گزارش نموداری نقض حقوق کودکان و نوجوانان در مهر ماه سال ۹۶

 

 

 

 

 

 

 

 

تنطیم نمودار   لیدا اشجعی Lida Ashjaei

تصویب لایحه حقوق کودکان خود را منوط به مجازات و دستگیری افراد بزهکار میکند ؛و هیچ گاه مسئولین در فکر چاره اندیشی برای احقاق حقوق کودکان نیستند ؛ حقوقی که میتواند پایانی برای رنج کودکان کار وکودک ازاری و شایستگی حق زندگی برای کودکان باشد این امار در گستردگی سانسورحاکم در جمهوری اسلامی خود را نشان میدهد

گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در مهر ماه 1396

فرهاد نصیری Farhad Nasiri

آسیبهای اجتماعی:

دختران شین‌آباد و ۱۱۳ هزار کلاس درسی که همچنان ایمن نیستند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روز دوشنبه سوم مهر ماه در گزارشی به بررسی دلایل یه سرانجام نرسیدن روند درمان این دانش آموزان پرداخته است. دختران شین‌آباد عبارتی است که ۱۳ دختر اهل روستای شین‌آباد از توابع شهرستان پیرانشهر در استان آذربایجان غربی را توصیف می‌کند. دخترانی که در سال ۹۱ وقتی در کلاس درس نشسته بودند آتش به جانشان افتاد و سوزاندشان. از سال ۹۱ تا امروز پنج سال می‌گذرد اما درمان‌این دختران هنوز به سرانجام نرسیده است. این در حالی است که حادثه آتش‌سوزی مدرسه دخترانه انقلاب اسلامی شین‌آباد ۲۴ دانش آموز دچار سوختگی شدند اما ۱۳ نفر از آنها جراحات جدی‌تر و شدیدتری داشتند. (خبرگزاری ایسنا)

فعالیت 7000 هیأت مدرسه‌ای در محرم/ اجرای طرح «رادیو محرم» در مدارس

به گزارش ایسنا، حامد علامتی دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان امروز در نشست خبری پیرامون ویژه‌برنامه‌های ماه محرم، اظهار کرد: طرح عملیاتی محرم در دو فاز اجرا می‌شود که فاز اول از ابتدای مهر تا 12 مهر ماه است و فاز دوم این طرح از 15 مهر ماه آغاز شده و تا 18 آبان ماه ادامه دارد.(خبرگزاری ایسنا)

مدافع حقوق کودک در رسانه ها زیاد است/مدافعی که طرح شکایت کند، وجود ندارد

به گزارش روز جمعه خبرنگار اجتماعی ایرنا، مظفر الوندی درباره احقاق حقوق کودکان با اشاره به اینکه این موضوع از گذشته وجود داشته اما اکنون اطلاع رسانی و انتشار آمار بیشتر شده است، افزود: براساس ماده 66 آئین دادرسی کیفری، به سازمان های مردم نهاد فعال حقوق کودک اجازه داده شده است که اگر در جایی تضییع حقوق کودک را دیدند، بتوانند شکایت کنند و دادگاه نیز مکلف است این مساله را بپذیرد.(خبرگزاری ایرنا)

خبری از عبرت نیست، بازی با جان دانش آموزان ادامه دارد!

پس از واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی که شمار بسیاری کشته و زخمی بر جای گذاشت، انتظار این بود که وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهای مرتبط به صورت جدی ایمنی و سلامت جامعه دانش آموزی کشور را مد نظر قرار دهند و به هر شکل ممکن، از پیش آمدن موارد مشابه در سال تحصیلی جاری جلوگیری کنند؛ انتظاری که گویا بجا نبود و هنوز جان صدها هزار دانش آموز ایرانی در خطر است.  (خبرگزاری تابناک)

قتل همكلاسي در سراوان به خاطر مشاجره

ه گزارش اعتماد، جانشين فرمانده انتظامي استان سيستان و بلوچستان گفت: ماموران پس از بررسي صحنه جرم دريافتند مقتول با يكي از همكلاسي‌هاي خود در مدرسه مشاجره پيدا كرده و در اين درگيري قاتل كه يك دانش‌آموز ۱۵ ساله بوده با ضربه چاقو وي را به قتل رسانده و بلافاصله از محل متواري شده است.كارآگاهان پليس آگاهي شهرستان در پايش‌هاي اطلاعاتي و اقدامات پليسي، هويت قاتل را شناسايي و او را در يك عمليات ضربتي در كمتر از ۲ ساعت در مخفيگاهش دستگير كردند. متهم پس از تشكيل پرونده مقدماتي براي سير مراحل قانوني تحويل مقام قضايي شد.(خبرگزاری اعتماد)

حکایت درمان دختران شین‌آباد؛ ۵ سال پس از حادثه

خبرگزاری هرانا – سال ۹۱ بود که آتش به جان کلاس درس‌شان افتاد و ۱۳ تن از دختران شین‌آبادی را گرفتار کرد، آنها اکنون پنج سال بزرگ‌تر شده‌اند، اما درمان‌شان هنوز به سرانجام نرسیده است. از این اتفاق پنج سال می‌گذرد، اما درمان این ۱۳ دختر همچنان ادامه دارد. بعد از این حادثه اخبار متعددی از وعده‌های دستگاه‌های مختلف درباره حمایت‌های مالی از روند درمان آنها منتشر شد. آخرین اظهار نظر درباره پیگیری درمان دختران شین آباد متعلق به سید محمد بطحائی- وزیرآموزش و پرورش است. او ۱۵ شهریور امسال در این خصوص گفت که «در این زمینه تقسیم کاری صورت گرفته و ردیف اعتباری هم در قانون بودجه برایشان پیش‌بینی شده که دنبال شود.»(خبرگزاری هرانا)

علت وقوع سانحه اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی اعلام شد

. کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در اطلاعیه شماره دو خود، علت وقوع سانحه اتوبوس حامل دانش‌آموزان محور بندرعباس- داراب را خروج از محور و واژگونی اتوبوس ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی راننده و علت تشدیدکننده پیامدهای حادثه را عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط اکثر سرنشینان اعلام کرد.(خبرگزاری ایسنا)

مرگ مرموز یک زن باردار و فرزندش در بیمارستان.

زن جوان پس از تحمل حدود 9 ماه بارداری، چشم انتظار تولد دومین پسرش بود. آخرین بار که به پزشک متخصص مراجعه کرده بود زمان زایمان با روش سزارین هم تعیین شد اما یک هفته قبل از موعد مقرر و در نیمه‌های شب، سرفه‌های شدید امانش را برید. به همین خاطر شوهرش او را به بیمارستانی درکرج انتقال داد ولی سه شب بعد زن باردار در اوج بهت و اندوه خانواده‌اش، ناباورانه روی تخت بیمارستان جان سپرد و برای همیشه شوهر و پسر سه ساله‌اش – محمدامین – را تنها گذاشت. (خبرگزاری ایسنا)

عزاداری ربیعی در کنار کودکان و نوجوانان معلول ذهنی بی‌سرپرست در تاسوعای حسینی.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی به همراه رییس سازمان بهزیستی کشور  پیش از ظهر امروز با حضور در مجتمع توانبخشی بهزیستی «نرگس» واقع در منطقه پارک وی تهران، در جمع مددجویان این مرکز  و نمایندگانی از انجمن حمایت از حقوق معلولان، انجمن ناشنوایان ایران، نابینایان و… به عزاداری حسینی پرداخت.(خبرگزاری ایسنا)

از بازسازی جنگ سوریه با کودکان شیرازی تا کار خطرناک رشتی‌ها. به مناسبت “هفته دفاع مقدس” عملیات آزادسازی ارتفاعات شیحه در استان حماء سوریه توسط گردان فاتحین لشکر ۱۹ فجر استان فارس با حضور کودکان شیرازی در باغ جنت بازسازی شد. (خبرگزاری دویچه وله)

گزارش نموداری مهرماه سال 96 کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان-