صدو پنجاه مدرسه در قم نیاز به تخریب کامل دارد

۱۳۹۶/۰۷/۰۵

خبرگزاری هرانا – مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس قم گفت که از مجموع ۶۳۶ مدرسه دولتی در قم ۱۵۰ مدرسه نیاز به تخریب کامل و بازسازی دارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محسن پورگلیان، امروز در نشست خبری با اشاره به وضعیت فضاهای آموزشی در قم افزود: “در حال حاضر در استان قم ۶۳۶ مدرسه دولتی دارای ۶ هزار کلاس درس و ۹۰۰ هزار متر مربع زیربناست که میزبان ۲۲۰ هزار دانش آموز هستند”.

وی تصریح کرد: “از این میان۳۳۵ مدرسه مقاوم و مستحکم هستند همچنین از مجموع مدارس ۵۴ درصد از مدارس یک نوبته و ۴۶ درصد در استان قم دو نوبته است. در قم بیش از ۵۰ درصد مدارس دو نوبته اند این میزان در کدارس ابتدایی به ۷۰ درصد می رسد به طور کلی کمبود فضای آموزشی در مناطق وجود دارد و نیاز به ساخت و ساز ۲۳۰ فضای آموزشی در مناطق جدید قم داریم که در پردیسان و برخی مناطق حاشیه ای این نیاز بیش از مناطق دیگر است”.

وی در خصوص وضعیت استان در خدمات آموزشی و فضای فیزیکی مدارس عنوان کرد: “سرانه متوسط کشوری در فضای آموزشی ۵.۱۷ است در حالی که در قم این سرانه ۴.۵۳ است  و ۰.۶ درصد از سرانه کشوری کمتر است”.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس قم ادامه داد: “به لحاظ تراکم جمعیت نیز جزء استان های پرجمعیت به شمار می رویم در جهت فضای فیزیکی ۱۴۰ هزار متر مربع از متوسط کشوری فاصله داریم اگر در این زمینه فضای آموزشی معمول کلاس ها را ۱۵۰ متر در نظر بگیریم ۸۰ متر کسری داریم”.

وی گفت: “با توجه به سند تحول آموزش و پرورش و سرانه هایی که طبق این سند جهش پیدا کرده سند استاندارد ما در سطح کشور به ۸.۹۳ رسیده است که هیچ استانی چنین سرانه استانداردی را ندارد، طبق سرانه استاندارد ۴.۴ مربع از این سرانه فاصله داریم و ۹۶۸ هزار متر مربع باید فضای آموزشی ساخته شود تا به این سرانه دست پیدا کنیم”.

پورگلیان تصریح کرد: “درصد رشد جمعیت دانش آموزی استان قم در رتبه پنجم کشوری با ضریب رشد ۲.۳۴ قرار دارد در حالی که متوسط کشور ۱.۲۴ است و ما ۹۰ درصد از ضریب رشد کشوری بالاتر هستیم. از سوی دیگر میزبان ۳۰ هزار نفر جمعیت دانش اموزی اتباع در قم هستیم که ۱۳ درصد از کل جمعیت دانش آموزی قم را تشکیل می دهد و نسبت به دانش آموزان اتباع در کشور رتبه اول را داریم که خود عاملی در جهت افزایش تراکم دانش آموزی و پایین بودن سرانه است”.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس قم یادآور شد: “در جهاد مدرسه سازی نقطه سختی را داشتیم و در گذشته مدارس ۴ شیفته بودهر چند امروز با وجود پیشرفت های زیاد همچنان با مشکلاتی مواجه ایم”.

وی اظهار داشت: “هر سال ۷ هزار نفر دانش آموز به آمار اضافه می شود، این عدد معاول ۲۰ مدرسه در سال و ۶۰ میلیارد تومان اعتبار در سال می طلبد که با اعتبار پرداختی فاصله زیادی دارد. در این زمینه بخشی از اعتباراتی که تخصیص می یابد در جهت تجهیز است و تنها اعتبار در جهت ساخت و ساز ۱۰ میلیارد تومان است”.

پورگلیان بیان کرد: “به لحاظ سرمایشی و گرمایشی به همت دولت محل اعتبار از محل قبوض گاز مصرف کنندگان تصویب شد و سالانه پرداخت می شود. جمع آوری سیستم های غیر ایمن و جایگزین تجهیزات ایمن از سال ۹۲ آغاز شده در این باره در حدود ۷۵ درصد مدارس مشکلات جدی داشت که ۲۵ درصد در این چهار سال استاندارد سازی شده و در حدود ۵۰ درصد نیاز به استانداردسازی دارد”.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس قم عنوان کرد: “در ۴ سال گذشته توفیقات خوبی داشته ایم و احداث و مقاوم سازی ۱۳۰ پروژه استان با ۱۰۲۴ کلاس درس و ۱۶۳ هزار متر مربع زیربنا انجام شده است، البته در حال حاضر ۲۵ پروژه و ۱۳۷ کلاس و ۳۵ هزار متر مربع متوقف شده است. همچنین استانداردسازی گرمایشی و سرمایشی در ۱۲۵ پروژه با ۱۲۱۷ کلاس و ۱۶۳ هزار متر مربع به وسیله پیمانکاران با تضمیمن خدمات و فرآیند فنی و مهندسی انجام شده است”.

پورگلیان خاطرنشان کرد: “نهضت آسفالت در چند سال گذشته در مدارس اجرایی شده است؛ از سال گذشته با سهمیه قیر رایگان و تفاهم با شهرداری قم تاکنون حدود ۶۵ هزار متر مربع زیربنای مدارس و حدود ۶۰ محوطه مدرسه و ۱۰ درصد از مدارس آسفالت شده است. در ۶ ماه گذشته اجرای این طرح با قدرت و سرعت ادامه داشته و تفاهم نامه ها در حالی پیگیری است ضمن اینکه ایزوگام مدارس را در دست اجرا داریم و نیاز امسال برای ایزوگام مدارس در حال تامین است”.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس قم اظهار کرد: “در مدت ۴ ساله برخی از پروژه ها را به بهره برداری رساندیم؛ در این باره اولین مدرسه اوتیسم و اولین مدرسه استثنایی جسمی و حرکتی به صورت ویژه طراحی شده و اولین هنرستان تربیت بدنی با کاربری خاص و بزرگترین کانون فکری کودکان و نوجوانان نیز ساخته شد”.

وی با اشاره به تسریع انجام پروژه ها بیان کرد: “موفق شدیم با حضور پیمانکاران، این پروژه ها را در ۳ تا ۴ ماه تمام کنیم و آخرین پروژه شهدای قمرود است این مدرسه ۶ کلاس با ۵۵۰ متر زیربنا دارد و در مدت ۲ و نیم ماه ساخته شد و جزء رکوردهای زمانی است. مدرسه قمرود به زودی افتتاح می شود. این مدرسه در زمانی کوتاه با زیباترین طراحی ساخته شده است و از توفیقات خوب استان به شمار می رود ضمن اینکه پروژه های معلولان و بیماران نیز دو مدرسه ۱۲ کلاسه با ۱۵۰۰ مترزیربنا بود که در مدت ۳ و نیم ماه ساخته شد”.

وی ادامه داد: “بسیاری از مدارس از نظر ساخت شبیه هم هستند و در معماری حرفی برای گفتن ندارند، البته مدارس نمونه در معماری در قم نیز داشته ایم در این باره سعی می شود مدارس دارای طرح هایی باشد که دانش آموزان از فضای معماری مدارس استفاده کنند”.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس قم یادآور شد: “ظرفیت های اعتباری مختلف برای ساخت فضاهای مورد نیاز استفاده شده است و همچنان در جهت دریافت تخصیص اعتبارات لازم در تحقق پروژه ها در تلاشیم”.

وی عنوان کرد: “۸۰ مدرسه در استان تحت استفاده اتباع هستند با پیگیری اتباع با اعتبار کمیساریای عالی پناهندگان ساخته شده اما هنوز فاصله زیادی در این باره وجود دارداین مدارس در مناطق اتباع نشین ساخته شده است”.

پورگلیان خاطرنشان کرد: “خیرین مدرسه ساز توفیقات خوبی داشته اند با همت خیرین مجمع مدرسه ساز در چند سال گذشته ۱۰۲ مدرسه و ۱۰۷۴ کلاس درس و ۱۴۳ هزار متر مربع زیربنا ساخته شد. همچنین ۴۰ نماز خانه و ۶۴۰۰ متر زیربنا و ۱۳ سالن ورزشی و کارگاه با مساحت ۷۴۰۰ متر زیربنا در دست اقدام است. خیرین ۹۷ قطعه زمین آموزشی به مساحت ۳۷۰ هزار متر زیربنای آموزشی اهداء کردند در این خصوص در ۴ سال اخیر ۲۸ مدرسه و ۱۷۱ کلاس درس و ۳۰ هزار متر مربع زیربنا توسط خیرین ساخته شد. همچنین ۱۴ پروژه در دست اجرا است که ۷۹ کلاس و ۱۷ هزار متر زیربنا را شامل می گردد”.

وی افزود: “مجمع خیرین به عنوان پشتیبان مالی نوسازی آموزش و پرورش، تامین مالی را انجام می دهد و کلیه پروژه ها با ضوابط فنی و اجرایی ساخته می شود”.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس قم اظهار داشت: “در حال حاضر عمده پیش بینی در افتتاح مدارس به وقوع پیوسته یکی دو مورد است که در اختیار دستگاه‌های دیگر قرار دارد و در مراحل نهایی قرار دارد”.

وی گفت: “کار دستگاه نوسازی مدارس، عمرانی و اجرایی است که انجام عملیات منحصر به تابستان نمی شود و در برخی پروژه ها نیاز به تخلیه مدارس است، مانند پروژه های تخریبی و دسته دوم نیز اقدامات در جهت امنیت و کیفیت فضا انجام می شود و دانش آموز در مدارس حضور دارند و با صلاحدید آموزش و پرورش پیمانکار وارد مدرسه و کار انجام می‌شود. در بسیاری از وقت ها اگر بخشی، تخریب و بازسازی شود دانش آموزان با حفظ ایمنی درمدارس حضور دارند. در این زمینه اگر فقط در تابستان کار انجام شود یک سوم پروژه ها اجرایی می شدند. ما زمان زیادی در اختیار نداریم و اولیای مدارس باید مدیریت کنند”.