ناگفته‌هایی از تجارت کودکان در یک تئاتر

 ۵ مهر ۱۳۹۶
تئاتر کمپریچوا

کارگردان نمایش “کُمپراچیکو” که هرشب از ۱۱ مهرماه در تئاتر «باران» به صحنه خواهد رفت، گفت: این نمایش به مسئله تجارت کودکان و هر نوع تغییراتی که روی ما آدم‌ها صورت می‌گیرد و باعث می‌شود دیگر خودِ واقعی‌مان نباشیم می‌پردازد.

«پرنیا قناتی» در گفت‌وگویی با ایسنا درباره قصه نمایش «کمپراچیکو» توضیح داد: قصه این نمایش درباره افرادی به نام «کمپراچیکوها» است که در واقع کودکانی هستند که در بچگی دزدیده می‌شوند و توسط افراد سودجو آن‌ها را شستشوی مغزی می‌دهند و به موجود دیگری مثل حیوانات تبدیل می‌کنند و سپس آن‌ها را به کسانی که طالبشان هستند، می‌فروشند.

کارگردان این اثر نمایشی ادامه داد: “کمپراچیکوها” را در این نمایش به پرنده‌هایی تبدیل کردیم که در قفس اسیر هستند. در واقع به این ترتیب آزادی را از آن‌ها گرفتیم و آن‌ها را در بند نگه داشتیم.

قناتی با بیان اینکه “روزی من کتابی را مطالعه می‌کردم که در آن از اصطلاح “کمپرا چیکو” استفاده کرده بود و  فقط چند پاراگراف درباره معنای آن ذکر شده بود” اظهار کرد: بعد از خواندن این اصطلاح ترغیب شدم که آن را پیگیری کنم و در آثار تاریخی مشاهده کردم که در گذشته سرزمین‌هایی وجود داشته که کودکانی را می‌دزدیدند، آن‌ها را تغییر می‌دادند و القا می‌کردند که چیزی به غیر از انسان مثلا حیوان هستند و به آن‌ها خصوصیات حیوانی می‌آموختند که البته برایشان تجارتی پرسود بود.

او درباره ریشه کلمه “کمپراچیکو” توضیح داد: «کمپراچیکو» یک اصطلاح اسپانیایی به معنای تجارت کودک است که اکنون در زبان انگلیسی هم به عنوان یک فعل به معنی تغییر دادن استفاده می‌شود. در واقع این نمایش هم به مسئله تجارت کودک می‌پردازد و هم تغییراتی که روی ما آدم‌ها صورت می‌گیرد و باعث می‌شود دیگر خودِ واقعی‌مان نباشیم. در این دنیایی که ما زندگی می‌کنیم خیلی از عوامل زندگی و شخصیت ما را تغییر می‌دهند، مثل رسانه‌ها، مسئولان و گردانندگان کشورها.

این کارگردان درباره نویسنده نمایش “کمپراچیکو” بیان کرد: این دومین تجربه کاری من با علی‌محمد رحیمی به عنوان نویسنده نمایش‌ است. ما یکدیگر را از دوران دانشجویی می‌شناسیم و این ارتباط قوی و ذهنی که بین ما وجود دارد در به ثمر نشستن این اثر بسیار کمک کرد به این صورت که من برای نگارش این متن به ایشان گفتم که ما یک قصر و یک ملکه نیاز داریم و داستان “کمپراچیکوها” را برایش گفتم. سپس با همکاری هم، ادامه ماجرا به راحتی پیش رفت.

قناتی در صحبت‌هایش به وضعیت امروز تئاتر هم اشاره کرد و گفت: من تئاتر خودم را کاملا با بودجه شخصی ساختم و هیچ پولی از دولت و نهاد دیگری دریافت نکردم. با وجود زیاد شدن سالن‌های تئاتر و تماشاخانه‌های خصوصی و حتی بالا رفتن تعداد تماشاچیان تئاترها وضعیت تئاتر نیاز به حمایت دولتی دارد. اکنون هنرمندان زیادی وجود دارند که به خاطر اینکه حمایتی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد نمی‌توانند به کار در این حوزه ادامه دهند و سال‌هاست بدون فعالیت مانده‌اند.

او ادامه داد: نکته دیگر این است که تماشاچیان واقعی و تئاتردوست تعدادشان کم شده است و انگار مردم فقط برای دیدن تئاتر می‌آیند که از مُد پیروی کرده باشند و بگویند ما فلان تئاتر یا فلان فیلم را دیده‌ایم و دیگر نمایش مهم نیست. یک امر دیگری هم که اتفاق افتاده ورود بازیگران چهره از سینما به تئاتر است که به نظر من این اتفاق مثبت و خوبی می‌تواند باشد و به هر چه بیشتر دیده شدن تئاتر کمک می‌کند و به آن رونق می‌بخشد.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه اجرای این نمایش بعد از تعطیلات تاسوعا و عاشورا شروع می‌شود، گفت: از زمان اجرا راضی هستم البته که ترجیح می‌دادم به یک ماه بعد منتقل می‌شد. ما این نمایش را در یک سالن خصوصی به اجرا می‌بریم و اگر می‌خواستم در یکی از سالن‌های دولتی اجرا داشته باشم باید ماه‌ها و یا حتی یک سال در نوبت اجرا می‌ماندیم که این امر منطقی و حتی شدنی هم نبود زیرا من به عنوان کارگردان، مسئول گروهم هستم و چطور می‌توانستم در این مدت پاسخ آن‌ها را بدهم.

او یادآور شد که مخاطب این تئاتر بزرگسالان هستند و  آنچه که در این نمایش به اجرا در می‌آید مناسب روحیه کودکان نیست.

نمایش “کمپراچیکو” ۷۵ دقیقه‌ای هر شب از ۱۱ مهر تا ۱۶ آبان‌ماه ساعت ۲۱ در تئاتر باران واقع در خیابان فلسطین، پایین تر از خیابان انقلاب، پلاک ۲۹۲/۱ روی صحنه می‌رود.
علی‌محمد رحیمی، نویسنده و پرنیا قناتی، کارگردان این اثر هستند و (به ترتیب حروف الفبا) محمدرضا ایمانیان، فرزانه رضایی، نیلوفر صمدی، میلاد فرج‌زاده، ماه‌گل کرامتی، نوش‌آفرین کیهان، علی هیهاوند، هامون هوشیار، علیرضا یزدانی، حسین ابراهیمی، مهیار بیگی، پوریا حیاتی، شهرزاد اردستانی، تقی علی‌آبادی، یاسمین فراهانی، فرناز مؤیدی در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.
از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به دستیار کارگردان، برنامه‌ریز و مدیر تولید: فریبرز باقری، منشی صحنه: سمانه مصفا، دستیار کارگردان: محمدرضا میرزاخانی، مدیر صحنه: داریوش مفاخری، بازیگردان: علی هیهاوند، طراح ماسک: نازنین مهرجو، پرنیا قناتی، طراح لباس: هستی مدیریان، طراح صحنه: حمید شهران‌لو، آهنگساز و طراح صدا: مهران میرمیری، طراح نور: مصطفی اسفندیاری، طراح گریم: پرنیا قناتی، طراحی و ساخت تیزر: محیا قلی‌زاده، فریبرز باقری، طراح گرافیک: نازنین مهرجو اشاره کرد.