وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات: خودکشی دو دختر در اصفهان به بازی «نهنگ آبی» ربطی ندارد

۰۲ آبان ۱۳۹۶

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات خبر داد خودکشی‌ دو دختری که روز ۲۹ مهر ماه خود را از پل چمران اصفهان به پایین پرت کرده بودند، هیچ ربطی به بازی آنلاین «نهنگ آبی» ندارند. پیشتر گزارش شده بود این دو دختر ۱۷ و ۱۸ ساله، تحت تاثیر بازی نهنگ آبی خودکشی کرده‌اند.

دو دختر جوان ۲۹ مهرماه خود را از پل چمران اصفهان پرت کردند

بر اساس اخبار و اطلاعات موجود، یکی از این دو دختر کشته شده و دیگری به شدت آسیب دیده است.

مهدی معصوم‌بیگی، فرمانده انتظامی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم ادعا کرده بود دلیل خودکشی این دو دختر شرکت در بازی مجازی نهنگ آبی بوده است.

با وجود این، مصطفی مرتضوی، رییس پلیس فتا در گفت‌و‌گویی با روزنامه ایران گفته است: «پرونده اقدام به خودکشی دو دختر نوجوان ابتدا در اختیار پلیس آگاهی استان بود و بعد از آن برای تحقیقات تکمیلی به پلیس فتا ارسال شد. با این حال ما به‌ عنوان پلیس فتا نمی‌توانیم تا زمان انجام تحقیقات تکمیلی و تخصصی اظهارنظر دقیقی داشته باشیم و ارتباط این افراد با بازی نهنگ آبی را تأیید کنیم.»

پس از تحقیقات تکمیلی پلیس فتا، سه شنبه، دوم آبان ماه، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات با بیان اینکه نباید مردم را از فضای مجازی ترساند و به جای آن باید آگاهی جامعه را افزایش داد، گفت: «امروز اخبار تکمیلی را از پلیس گرفتم. خودکشی‌های اصفهان هیچ ربطی به چالش نهنگ آبی نداشته و این چالش در کشور ما تاکنون اتفاق نیفتاده است.»

بازی نهنگ آبی تاکنون نوجوانان و جوانان زیادی را در کشورهای مختلف از جمله هند قربانی کرده است. گفته می‌شود بیش از ۱۳۰ نوجوان و جوان در جریان انجام این بازی خودکشی کرده‌اند.

یک جوان ۲۲ ساله روس به نام فیلیپ بودکین ادعا کرده که این بازی ابتکار اوست. او به اتهام تشویق نوجوانان و جوانان به خودکشی به زندان محکوم شده، اما خود بازی متوقف نشده است.

گزارش‌های مربوط به بازی نهنگ آبی از روسیه آغاز شد و به کشورهایی چون اوکراین، هند، اسپانیا، پرتغال، فرانسه، آمریکا، بریتانیا و حتی عربستان سعودی گسترش یافت. خودکشی برخی از نوجوانان این کشورها به این بازی مربوط بوده است.

بر اساس مقررات بازی نهنگ آبی، برای هر شخصی که می‌خواهد وارد بازی شود یک راهنما تعیین می‌شود. این راهنما به تدریج ۵۰ وظیفه برای بازیکن تعیین می‌کند که شامل آسیب زدن به خود است. این وظایف به تدریج خشن‌تر می‌شود و ممکن است در نهایت به خودکشی منتهی شود.