اطلاعیه 895 کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

در ايران امروز یک فرد زنده براحتی ميتواند یک یا چند عضو از بدن خود را در معرض فروش بگذارد بدون آنكه با هیچ منع قانوی روبرو گردد و این مغوله تبدیل به بازاری شده است پر رونق برای افرادی سودجو و …..

قاچاق، خرید و فروش اعضای بدن کودکان کار و ربوده شده،واقعیتی است

تلخ و شرم آور که سالهاست کتمان شد و اینک:

طیبه سیاوشی شاه عنایتی عضو مجمع نمایندگان تهران: فروش کودکان در مناطق حاشیه ای به روه عادی تبدیل شده است.

محمدعلی پورمختار،عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس‌: اجاره و قاچاق اعضای کودکان وجود دارد اما قانون مشخص و بازدارنده‌ای برای فروش، اجاره یا قاچاق اعضای کودکان وجود ندارد.

 فاطمه دانشور عضو شورای شهر در دوره چهارم: در بسیاری از موارد کودکان ناپدید می‌شوند و اعضای بدن آنها قاچاق می‌شود و بعد از مدت‌ها جسد برخی از آنها در بیابان‌ها بدون کلیه و چشم رها شده است.

روزنامه بهار: در منطقه هرندی کودکان نه در خانه از والدین معتاد خود آرامش دارند و نه در خارج از خانه از قاچاقچیانی که هر لحظه جانشان را تهدید می‌کنند.

آگاهی ناجا یکی از نهادهای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران: این اظهارات قطعاً کذب است در سال‌های اخیر هیچ گزارشی مبنی بر کشف جسد کودکان در بیابان‌های اطراف تهران نداشته‌ایم.

روزنامه بهار: بهمن ماه دخترک۷ ساله، درکرمان مفقود میشود و روز بعد جسد وی درحالی یافت میشود که جسد یکی از دستانش قطع، دو چشمش تخلیه سینه اش شکافته شده و پاهایش بوسیله پارچه‌ای پوشانده بود،خانواده پلیس را در جریان قرار داده، نیروهای انتظامی پس از حضور در محل و انجام تحقیقات….

گزارش سالیانه سال 2017وزارت امور خارجه امریکا: گروه‌های سازمان یافته دختران ایرانی را به کشورهای همسایه قاچاق می‌کنند.

از ارسال لایحه حمایت از کودک و نوجوان به مجلس پنجسال گذشت و تصویب نشد!.

زیرا درقوانین ایران کودکان ایران جایگاه بسیار متزلزل دارند یعنی کودک یک موجود مستقل مطرح نیست بطوریکه حتی ساده ترین  حقوق آنان نادیده گرفته می شود، کنوانسیون حقوق کودک نیزدر ایران با وجود تغییرات زیاد از جانب دولت که باعث از دست رفتن صورت اولیه و اصلی آن شده است، آنطور که باید اجرا نمی شود که در این زمینه نقش دولت بسیار اساسی است.

قانون در مورد خرید و فروش اعضای بدن سکوت می کند و مافیای قاچاق از همین خلاء سود می برد.

درماده 3 بند الف پرتکل جلوگیری، ممانعت و مجازات قاچاق انسان آمده است:«قاچاق انسان» به هرگونه استخدام، انتقال، دست به دست كردن، پناه دادن و پذیرفتن اشخاص به وسیله تهدید یا با استفاده از زور یا انواع دیگر اجبار، فریب، تقلب، اغوا، سوءاستفاده از قدرت به صورت رضايت شخص یا با دادن یا گرفتن پول یا کسب منفعت، برای جلب رضایت شخصی که روی شخص دیگر نفوذ و کنترل دارد، گفته میشود. به شرطی که با هدف استثمار و سودجویی انجام شود.

بند يك ماده 11كنوانسيون حقوق كودك:کشورهای طرف کنوانسیون اقداماتی را در جهت مبارزه با انتقال قاچاق وعدم بازگشت کودکان (مقیم) خارج معمول خواهند داشت كنوانسيون حقوق كودك ماده 3:کشورهای طرف کنوانسیون تمام اقدامات ضروری ملی، دو و چند جانبه را برای جلوگیری از ربوده شدن، فروش و یا قاچاق کودکان به هر شکل و به هر منظور به عمل خواهند آورد،

ما فعالین و حامیان حقوق کودکان و نوجوانان ضمن اعتراض به هر نوع 
خشنونت و خرید و فروش و سؤ استفاده از کودکان و بی توجه ای مسئولین، ثبت کلیه مواد حقوقی مندرج در معاهده ها، کنوانسیون ها و پروتکل های بین المللیحقوق کودک در قانون اساسی را یکی از بنیادی ترین  و ضروری ترین قوانینی میدانیم که می باید هرچه سریعتر در کشورمان تصویب و به مورد اجرا درآید

895      

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران


 کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان