نگرانی فعالان حقوق کودک از عدم امنیت و رفاه کودکان

۱۸ مهر ۱۳۹۶ 

انجمن حمایت از حقوق کودکان با صدور بیانیه‌ای نگرانی‌های نهادهای مدنی فعال حقوق کودک در خصوص وضعیت کودکان کار، اتباع، بازماندگان از تحصیل و … را بیان کرد.

به گزارش ایسنا، در متن این بیانیه که به بهانه روز جهانی کودک در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار گرفته، آمده است:«بزرگترین چالش دنیای امروز بروز و ظهور خشونت به شیوه‌های گوناگون است، به شکلی که سایه ناامنی‌ها هر روزه گسترده‌تر و بازتاب رخدادهای ناگوار به امری عادی بدل گشته‌اند؛ در چنین فضای پر بیم و هراسی به احترام روز  جهانی کودک، همگان را به پاسداشت نیکی‌ها و پاکی‌های نهفته در ذات کودکان دعوت  می کنیم، چرا که ترسیم جهانی شایسته کودکان، نیازمند فراگیری صلح، آرامش و تقویت بنیان خانواده‌ها است.

‎در این روز ما از مخاطرات و نگرانی‌های رو به رشدی می‌گوییم که تهدید و مانعی است بر مسیر توسعه و ترویج رفاه و امنیت کودکان. آنچه که به عنوان مطالبات نهادهای مدنی فعال در حوزه کودکان مطرح است ، احیاء حقوق تضییع شده‌ای است که اصول متعدد قانون عالی اساسی نیز بر ضرورت تحقق آنها تصریح داشته اند.

ما امروزه بیش از پیش نگران وضعیت کودکانی هستیم که از روی اضطرارهای ناشی از گذران زندگی تبدیل به کودکان کار شده‌اند. این نگرانی معطوف به خانواده‌ها است، چرا که شیوه معاش آنها در تنگناهای اقتصادی با دشواری‌های بسیار همراه شده و توسعه نیافتگی در حوزه رفاه و عدالت اجتماعی موجب شده تا ناگزیر کودکان خود را راهی فضای کار در خیابان و یا کارگاه های زیر زمینی و … کنند.

برآیند چنین رخداد های ناخوشایندی پایمال شدن بسیاری از حقوق بنیادین کودکان است که اهم آن بازماندگی از تحصیل و حق برخورداری از رفاه حداقلی است.  مگر نه این است که حق دسترسی به آموزش رایگان مورد تضمین قانون اساسی قرار گرفته، همچنین است در خصوص حقوق کودکان مهاجر و پناهنده که حال تبعیض و نابرابری های انسانی را در ابعادی غیرانسانی تجربه می کنند.

‎دغدغه امروز فعالان حوزه حقوق کودک خشونتی ساختاری است که در همه سطوح جامعه به بدترین اشکال خود ظهور یافته است، ساختاری که برون داد آن به شکل انواع کودک آزاری ها جلوه‌گر می شود.
‎دغدغه امروز ما  نوجوانانی می باشند که به دلیل ارتکاب بزه قتل در سن کودکی ، محکوم به زندگی در سایه مرگ گردیده و در روز شمار زندگی تا مرگ،  زاد روز هجده سالگی شان را با طناب دار آذین نموده‌ایم . بروز تحول در سیستم قضایی و توقف صدور و اجرای  حکم قصاص برای  نوجوانان غایت تلاش‌ها و آرزومندی ما می باشد.

به هر روی در پس این بیم ها، امیدها را جستجو کردیم و بدین منظور ضمن تکاپو در جهت اصلاح ساختارهای خشونت زا ، تدوین قوانین حمایتی به جهت پیشگیری از ظهور انواع خشونت نسبت به کودکان را مورد پیگیری جدی قرار داده و درحال حاضر نیز تسریع و تدقیق در تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان همچنان مورد تاکید است.

‎انجمن حمایت از حقوق کودکان امید دارد که در آینده‌ای نزدیک نویدبخش تحقق امنیت، سلامت و رعایت حقوق همه جانبه کودکان باشد، چرا که بی تردید جامعه‌ای کارآمد و آگاه از رهگذار توجه به حقوق کودکان پدید خواهد آمد».