گزارشی از محرومیت های تحصیلی؛ از هر ۱۰۰ دانش آموز بلوچ فقط ۷ نفر فارغ التحصیل می شوند

 ۱۳۹۶/۰۸/۰۱

خبرگزاری هرانا – استان سیستان و بلوچستان خصوصا منطقه بلوچ نشین جنوب این استان در حوزه آموزشی وضع بسیار اسفناکی دارد تا جایی که علیم یارمحمدزهی نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت “از هر ۱۰۰  دانش آموز در جنوب استان فقط ۷ نفر فارغ التحصیل می شوند”. همچنین در خبری دیگر مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری به محرومیت بعضی از مدارس روستایی به ویژه در مناطق محروم این استان از نعمت برق اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از شستون، آسکانی دهیار روستای وَدگر از توابع بخش آشارشهرستان مهرستان اظهار دارد: “این روستای ۱۸۰ خانواری در ۷۵ کیلومتری شهرستان مهرستان قرار دارد که مشکلات بهداشتی و فضای آموزشی مهم ترین معضلات اهالی این منطقه به شمار می رود”.

وی با اشاره به تحصیل ۱۵۰ دانش آموز دختر و پسر در ۶ پایه مقطع ابتدایی در این روستا، خاطر نشان کرد: “دانش آموزان در سه اتاق اجاره ای بدون آب، برق، سرویس بهداشتی، وسایل سرمایشی و گرمایشی در حال تحصیل هستند”.

دهیار روستای ودگر با بیان اینکه در این روستا فقط یک مدرسه آن هم در مقطع ابتدایی وجود دارد، گفت: “بیشتر دختران پس از پایان دوران ابتدایی ترک تحصیل می کنند و دانش آموزان پسر نیز برای ادامه تحصیل به روستاهای اطراف می روند”.

آسکانی عدم وجود خوابگاه یا مدرسه شبانه روزی در روستاهای اطراف روستای ودگر را از دیگر مشکلاتی آموزشی در این منطقه بیان کرد که سد راه تحصیل دانش آموزان روستا شده است به طوریکه دانش آموزان پسر نیز مجبور هستند با سوختکش ها خود را به کلاس درس برسانند”.

وی اضافه کرد: “به دلیل کمبود فضای آموزشی مقطع دبستان را به دو شیفت صبح و عصر تقسیم کرده اند تا مشکلات دیگری برای ۶ پایه تحصیلی این مدرسه به وجود نیاید”.

در پیگیری هایی که خبرنگار شستون از بهرامی مدیر آموزش و پرورش مهرستان داشت، وی گفت که تعدادی از خیرین از فضای آموزشی روستای “وَدگر” بازدید داشته اند و پس از بازدید اعلام آمادگی جهت ساخت یک مدرسه ۶ کلاسه را کردند.

وی با بیان اینکه خیرین ساخت چهار مدرسه دیگر را نیز برعهده گرفته اند، گفت: “پس از ساخت این مدارس اولویت روستای “وَدگر” قرار دارد که خیرین قول آغاز عملیات ساخت مدرسه در این روستا را از اوایل آذرماه سال جاری داده اند”.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان مهرستان خاطر نشان کرد: “اکثر مدارس سیستان و بلوچستان خشت و گلی، قدیمی و تخریبی هستند که به مرور زمان در حال بهسازی و نوسازی هستند”.

محرومیت برخی مدارس روستایی استان چهارمحال و بختیاری از نعمت برق

از  سوی دیگر مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری به محرومیت بعضی از مدارس روستایی به ویژه در مناطق محروم این استان از نعمت برق اشاره کرد و گفت: “برای رفع این مشکل در این مناطق، نصب ۵۰ پنل خورشیدی در دستور کار قرار گرفته است”.

فارس که این گزارش را منتشر کرده اشاره کرد، بهروز امیدی امشب در شورای آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: “تعداد افرادی که سالانه از مجموعه آموزش و پرورش این استان بازنشسته می‌شوند یک هزار نفر است”.

وی با اشاره به اینکه تعداد افرادی که جایگزین این تعداد بازنشسته می‌شوند تنها ۴۰۰ نفر است، اضافه کرد: “یکی از دلایل کمبود شدید نیروی انسانی در آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری همین موضوع است”.

مدیرکل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه شیب بازنشستگی فرهنگیان در استان در سال‌های گذشته روند افزایشی داشته است، ادامه داد: بنابراین باید معلمان حق‌التدریس سازمان‌دهی شوند.

امیدی با تأکید بر اینکه پیگیر آن هستیم تا در مدارس هر شهرستان آزمایشگاه‌های مرکزی احداث کنیم، عنوان کرد: “بیش از ۱۰۰ هزار دانش‌آموز از سراسر چهارمحال و بختیاری در چهارمین المپیاد درون مدرسه‌ای که با هدف ایجاد نشاط و تحرک در بین آنان در حال برگزاری است شرکت کرده‌اند”.

وی به محرومیت بعضی از مدارس روستایی به ویژه در مناطق محروم از نعمت برق اشاره و تشریح کرد: “برای رفع این مشکل در این مناطق نصب ۵۰ پنل خورشیدی در دستور کار قرار گرفته است”.

مدیرکل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری در پایان تقویت آموزش و پرورش را ضروری دانست و گفت: “ارتقای کمی و کیفی در بخش‌های مختلف این مجموعه می‌تواند توسعه بخش‌های مختلف را سرعت ببخشد”.

برخی از مدارس کپری بخش آشار / عکس

در گزارشی دیگر، کمپین فعالین بلوچ گفت استان سیستان و بلوچستان خصوصا جنوب این استان در حوزه آموزشی وضع بسیار اسفناکی دارد تا جایی که علیم یارمحمدزهی نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: “از هر ۱۰۰  دانش آموز در جنوب استان فقط ۷ نفر فارغ التحصیل می شوند”.

این استان هنوز ده ها مدرسه کپری در خود جای داده است که از کمترین امکانات گرامیشی و سرمایشی بهره مند نیستند.

دوری مدارس، نبود امکانات و فقر خانواده ها باعث معضلی به نام بی سوادی شده که هم سطح  آن را در یک نسل جنگ زده چون سوریه می توان مشاهده کرد.