گزارش خبری سه ماهه کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان (درتیر و مرداد وشهریورماه )سال 1396

تهیه و تنظیم : دیانا بیگلری فرد

آسیبهای اجتماعی :

لرستان؛ ۱۰۷ مدرسه خشتی گلی و کپری در این استان وجود دارد. – مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس لرستان گفت که ۴۳ مدرسه خشتی گلی و ۶۴ مدرسه کپری در استان وجود دارد، وی یادآور شد “در مناطق صعب‌العبوری که این مدارس وجود دارد از مصالح بومی برای ساخت مدارس استفاده خواهد شد”.( خبرگزاری هرانا )

کودک-مجرمی از مجازات اعدام فاصله گرفت: جوانی ام در زندان گذشت.  یکم اردیبهشت ماه سال ۸۳، مأموران پلیس از قتل جوانی در رباط‌کریم باخبر و راهی محل شدند. جسد متعلق به جوان ۲۷ ساله‌ای به نام سعید بود که با ضربات چاقو کشته شده بود. برادر مقتول در حالی‌که به شدت گریه می‌کرد، به مأموران گفت: “من و برادرم به خاطر اختلافی که با یکی از دوستانمان داشتیم با هم درگیر شدیم. در آن لحظه پسر نوجوانی رسید و قصد میانجیگری داشت. برادرم به خاطر دخالت او عصبانی شد و با هم درگیر شدند”.( خبرگزاری هرانا به نقل از جوان آنلاین )

اعتراض کودکان به سند ۲۰۳۰ در راهپیمایی روز قدس/ نگاهی به آثار مرتبط با شهدا در آخرین جمعه ماه رمضان. به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، از نکته‌های قابل توجه در مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس حضور پرشور شرکت کنندگان همراه با اعضای خانواده خود بود به گونه‌ای که حتی  در مورادی کودکان کوچک و حتی نوزادانی هم دیده می شدند..(به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان)

کودکان اولین قربانیان آسیب های اجتماعی /کودکان کارنیازمند توجه جدی مسوولان هستند. تهران- ایرنا- مشکلات تامین معیشت و فقربرخی خانواده ها و یا حضور والدین بدسرپرست و بی سرپرست زمینه ساز سواستفاده از کودکان توسط برخی ازصاحبان کارگاه های زیرزمینی و یا بانده های ثروت اندوزی به بهانه نان آوری و ارتزاق موجب می شود تا ما درخیابان ها و حاشیه کلانشهرها شاهد قربانی شدن آنان باشیم.( تهران- ایرنا-)

دوپسر نوجوان که به ارتباط خارج از ازدواج با دختری متهم بودند به مجازات متفاوتی محکوم شدند. ، چندی پیش تعدادی از اهالی خیابانی در تهران با پلیس تماس گرفتند و از دو پسر و یک دختر نوجوان شکایت کردند. با حضور ماموران در محل مشخص شد، دو پسر ۱۴ و ۱۷ ساله به نامهای سعید و امیر، دختری نوجوان به نام پونه را به خانه آورده و قصد برقراری ارتباط پنهانی داشتند که همسایه ها به رفتارهای آنها مشکوک شدند و پلیس را باخبر کردند. هر سه نوجوان به کلانتری منتقل شدند و پونه مدعی آزار و اذیت نسبت به خود شد. او گفت: «از قبل، سعید و امیر را میشناختم. آنها امروز به بهانه های مختلف مرا به خانهشان کشاندند و مورد آزار و اذیت قرار دادند. من نمیخواستم همراهشان باشم، اما آنها به زور مرا وادار به انجام این کار کردند.» ( خبرگزاری هرانا  به نقل از رکنا )

مجرم بودن معتاد؛ علت کم گزارشدهی آمار معتادان است/ تعداد کودکان معتاد زیر ۱۵ سال باید مشخص شود. محسن روشنپژوه (معاون مرکز پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با چگونگی پایش و اعلام آمار رسمی تعداد معتادین کشور که توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شده است، بیان داشت: در آخرین آماری که توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شد تعداد معتادان کشور دو میلیون و ۸۰۸ هزار نفر اعلام شد؛ اما باید توجه داشت که این تعداد مربوط به مصرفکنندگان مستمر مواد مخدر است. (  خبرنگار ایلنا

گزارش خبری سه ماهه تیر و مرداد وشهریور سال 1396