جذب 18هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل گلستان در انتظار رفع مشکلات

1396-06-27

گرگان – ایرنا – مسئولان آموزش و پرورش گلستان از دستگاه های مرتبط خواستند که برای بازگشت حدود 18هزار کودک و نوجوان بازمانده از تحصیل به مدارس ، این اداره کل را یاری و حمایت کنند.

به گفته آنان؛ مشکلات مالی، اجتماعی و فرهنگی و باورهای برخی خانواده ها مانع از آغاز تحصیل و یا ادامه تحصیل این دانش آموزان شده است.
به گزارش ایرنا دست اندرکاران آموزش و پرورش استان می گویند که همه دستگاه ها پررنگ تر از گذشته پای کار حاضر شده و این اداره کل را برای جذب کودکان و نوجوانان به محیط های آموزشی در دو مقطع ابتدایی ومتوسطه یاری کنند.
بازمانده از تحصیل به گروه های سنی بین 6 تا 17 سال اطلاق می شود که هرگز به مدرسه نرفته یا پس از گذراندن چند سال از تحصیل به دلیل مشکلات زندگی مجبور به ترک مدرسه می شوند.
به گفته کارشناسان تعلیم و تربیت در گلستان، پراکندگی روستاها در برخی نقاط استان، فقر فرهنگی و اقتصادی خانواده ها و بهره گیری از توان فرزندان در حوزه تولید درآمد، ازدواج دختران در سنین کم و برخی باورها درخصوص تحصیل نکردن دختران از علل اصلی این تعداد بازمانده از تحصیل در استان است.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش گلستان در این پیوند گفت که اکنون برنامه شناسایی و جذب حدود 1600 کودک بازمانده از تحصیلی و یا ترک تحصیل کرده در مقطع ابتدایی استان در دست اجراست.
سیده هما عقیلی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهارداشت: شناسایی کودکان بازمانده یا ترک تحصیل در استان با فعال کردن شورای آموزش و پرورش شهرستان ها با محوریت جذب این کودکان در حال پیگیری است.
وی اضافه کرد: در این طرح از ظرفیت دستگاه های مختلف از جمله بخشداری، دهیاری، مرکز بهداشت، ثبت احوال، بهزیستی، کمیته امداد و مدیران مدارس استفاده می شود که تاکنون همراهی آنها قابل تقدیر بوده است.
به گفته وی؛ طبق اعلام تهران حدود 3 هزار و 101 کودک بازمانده از تحصیل یا ترک تحصیل کرده در مقطع ابتدایی استان وجود دارد که 656 نفر در پایان بهار 96 شناسایی و تعیین تکلیف برای آموزش شدند و در مرحله دوم هم 800 نفر شناسایی شده و جذب می شوند.
وی در این پیوند ازهمراهی کمیته امداد و بهزیستی در تعیین تکلیف کودکان شناسایی شده، قدردانی کرد.
عقیلی با بیان اینکه بیشتر کودکان بازمانده از تحصیل در مناطق روستایی استان هستند، افزود: مشکل عمده ممانعت والدین از ادامه تحصیل دختران به دلیل مختلط بودن کلاس ها و سخت بودن تردد آنها به روستاهای همجوار و فقر اقتصادی خانواده است.
به گفته وی؛ برای پوشش تحصیلی این دسته از کودکان بازمانده از تحصیل در روستاهای دور افتاده و پائین تر ازحد نصاب تشکیل مدرسه؛ تنها راهکار ایجاد مدارس مختلط است.
وی افزود: همچنین در این روستاها می توان از اجرای طرح چند پایه در هر کلاس برای دختران استفاده کرد.
عقیلی مدارس مختلط را فرصت و ظرفیت برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل در استان برشمرد و اضافه کرد: این اداره کل می تواند از این شرایط برای دایر کردن کلاس درس به منظور جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل در روستا های دور افتاده و دارای جمعیت پائین دانش آموزی استفاده کند.
وی تاکید کرد که شورای اسلامی روستا هم می تواند در این ارتباط اعلام نظر کند و آموزش و پرورش هم موافقت خواهد کرد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گلستان گفت: در برخی مناطق استان با وجود اینکه آموزش و پرورش برای پوشش تحصیلی این کودکان طرح روستا مرکز را با تقبل پرداخت هزینه ایاب و ذهاب اجرا می کند ولی والدین از فرستادن دانش آموزان خود به مدرسه خود داری می کنند.
وی همچنین بکارگیری مشاور در مدارس ابتدایی را برای رفع و کاهش معضل ترک تحصیل دانش آموزان و آگاه سازی خانواده ها موثر بیان کرد و افزود: اکنون مقطع ابتدایی از این ظرفیت بی بهره است ولی رفع این مشکل را از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی، اجرای طرح فراگیر با مشارکت معلمان و استفاده از کارشناسان خارج از آموزش و پرورش در قالب برنامه های زمان بندی شده برای خانواده ها، پیگیری می کنیم.
معاون آموزش متوسط اداره کل آموزش و پرورش گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: برای دانش آموزانی که به دلایل مختلف از ادامه تحصیل باز مانده یا جا مانده اند، ساز و کارهای مناسبی فعال شده است.
ابراهیم حاجیلری با اشاره به هماهنگی با اعضای شوراها، فرمانداران و حتی معتمدان مناطق روستایی اظهارداشت که برای جذب افراد بازمانده از تحصیل در استان طرح های روستا مرکزی، تقویت اعتبارات مدارس شبانه روزی، رایزنی با نهاد های فرهنگی از جمله صدا و سیما، کمیته امداد، بهزیستی و ائمه جمعه شیعه و سنی، مشارکت گرفتن از مدیران مدارس و آموزش از راه دور پیش بینی شده است.
وی با بیان اینکه هنوز جای کار بسیار برای پوشش افراد بازمانده از تحصیل در استان وجود دارد، افزود: لازم است برای پوشش این افراد، نگاه حمایتی از سوی سایر دستگاه ها تقویت شود زیرا آموزش و پرورش به تنهایی توانایی رفع معضل بازماندگان از تحصیل را ندارد.
حاجیلری در عین حال عوامل تاثیرگذار در جاماندن دانش آموزان از تحصیل را مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برشمرد و گفت: بیشتر بازماندگان از تحصیل در مناطق مرزی، روستاهای پراکنده از هم و حاشیه شهرها هستند.
وی؛ شمار افراد بازمانده از تحصیل در مقطع متوسطه گلستان را بیش از 15 هزار نفر اعلام کرد و افزود که سعی می شود تمامی این افراد در مدارس جذب شوند.
6204/1648