لباس فرم مدارس؛ جنس نامرغوب، پول مرغوب

۱۳۹۶/۶/۱۳

تهران – ایرنا – لباس فرم مدارس بدلیل استفاده از جنس نامرغوب در تهیه و هزینه غیرمتعارفی که باید برای آنپرداخت شود، طی سال های اخیر به یکی از دغدغه های والدین دانش آموزان تبدیل شده است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، چند سالی است که دانش‌ آموزان با هر لباسی نمی ‌توانند وارد مدرسه شوند، و اولیا مدارس، اولیا دانش آموزان را مجبور می سازند که با مراجعه به یک تولیدی و یا خیاط خانه، لباس فرم دلبندان خود را سفارش دهند.
اما خروجی این اتفاق، هیچگاه نتیجه مطلوبی نداشته زیرا کیفیت پارچه و جنس به کار رفته در لباس فرم مدارس هیچگاه با پولی که بابت آن از والدین اخذ می شود، برابری ندارد.
پدر یکی از دانش آموزان در این رابطه به خبرنگار ایرنا می گوید، سال گذشته مدرسه بابت لباس فرم فرزندم یکصد هزار تومان طلب کرد و با پرداخت این وجه به یک تولیدی برای گرفتن سایز و اندازه مراجعه کردیم اما متاسفانه لباس فرم تهیه شده نه تنها قواره مناسبی نداشت بلکه برای تولید آن از نازل ترین پارچه بازار استفاده شده بود.
وی می افزاید: در کنار هزینه سنگین یک دست لباس فرم ساده، آنچه که باعث نگرانی می شد، جنس بی کیفیت و نامرغوب بکار رفته در این لباس ها بود که سلامت فرزندان ما را تهدید می کند.
این پدر دانش آموز با بیان اینکه برخی مدارس با برخی تولیدی ها برای تهیه مدارس تبانی می کنند، خواستار نظارت دقیق مسولان وزارت آموزش و پرورش بر این موضوع شد.

** الگوی لباس فرم مدارس باید راحت و بسیار دقیق باشد
در همین پیوند خبرنگار ایرنا در گفت وگو با دبیر انجمن طراحان لباس و پارچه، نظر او را درمورد ویژگی لباس فرم مدارس جویا شده است.
صدیقه پاک بین با بیان اینکه دانش آموز با پوشش لباس فرم باید احساس راحتی کند، می افزاید: جنس نامرغوب در لباس فرم مدارس، بهداشت جسمی دانش آموزان را تهدید می کند.
وی ادامه می دهد: لباس فرم مدارس به خصوص در مقطع دبستان باید بگونه ای باشد که دانش آموز موقع تن کردن احساس راحتی و آزادی کند زیرا وقتی اینگونه باشد فکر او نیز آزاد خواهد بود.
پاک بین تصریح می کند: جنس لباس فرم مدارس باید خوب بوده و مواد کمتری در آن بکار رود و از درصد نخ بیشتری استفاده شود، تا ضرری به بدن نرساند چون اگر جنس نامرغوب استفاده شود علاوه بر به خطر انداختن بهداشت جسمی، بهداشت روانی را نیز به مخاطره می اندازد.
دبیر انجمن طراحان لباس و پارچه با بیان اینکه استفاده از پارچه نامناسب بهداشت جسمی و روانی دانش آموز را به خطر می اندازد، می افزاید: پارچه های پلاستیکی باعث ایجاد بوی بد بدن می شود و ممکن است بغل دستی دانش آموز را در کلاس درس ناراحت کند و بهداشت عمومی را تحت تاثیر قرار دهد همچنین به بهداشت روان ضربه می زند چون بهداشت جسمی و روانی مکمل یکدیگر هستند.
پاک بین می گوید: همچنین بالا بودن مواد استفاده شده در پارچه باعث ایجاد حساسیت در برخی کودکان می شود.
این طراح با اشاره به الگوی مناسب برای لباس فرم مدارس تصریح می کند: الگوی این لباس ها باید راحت و بسیار دقیق کار شود و اندازه گیری ها استاندارد و خوش فرم باشد تا سبب ایجاد انگیزه در دانش آموزان شود.
وی ادامه می دهد: متاسفانه برخی خیاطان لباس ها را با بدترین شکل می دوزند مثلا باید بدانند که ساق پای بچه ها ظریف است اما اکثر شلوارها خیلی گشاد هستند، همچنین برخی یقه ها را نزدیک به خط گردن می دوزند که باعث ایجاد حساسیت و خارش می شود که دانش آموز در هنگام درس تمرکز خود را از دست می دهد.
پاک بین می گوید: کارخانه های نساجی باید به بخش تولید پارچه لباس فرم توجه داشته باشند و پارچه ای طراحی کنند که چروک پذیر نباشد، رنگ ندهد، حالت فرم لباس تغییر نکند و بعد از یک دور شستن حالت کهنگی به خود نگیرد.
پاک بین می افزاید: کارخانه های نساجی باید دگرگونی در بحث پوشاک مدارس و پارچه داشته باشند تا پارچه های خوب در اختیار تولید کننده قرار دهند.
وی می گوید: متاسفانه برخی تولید کنندگان برای لباس کودک اقدام کرده اند که واقعا صلاحیت این کار را ندارند و باید در این زمینه دقت شود و اجازه ندهیم افراد بدون تخصص وارد این حوزه شوند.
دبیر انجمن طراحان لباس و پارچه ادامه می دهد: باید به این دسته از تولید کنندگان اخطار داد و دوره های آموزشی شناخت پارچه و اینکه چه پارچه ای برای لباس فرم مدارس مناسب است و ویژگی های آن را به آنها آموزش داد.
وی می افزاید: باید در انتخاب پارچه، دوخت، الگو، رنگ و جنس لباس فرم دانش آموزان دقت فراوانی کرد و با بخش های مختلف در این زمینه هماهنگ شد.

** لباس فرم مدارس باید به دانش آموز نظم را بیاموزد
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد هنر نیز در گفت وگو با ایرنا تصریح می کند: لباس فرم مدارس باعث نظم و انضباط بین دانش آموزان می شود،
همچنین استفاده از رنگ های شاد و روشن باعث ایجاد انگیزه و روحیه بالا در دانش آموزان خواهد شد.
الهام زایجانی می افزاید: در کنار همین نکات مثبت، اگر لباس فرم کیفیت خوبی نداشته باشد می تواند اثرات منفی بسیاری رادر دارد.
وی ادامه می دهد: روپوش مدارس در عین سبک بودن باید از استحکام و دوام بالایی برخوردار باشد.
به گفته زایجانی، باید برای گروه سنی دبستان از لباس هایی با الیاف طبیعی استفاده کرد که رنگ ثابتی نیز داشته باشند چون دانش آموز چندین ماه می خواهد این لباس را بپوشد.
این مدرس و طراح دانشگاه هنر می افزاید: لباس فرم مدارس باید از نظر طراحی و رنگ جذاب باشد تا دانش آموز با علاقه خاص آن را بپوشد و به مدرسه برود.
زایجانی با اشاره به کیفیت نامرغوب برخی لباس فرم مدارس می گوید: تولید کنندگان از حمایت های لازم برخوردار نیستند، هزینه تولید نیز بالا است از این رو تولید کننده از مرغوب بودن کالا می کاهد تا به سود بیشتری برسد.
وی می افزاید: امیدوارم که اتحادیه پوشاک و آموزش و پرورش یک تعامل داشته باشند و با استفاده از دانشجویان رشته طراحی لباس، تغییراتی ایجاد شود تا به سمت تولید مرغوب پوشاک مدارس پیش برویم.
فراهنگ ** 9338 ** خبرنگار: صدیقه بهارلو * انتشار: امید غیاثوند