مخالفت با اصلاح سن ازدواج دختران و پسران

ابولفضل پرویزی۱۲ مرداد ۱۳۹۶

یک عضو فراکسیون زنان مجلس می‌گوید: در حال حاضر برای افزایش سن ازدواج با مخالفت رو به رو شدیم، البته هنوز دلایل مخالفت را من نمی‌دانم.

مهدیه بهارمست: در هفته گذشته بحث هایی برای افزایش حداقل سن ازدواج دختران در قانون مطرح شد. فراکسیون زنان مجلس تلاش داشت برای پیشگیری از ازدواج کودکان، طرح اصلاح سن ازدواج را تهیه کند. حتی گفته شد با برخی مراجع تقلید هم دراین باره گفتگو شده است. اما طیبه سیاووشی نماینده تهران و عضو کمیسیون زنان مجلس می گوید این طرح با مخالفت هایی روبرو شده است.

در فراکسیون زنان افزایش طرح اصلاح سن ازدواج دختران و پسران را مطرح کردید، الان به کجا رسیده؟

در حال حاضر با مخالفت رو به رو شدیم، البته هنوز دلائل مخالفت را من نمی‌دانم، فقط به من اطلاع دادند با اصلاح سن ازدواج مخالفت شده است. ولی ما سنی که مطرح کردیم در قانون مدنی قبل از انقلاب ایران وجود داشته است.

افزایش سن 13 سال به 15 برای دختران تغییر کرد، درست است؟

بله، در لایحه کودکان و نوجوانان موضوع سن ازدواج نیز طرح شد، در حال حاضر درصدد تغییر از 13 سال به 15 برای دختران و 15 به 18 سال برای پسران هستیم. در قانون مدنی آمده است، اما قانون نیازمند اصلاح است.

آیا موفق شدید نظر مراجع را جلب کنید؟

فقط توانسته‌ایم یک حکم فقهی از آیت الله مکارم شیرازی در نقد ازدواج کودکان در سنین پایین دریافت کنیم. آیت الله مکارم شیرازی فتوا داد که با توجه به موقعیت مکان و زمان غیر عاقلانه است که دختر 9 یا 13 ساله ازدواج کند، ولی نیاز به فتواهای بیشتری داریم.

در لایحه حمایت از کودکان اشاره به محدود کردن ولایت مطلق والدین کردید، به نتیجه‌ای رسید؟

ماده نهم این لایحه مربوط به ولایت مطلق والدین نسبت به کودکان است، که حساسیت زیادی دارد، اما در نهایت باید به مساله ورود کنیم. اگرچه ما نیز معتقدیم حریم خانواده باید حفظ شود، اما وقتی پدری مرتکب قتل فرزند می شود، باید چه کرد؟ این موضوع باید در جایی از قانون تعیین تکلیف شود.خلاء قانونی وجود دارد یا مقصر دستگاه های اجرای هستند؟

اگرچه قوانین ضعف دارد، اما در مرحله اجرا سازمان بهزیستی نیز با اشکالاتی مواجه است.

درباره کودکان بی‌هویت تلاشی صورت گرفته؟

با توجه به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان اتباع خارجی باید این موضوع باید در لایحه کودکان و نوجوانان گنجانده شود.

تا کنون وزارت بهداشت خطرات بارداری در سنین پایین مورد بررسی قرار داده است؟

با انجمن مامایی زنان صحبت کردیم، که معتقد بودند بارداری زنان در سنین پایین خطرات زیادی دارد، ما باید از وزارت بهداشت یک سری مستندات را بگیریم و با آن برای مذاکره با مراجع قم برویم.

آمار دقیقی از زنان بی‌سرپرست در دست است؟

آمار دقیق نداریم، زنان سرپرست خانوار بین 1.5 و 5 میلیون در نوسان است.