بازار گرم فروش‌کودکان در مناطق پرخطر و حاشیه‌ای پایتخت / زنان معتاد متهم اصلی کودک فروشی

لیدا اشجعی 1396/تیر/14

طیبه سیاوشی

طیبه سیاوشی شاه عنایتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در خصوص کودکان کار و بروز پدیده کودک فروشی، گفت: متاسفانه برخی مناطق حاشیه‌ای تهران به لحاظ گوناگون از جمله توسعه خیابان‌ها و زیباسازی و غیره در اولویت است اما به جهت پاکسازی از معضلاتی چون اعتیاد، سواستفاده از کودکان و کودک فروشی در اولویت قرار نگرفته است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ورود جدی به کوچه‌ پس کوچه‌های مناطق حاشیه‌ای و مبارزه با اعتیاد و کودک فروشی، تصریح کرد: مسئولان اجرایی هرچند مناطقی را پاکسازی کرده‌اند اما روش‌های به کار گرفته به نوعی است که این افراد را از محله‌ای به محله‌ دیگر انتقال دادند، به عنوان مثال معتادان و متکدیان از محله دروازه غار رانده شده و در کوچه پس‌ کوچه‌های این محله پخش شدند.

وی افزود: بر اساس بازدیدهایی صورت گرفته این زنان، معتاد و خود فروش بوده و نوزادی که به دنیا می‌آورد را به راحتی در معرض فروش قرار می دهند، زیرا این نوزادان که از وضعیت جسمانی سالمی هم برخوردار نیستند، هویت درستی هم ندارند.

سیاوشی یادآور شد: این زنان معتاد عموما صاحب فرزندانی هستند که یا در خیابان‌ها مشغول کار است یا یک روز از خانواده این زن محو می‌شوند، بدین معنی که این زنان برای تامین مواد مخدر مورد نیاز خود به قیمتی این کودکان را به فروش می‌رسانند، متاسفانه این رویه در این مناطق پرخطر بسیار عادی شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر پیچیدگی معضلات زندگی در مناطق حاشیه‌ای و پر خطر پایتخت، گفت: با توجه به این شهرداری،بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) تهران و تشکلات غیر دولتی باید طی برگزاری اجلاسی، به طور شفاف این موضوعات بحرانی را اعلام کنند زیرا با این کار قطعا راهکار شفافی هم پیدا می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه عدم اطلاع‌رسانی و پنهان کردن موضوعاتی چون وضعیت زندگی زنان معتاد و کودک فروشی تنها آسیب‌ها را تشدید می‌کند، هرچند معضلات و خلاهای قانونی هم وجود دارد اما این اتفاقات به نوعی جنایات سازمان‌یافته است که در حاشیه رفته و دغدغه محسوب نمی‌شوند.

سیاوشی با تاکید بر اینکه شهرداری و شورای شهر باید نسبت به بهبود وضعیت این افراد تلاش کند، گفت: تعداد این کودکان بی هویت متاسفانه به شکل دقیق در دست نیست اما قطعا روزانه بر تعدادشان اضافه می‌شود، این کودکان برای استفاده از امکاناتی چون یارانه که بزرگترین دغدغه خاطرشان هست یا ثبت نام در مدارس از هیچ مدارک شناسایی برخوردار نیستند از این رو در معرض فروش قرار گرفته یا از آنها در کارهای مختلف استفاده می‌شود.

عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: تا مادامی که آسیب‌های اجتماعی به ویژه زنان معتاد و وضعیت کودکان کار و خیابانی به طور شفاف از زبان مسئولان اجرایی مطرح نشود، قطعا راهکار مشخصی هم ارایه نخواهد شد./

پایان پیام