گزارش نموداری نقض حقوق کودکان و نوجوانان در شهریورماه سال ۱۳۹۶

با توجه به بی توجهی که خبرگزاریهای داخلی ومسئولین جمهوری اسلامی هم به ان اذعان دارند که اولویت در مجلس شورای پرداختن به مشکلات سیاسی و حل معظلات کشورهای اسلامی است ؛بنابراین وقت و بوجه  ای برای تنظیم و تصویب لوایح وحمایت قانونی از کودکان و نوجوانان را باقی نمیگذارد ؛بنابراین این امار گوشه ای است از نقض حقوق کودکان ونوجوانان که درجمهوری اسلامی روی میدهد.

تنظیم نمودار از: لیدا اشجعیLida Ashjaei

گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در شهریور ماه 96

             Farhad Nassiri فرهاد نصیری

دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک: هنوز نسبت به حقوق کودک، بیگانه هستیم. : دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک با اشاره به اقدامات خوبی که با راه‌اندازی این مجمع ملی برای ترویج حقوق کودکان در کشور انجام شده است، گفت: هنوز نسبت به حقوق کودک، بیگانه هستیم. مظفر الوندی در نشست کارگروه زنان و خانواده استان یزد با بیان این که کودک فردی مستقل و دارای حقوق است، گفت: حمایت از حق کودکان نیاز به گفتمان‌سازی دارد چرا که هنوز نسبت به حقوق کودک بیگانه هستیم.  ( خبر گزاری ایسنا )

نتایج نگران کننده مصرف «الکل» بین جوانان و نوجوانان. به گزارش ایسنا، دکتر مصطفی حمدیه با بیان اینکه اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر بی‌شک از راه‌های موثر و نتیجه‌بخش در این عرصه می‌باشد، گفت: اینکه آگاهی همه اقشار جامعه نسبت به این اعتیاد و عوارض آن بالا برود و افراد جامعه بدانند که مواد مخدر چه خطراتی دارد و هشدارها را جدی بگیرند قطعا در کاهش و جلوگیری از اعتیاد موثر خواهد بود.(  خبر گزاری ایسنا )

خانواده‌ای که پول خرید نان هم ندارند/ کودک دو ساله در انتظار مهر ایرانی‌ها . ۴ نفر هستند و خانه‌ای برای سرپناه ندارند، کودک دو سالشان عمل جراحی کرده و همه دار و ندارشان را برای درمان او داده‌اند؛ پول دارو و حتی خرید یک تکه نان هم ندارند، دستشان از همه جا کوتاه شده و امیدشان … ، بی تابی می‌کرد و گرسنه بود مدام از مادرش می‌خواست برایش غذای بخرد اما مادر نمی‌توانست، چون پولی برای خرید نداشت. ( خبرگزاری تسنیم   )

ابتکار: خشونت داخل خانه علیه زنان و کودکان بسیار زیاد است . معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: دسترسی به فرصت‌های مساوی و برابر برای دختران کشور بنا به دلایل مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فراهم نیست به همین دلیل باید برای این مسئله برنامه‌ریزی‌های صحیح و به هنگام داشته باشیم. (  خبر گزاری ایسنا )

مجازات آزار و اذیت کودکان مشخص شد/ تعیین مجازات حبس۱۰ تا ۱۵ سال برای خرید و‌ فروش و قاچاق اعضای بدن کودک.  حسن نوروزی در در تشریح جلسه امروز سه‌شنبه (7 شهریور ماه) کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، گفت: مواد 12، 13 و 14 لایحه حمایت از حقوق اطفال و نوجوان در این جلسه بررسی و به تصویب نمایندگان رسید. بر اساس ماده مصوب 12 این لایحه؛ «هرگونه معامله راجع به اطفال و نوجوانان از جمله خرید و فروش آنها ممنوع و مرتکب به حبس درجه 6 محکوم می‌شود، چنانچه این رفتار با هدف فحشا، هرزه‌نگاری، برداشت اعضا و جوارح و استفاده از طفل یا نوجوان در رابطه با جرم باشد، مرتکب به مجازات درجه 5 محکوم می شود.» ( خبرگزاری خانه‌ملت )

کشته شدن ۱۱ نفر در واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان ایرانی . در اثر چپ شدن اتوبوس دانش‌آموزان در جنوب ایران، دست‌کم ۱۱ نفر کشته شده‌اند، که ۹ نفر از آنان دانش‌آموز بوده‌اند. محمدرضا عالی‌منش، رئیس مرکز اورژانس استان فارس گفته دو دانش‌آموز هم قطع عضو شده‌اند.( بی بی سی )

رئیس روابط عمومی آموزش و پرورش فارس: تعداد فوتی‌ها همان 9 نفر است.  رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان فارس گفت: تعداد فوت شدگان حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان 9 نفر است و هیچ افزایشی نداشته است. ( خبرگزاری رنگین کمان  )

مردی در شیراز فرزند یکساله خود را با خوراندن مرگ موش کشت . این شخص قبلا مرتکب قتل شده بود که دراعترافات خود اعلام کرد:‌ “پس از اقدام به قتل مهدی با خبر شدم که او در بیمارستان فوت کرده است و سایه مرگ و اعدام را بالای سر خود دیدم و در این مدت آوا دختر یکساله ام را مجسم می کردم که چگونه با یتیمی و بدون داشتن پدر زندگی خواهد کرد و تصممیم گرفتم برای اینکه آوا بدون پدر، بزرگ نشود او را به قتل برسانم”.(. به گزارش خبرگزاری هرانا  به نقل از ایرنا،

گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در شهریور ماه 96-123