مدیرکل ثبت احوال یزد: صدور شناسنامه کودکان بی‌سرپرست با مشکلات قانونی مواجه است

خبرگزاری هرانا – مدیرکل ثبت احوال استان یزد با اشاره به چالش ها و مشکلات صدور شناسنامه گفت که در صدور شناسنامه کودکان بی سرپرست با مشکلات قانونی مواجه هستیم. وی با بیان اینکه هر ایرانی وقتی ولادتی رخ می دهد، مدرک هویتی می گیرد، عنوان کرد “مواردی داریم که با مشکل مواجه است به ویژه در بحث خرید و فروش کودکان که قانونی برای ارائه مدرک هویتی نداریم و باید به بهزیستی یا دادگستری مراجعه کنند و ما بتوانیم سندی را به ثبت برسانیم که مستند آن با حکم قاضی و یا بیمارستان باشد”.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، سید محمد طباطبایی در نشست کارگروه زنان و خانواده اظهار داشت: “ثبت احوال بحث هویت بخشی به افراد را بر عهده دارد و بر اساس این رسالت اصالت سندها را تایید و حفظ می کند”.

وی ادامه داد: “در رابطه با صدور مدارک هویتی برای کودکان روالی را داشتیم که بر اساس همکاری های یونیسف بود اما مدتی است این همکاری‌ها کمرنگ شده اما با برخی برنامه ها نواقص را پوشش دادیم”.

مدیرکل ثبت احوال یزد با بیان اینکه هر ایرانی وقتی ولادتی رخ می دهد، مدرک هویتی می گیرد، عنوان کرد: “مواردی داریم که با مشکل مواجه است به ویژه در بحث خرید و فروش کودکان که قانونی برای ارائه مدرک هویتی نداریم و باید به بهزیستی یا دادگستری مراجعه کنند و ما بتوانیم سندی را به ثبت برسانیم که مستند آن با حکم قاضی و یا بیمارستان باشد”.

وی افزود: “در سال گذشته ۳۷ مورد مدرک هویتی صادر کردیم که از سوی بهزیستی معرفی شده بودند و ممکن است برخی از این کودکان به خانواده ها و زوج های نابارور تحویل شده باشند یا در مراکز بهزیستی نگهداری شوند”.

مدیرکل ثبت احوال یزد با بیان اینکه در سال جاری ۱۷ مورد صدور شناسنامه برای کودکان بی سرپرست داشته ایم، گفت: “برنامه هایی نیز داشتیم که ولادت ها را به روز ثبت کنیم و بیمارستان هایی که زیر ۲۰ ولادت در روز داشته باشند، نمی توانیم مامور ثبت مستقر کنیم”.

وی از دیگر از چالش ها و مشکلات ثبت را فرزند خواندگی و نارضایتی های آن دانست و افزود: “افزایش زمان انتظار در این زمینه همچنین زمانبر بودن تشکیل و رسیدگی پرونده های فرزندانی از استان های دیگر را داریم که نمی توانیم مدارک هویتی را صادر کنیم”.

طباطبایی تصریح کرد: “کمبود و نداشتن شرایط لازم فرزندخواندگی نیز مشکلاتی را به همراه داشته است که موجب شده برای خرید و فروش فرزند مراجعه کنند”.