امنیت اردوهای دانش‌آموزی را تأمین می‌کنیم/ 1000 آیت‌الکرسی می‌خوانیم تا اردوها به خیر بگذرد

 لیدا اشجعی     دوشنبه 29 خرداد 1396

فیض

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: اردو به طور طبیعی ریسک دارد و کسانی که اردو برگزار می‌کنند، اصطلاحی دارند که می‌گوییم از زمانی که اردو شروع می‌شود تا لحظه‌ای که تمام خواهد شد، 1000 آیت‌الکرسی باید بخوانیم تا به خیر بگذرد و خونی از دماغ کسی نیاید.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا از خبرگزاری فارس، مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش امروز در نشست خبری که با موضوع فعالیت‌های تابستانی و اوقات فراغت دانش‌آموزان برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه موضوع امنیت اردوها، وسایل حمل و نقل اردویی و آموزش مربیان برای برگزاری اردوها چگونه است، اظهار کرد: اردو یک موقعیت یادگیری است و اقتضائات خاص خودش را دارد.

وی افزود:‌ اردو به طور طبیعی خطر دارد و همکاران برای اجرای اردوها ایثار می‌کنند و این خطر را می‌پذیرند.

فیض با اشاره به اینکه آیین نامه برنامه‌های اردویی مبنای فعالیت است، خاطرنشان کرد: استفاده از خودروهایی که دارای تأییدیه فنی هستند در برگزاری اردوها رعایت می شود، اما این تاییدیه فنی به عهده ما نیست، ضمن اینکه استفاده از رانندگانی که شرایط خوبی داشته باشند، مدنظر قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اردو به طور طبیعی ریسک دارد و کسانی که اردو برگزار می‌کنند، اصطلاحی دارند که می‌گوییم از زمانی که اردو شروع می‌شود تا لحظه‌ای که تمام خواهد شد، 1000 آیت‌الکرسی باید بخوانیم تا به خیر بگذرد و خونی از دماغ کسی نیاید.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تیم برگزارکننده اردوها، گفت: سازمان دانش‌آموزی و معاونت پرورشی، برنامه‌های مخصوصی برای اردوها دارند؛ ضمن اینکه برای مدیران اردوگاه‌ها برنامه داریم و مربیان سازمان دانش‌آموزی، دوره‌های آموزشی را سپری می‌کنند.

وی با بیان اینکه در برگزاری اردو دو رکن اصلی وجود دارد، عنوان کرد: نخست تیم برگزارکننده و سپس محل برگزاری اردو است. در یک اردو که برگزار می‌شود، محل اردو باید امکانات اولیه را داشته باشد و تا حدی بتواند استانداردهای اردویی در آن لحاظ شود.

فیض افزود: ممکن است پارکی نقصان داشته باشد که این موضوع به آموزش و پرورش برنمی‌گردد و مربوط به محیطی است که ممکن است نقصی در آن وجود داشته باشد. اما برای تامین امنیت اردوها تلاش می‌کنیم و تمام همکارانی که در این بین حضور دارند موظف خواهند بود تا استانداردها را رعایت کنند.

وی در خصوص شهریه برنامه‌های تابستانی دانش‌آموزان، اظهار کرد: از رایگان تا تایید شهریه مصوب شهرستان‌ها هزینه درنظر گرفته‌اند. ضمن اینکه 2 میلیارد تومان برای برگزاری پایگاه‌های تابستانی و بیشتر در مناطق کم‌برخوردار توزیع می‌کنیم تا بتوانیم میزان شهریه‌ها را در آنجا کاهش و به سمت رایگان شدن حرکت کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌های معرفتی که در تابستان برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم در تابستان فعالیت‌های معرفتی و مذهبی به صورت ترکیبی مانند بازی و فعالیت‌های مذهبی باشد.

وی با اشاره به برنامه‌ای که برای فرهنگیان در تابستان دارند، گفت: برای خانواده فرهنگیان در تابستان امسال برنامه‌ای جز عتبات عالیات که سازمان دانش‌آموزی برگزار می‌کند نداریم؛ البته مسابقات قرآن، نماز و عترت فرهنگیان با ظرفیت 250 نفر و همچنین جشنواره کورال برای فرهنگیان در تابستان برگزار خواهد شد.

فیض در خصوص درآمدزایی از اردوگاه‌های دانش‌آموزی تصریح کرد: سیاست آموزش و پرورش، کاهش تصدی‌گری است و این موضوع هم از طرف وزیر آموزش و پرورش تفویض اختیار شده است.

وی افزود: اردوگاه‌های کشوری به عنوان زیر مجموعه معاونت پرورشی هستند که با رعایت قوانین کشور و چارچوب‌های خاص به سازمان دانش‌آموزی واگذار می‌شود و تحت مدیریت آنها قرار می‌گیرد. در تابستان مراحل اجرایی را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم از اول مهرماه این موضوع را اجرایی کنیم.