گزارش اماری نقض حقوق کودکان و نوجوانان در مرداد ماه ۱۳۹۶

با توجه به سانسورخبری حاکم در جمهوری اسلامی ؛این گزارش خبری که گویای بحران و نقض اشکار حقوق کودکان و نوجوانان است؛ نمیتواند بازگو کننده همه زاویای نقض حقوقی باشد که در رابطه با کودکان و نوجوانان روزانه اتفاق

میافتاد

.تنظیم نمودار از:  لیدا اشجعی   lida ashjaei  

گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در مرداد ماه 96

                                                        Farhad Nassiri فرهاد نصیری

 اسیب های اجتماعی

شیوع ناپدید شدن کودکان در ورامین، کرج و مشهد. مناطق آسیب خیز شهری و بافت های فرسوده نشین، مناطقی مانند هرندی و بخش هایی از ورامین گزارش های بیشتری از ناپدیدی دارند. یکی از نگرانی های ما از گزارش هایی است که اخیرا هم زیاد شده و مربوط به وجود نوزادان و کودکان معتاد در مناطقی از استان البرز، به ویژه کرج است. (آفتاب نیوز)

کودک‌ربایی‌های تهران سریالی نیست.  سردار حسین ساجدی‌نیا در حاشیه اجرای طرح مبارزه با خورده فروشان مواد مخدر گفت: به خواست مردم دو طرح در ۲۴ ساعت گذشته اجرا شد و به ۱۰۰ در صد اهداف‌مان رسیدیم؛ بخش اول برخورد با مزاحمان نوامیس بود که ۸۶ نفر دستگیر شدند. همچنین دربارهٔ بحث مواد مخدر و فروشندگان مواد ۱۴۰ نقطه آلوده در سطح شهر تهران رصد شدند و ۶۱۲ نفر از شب گذشته تاکنون شناسایی شده و دستگیر شده‌اند. عزم‌مان را جزم کرده‌ایم که همه ۱۴۰ نقطه آلوده را پاکسازی کنیم. ( گزارش رجانیوز به نقل از مهر )

وجود ۷۶ کودک زیر ۱۸ سال در زندان های استان سیستان و بلوچستان نگران کننده است. معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت که وجود ۷۶ کودک زیر ۱۸ سال در زندان های استان آمار بالا و نگران کننده است که باید علت آن بررسی و ریشه یابی شود. وی همچنین اشاره کرد “بر اساس اعلام اداره بهزیستی هزار و ۲۵۷ کودک کار در سیستان و بلوچستان شناسایی شدند که بیش از هزار نفر آنان پسر هستند.” (  خبرگزاری هرانا  )

 

کشف جسد بنیتا+ جزییات. مرکز اطلاع رسانی پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ به ایسنا اعلام کرد:  بدنبال سرقت خودرو فردی در روز پنج شنبه در منطقه مشیریه تهران که پس از خروج از پارکینگ منزلش بمنظور بستن در پارکینگ خودرو را بصورت روشن رها کرده و منجر به سرقت خودرو و نوزاد هشت ماهه‌اش شد. بلافاصله یک تیم از کارآگاهان زبده پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ دستگیری سارق یا سارقین و یافتن کودک ربوده شده را در دستور کار خود قرار دادند. (ایسنا  )

 

«آسیب‌های اخلاقی و مواد مخدر» در صدر آسیب‌های اجتماعی/ عدم اهتمام دولت برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی. همین چند ماه پیش بود که رهبر انقلاب اسلامی به مسئولان برای کار فوق‌العاده، فوق عادت و مضاعف در حوزه رفع آسیبهای اجتماعی مردم تأکید کردند، شدت اهتمام مقام معظم رهبری به مسئله آسیبهای اجتماعی به اندازه¬‌ای بود که معظم‌له توصیه کردند که برای مبارزه با آسیبهای اجتماعی حتی آنهایی که به دین و اسلام اعتقادی ندارند، اگر ایران را قبول دارند باید با همه توان وارد میدان شوند. (به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا )

چرا به اسم بازی حماسی، کودکان را به سمت خشونت میبریم؟  روز دوشنبه دوم مردادماه در اخبار بیست و یک سیما، با آب و تاب از رونمایی عنقریب یک بازی یارانهای خبر داده شد، که به ماجرای دلیرمردان ایرانی در مقابله با دزدان دریایی در خلیج عدن ـ در ورژن ۲ ـ مربوط میشد ( روزنامه اطلاعات )

تشریح وضعیت اوقات فراغت دانش آموزان در مناطق عشایری. نصرالله بازگیران در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان عشایری گفت: با توجه به اینکه منبع درآمد عشایر از نظر اقتصادی متکی بر دامپروری است لذا تعداد زیادی از آنان در طول تابستان از فرزندان خود به عنوان نیروی کار استفاده می کنند. وی افزود: اداره آموزش وپرورش منطقه عشایری لرستان به دلیل نداشتن کانون های دانش آموزی و سالن های ورزشی  و استقبال کم دانش آموزان تنها به ایجاد دو پایگاه اوقات فراغت در مدارس (مجتمع شبانه روزی شهید شکارچی پلدخترو مدرسه شهدای قبر موسی) اکتفا کرده است. (خبرنگار مهر)

آخرین آمار مسمومیت نوزادان با مواد مخدر.حسین اسدبیگی گفت: متاسفانه آسیبهای اجتماعی در کشور ما نیز همانند سایر کشورها رو به افزایش است. وی افزود: افزایش آسیبهای اجتماعی طی سالهای اخیر از نظر کمی و تنوعی بوده که از جمله آنها میتوان به کودک آزاری، همسر آزاری، خودکشی و … اشاره کرد. ( به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان)

رئیس اورژانس اجتماعی کشور افزایش جمعیت را یکی از دلایل افزایش آسیبهای اجتماعی دانست و تصریح کرد: بر اساس سرشماری سال ۹۰، جمعیت کشور حدود ۷۵ میلیون نفر بوده که این جمعیت هم اکنون به ۸۵ میلیون رسیده و به همین نسبت، میزان آسیبهای اجتماعی نیز افزایش یافته است.

بررسی حقوقی پدیده کودک آزاری و خلاءهای قانونی در ایران/ نازیلا رستم زاده. اهنامه خط صلح – کودک در فرهنگ ملی و دینی ما هدیه ای است که محبت، ملایمت، مراقبت، رشد و تعالی او وظیفه خانواده است. اما این که برخلاف این تلقی فرهنگی، کودک در خانواده و جامعه از سوی والدین و سایرین مورد آزار و اذیت قرار می گیرد، نشان از یک مسئله و مشکل اساسی دارد.    (ماهنامه خط صلح )

تلاش برای واگذاری خانه های امن به بخش خصوصی/ افزودن تخت کودک در خانه های امن. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: درحال حاضر در سطح کشور ۲۲ خانه امن ویژه زنان خشونت دیده فعال است که از این تعداد ۱۵ خانه امن در اختیار بخش

گزارش خبری نموداری کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان در مرداد ماه