طرح تامین یک وعده غذای گرم در روستاهای نهبندان اجرا می‌شود

روستا مهد

رئیس اداره بهزیستی نهبندان با بیان اینکه وظیفه اصلی بهزیستی تامین سلامت اجتماعی در جامعه است گفت: طرح یک وعده غذای گرم در روستامهدها و مهدهای کودک‌ حاشیه شهر نهبندان اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمد بارانی ظهر امروز در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان نهبندان از اجرای  طرح یک وعده غذای گرم در روستا مهدها و مهدکودک‌های حاشیه شهر نهبندان خبر داد و اظهار داشت: در اجرای این طرح در طول هفته میان وعده، میوه و غذای گرم به کودکان این مهدها با حمایت مالی بهزیستی داده می‌شود.

وی اهداف اجرای این طرح را تحقق سلامت اجتماعی کودکان، بهبود وضع تغذیه کودکان دانست و افزود: نقش و اهمیت غذای سالم در ارتقاء سلامت و بهبود رشد همه جانبه کودکان و آموزش و افزایش آگاهی کودکان در زمینه آشنایی با گروه‌های غذایی از دیگر اهداف این طرح است.

رئیس بهزیستی نهبندان با اشاره به اینکه طرح تأمین یک وعده غذای گرم سبب ایجاد انگیزه برای حضور کودکان در مهدهای کودک می‌شود بیان کرد: هر وعده غذای گرم 2 هزار تومان می‌باشد که در این طرح 8 مهدکودک با 270 کودک از 120 وعده غذای گرم بهره‌مند می‌شوند که پیش‌بینی می‌شود بیش از 64 میلیون و 800 هزار تومان در این زمینه هزینه شود.

بارانی با بیان اینکه طرح مذکور از مهرماه امسال آغاز و تا پایان فروردین 96 ادامه دارد افزود: برای خانواده‌های کم درآمد که کودکانشان در مهدکودک‌های تحت نظارت بهزیستی هستند یارانه آموزشی در نظر گرفته می‌شود.

وی پیرامون طرح حمایت از خانواده‌های دارای دو قلو و چند قلو اظهار داشت: بهزیستی برای بهبود تغذیه‌ زنان باردار نیازمند، پیشگیری از تولد نوزادان با وزن کم و تقویت زنان برای دوران شیردهی اقدام به حمایت غذایی می‌کند.

بارانی با بیان اینکه با اجرای این طرح 34 خانواده دوقلو مورد حمایت قرار می‌گیرند ادامه داد: این اداره به 20 کودک معلول، نیازمند و کودکانی که از شیر مادرانشان محروم هستند تا یک سالگی شیر خشک توزیع می‌کند.

وی اظهار داشت: ماهیانه برای هر نفر 50 هزار تومان جهت بهره‌مندی از تغذیه سالم پرداخت می‌شود که تاکنون بیش از 6 میلیون تومان هزینه شده است.

رئیس بهزیستی نهبندان گفت: بهزیستی نهبندان علاوه بر اینکه در بحث سلامت بر تغذیه سالم تاکید دارد برای پیشگیری از معلولیت‌ها و آموزش سلامت جسمی و روانی جامعه هدف خود کارگاه‌هایی برگزاری می‌کند که در طول 6 ماهه اول امسال برای 137 نفر 12 جلسه کارگاه برگزار کرده است.

بارانی در ادامه با بیان اینکه در هفته ملی سلامت روان قرار داریم و اینکه وظیفه اصلی سازمان بهزیستی تأمین سلامت اجتماعی با هدف رسیدن به آرامش و رضایت باطن در جامعه است گفت: اگر سوال شود رسالت سازمان بهزیستی چیست؟ غالباً عمده مردم وظیفه این نهاد اثرگذار را حمایت از جامعه معلومین و مددجویان قلمداد می‌کنند در حالی که وظیفه اصلی این سازمان تامین سلامت اجتماعی در جامعه است که در وهله اول برای زیست بهتر مردم جامعه تلاش می‌کند.

وی اظهار داشت: اگر سلامت نباشد امنیت روانی ما به خطر می‌افتد و اگر امنیت نباشد سلامت جسمانی و روانی به خطر می‌افتد و در نتیجه سلامت اجتماعی جامعه مختل می‌شود پس باید در راستای گسترده کردن میزان تاثیرگذاری امنیت و سلامت در جامعه به دنبال احیای شعار معروف سازمان بهزیستی یعنی “پیشگیری بهتر از درمان است” باشیم.

بارانی افزود: سال گذشته برای 42 دو قلو بالغ بر 31 میلیون تومان اعتبار و در سال 94 برای 280 کودک روستا مهد و مهد حاشیه شهر بالغ بر 63 میلیون تومان هزینه شده است.