کشور است، اما محرومیت در این استان نیز درجه های متفاوتی دارد و بدترین شرایط مربوط به مناطق مرکزی و جنوب استان است که اکنون در آنجا 1300 روستا با تانکر آب رسانی می شود.
امینی فرد با اشاره به حادثه تلخ فوت دو نوجوان در شهرستان فنوج، گفت: گرمازدگی و تشنگی زیاد متأسفانه جان این دو نوجوان را گرفت تا تراژدی غم انگیز خسارت های گرما کامل شود. در این حادثه نمی توان تیم اورژانسی را مقصر دانست و مقصر اصلی بروز چنین حوادثی ضعف در امکانات زیر ساختی مثل جاده مناسب، پوشش مخابراتی و آنتن دهیخوب ، مشکلات شبکه های آب رسانی و برق رسانی است.
وی در پایان تأکید کرد البته منطقه ما تا حل مشکلات راه های ارتباطی نیاز به سیستم اورژانس هوایی است که اگر این امکان وجود داشت در سیل زمستان سال گذشته نیز مانع از مرگ حادثه دیدگان سیل می شد.