کودک‌آزاری در ایران؛ آنچه لازم است بدانیم

  • 01 آبان 1396

کودک آزاری

در روزهای اخیر اخبار مواردی از کودک آزاری در ایران منتشر و البته در مواردی تکذیب شد، اما به نظر می‌رسد که حساسیت جامعه، رسانه‌ها و همچنین مسئولان به این آسیب اجتماعی بیشتر شده است.

مجلس ایران به “افزایش نگران کننده آمار کودک آزاری در ایران” واکنش نشان داده و لایحه مبارزه با کودک آزاری را در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در بررسی دارد تا نقض حقوق کودکان و نوجوانان صراحت و شفافیت قانونی پیدا کند و برای متخلفان “مجازات‌های سنگین نقدی و حبس‌های طولانی‌مدت” در نظر بگیرد. قرار است این لایحه بزودی به صحن علنی مجلس برود.

حمایت قانون و اراده اجرای قانون بر مقابله با این آسیب اجتماعی نقشی حیاتی دارد، اما مقابله با کودک‌آزاری فقط وظیفه دولت نیست، فعالیت آگاهانه شهروندان نقشی اساسی در این مقابله دارد. تمام شهروندان در جلوگیری از کودک‌آزاری مسئول هستند. ۱۲۳، اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی، شماره‌ای است که همه باید بدانند و وقتی با آزار روبرو شدند به آن تلفن بزنند. بجز این البته به آموزش همگانی هم نیاز است.

بی‌بی‌سی فارسی مجموعه‌ای درباره کودک‌آزاری تهیه و سعی کرده آنچه را شهروندان نیاز دارند بدانند در اختیار آنها بگذارد. بخوانید:

کودک‌آزاری مسئله همه ماست

چگونه کودک‌آزاری را تشخیص دهیم

چگونه به کودکان آموزش دهیم که قربانی آزار جنسی نشوند

عواملی که کودک را در قبال کودک آزاری محافظت می‌کنند

چرا قربانیان کودک‌آزاری سکوت می‌کنند

در ذهن و دل کودک آزار دیده، در بزرگسالی چه می‌گذرد

تجربیات ناگوار دوران کودکی

نگاهی به آمار کودک‌آزاری در ایران

آنها که کابوس آزارهای کودکی رهایشان نمی‌کند