اطلاعیه 914 کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

عنوان: سرویس های بهداشتی مدارس متن: منبع آلودگی و گسترش انواع بیماری

نتیجه: مرگ بهداشت در زنگ سلامت مدارس

با توجه به اینکه در اساسنامه تاسیس مدارس لزوم سرویس های بهداشتی، کیفیت و تمیز بودن توالت ها، دستشویی ها و آبخوری ها از اصول اولیه آن بوده در متن آن نیز نسبت به رعایت کلیه استانداردهای لازم واینکه می بایست از ابتدا تا انتهای سال تحصیلی با نظارت اولیای مدارس به ویژه مربیان بهداشت ارزیابی و ضعف های آنها به سرعت برطرف گردد تاکید شده است، در تضاد با ماده ۲۰ آئین نامه بهداشتی مدارس، متاسفانه در ایران امروز:

چه بسیارند مدارسی که هنوز سرویس بهداشتی ندارند و چه بسیارند دانش آموزانی که به دلیل عدم نور کافی، بهداشت و نظافت، از رفتن به توالت، استفاده از آبخوری ویا شستشوی دست هم هراس دارند.

اما در نظام آموزشی کشوری که مدعی هوشمند سازی مدارس و حرکت به سمت ‌وسوی مدرن شدن آموزش بسیاری از دانش‌آموزان شهری و روستایی است! به این نیاز بسیار مهم هیچ گونه توجهی نمی شود حتی اگرسلامت جسمی، روانی و اجتماعی دانش آموزان تضمين كننده سلامت حال و آينده جامعه باشد.

سرويس بهداشتي فاقد امکانات اولیه درتعدادی از مدارس ابتدايي بگونه ای است كه بعضی از دانش آموزان کنترل خود را از دست میدهند، و گروهی که صبورترند در پایان مدرسه فاصلۀ مدرسه تا خانه را ميدوند تا …

گفته می شود ٣٥هزار مدرسه در كشور سرويس بهداشتي مناسب ندارند و با مشكلاتي از قبيل هم جواری آبخوري و توالت، عدم لوله كشي آب، نداشتن صابون، مناسب نبودن كاشي كاري و عدم فاضلاب كه منجر به توليد بوي نامطبوع و عفونت مي شود روبرو هستند، ضمن اينكه ٨هزار مدرسه نیز فاقد سرويس بهداشتي اند،

اما بر انجام فرايض ديني، برگذاری نماز جماعت در نمازخانه هاي مدارس (و ما معتقد به انجام کامل ان هم هستیم) نظارت کافی دارند و نسبت به ایجاد، اجرا و انجام آن هم بسیار اهميت داده، متخلفین تنبه و محریان آن تعریف و تمجید می شوند.

از سوئی دیگر بدون توجه به این نیاز های لازم، مسئولان در دولت جمهوری اسلامی ایران با اهدافی ناشناخته همایش ملی سرویس های بهداشتی عمومی بر پا میکنند!؟.

ما فعالين حقوق كودك و نوجوان اجراي ماده ٢٤كنوانسيون حقوق كودك:

1– کشورهای‌ طرف‌ کنوانسیون‌ حق‌ کودک‌ را جهت‌ برخورداری‌ از بالاترین‌ استاندارد بهداشت‌ و از تسهیلات‌ لازم‌ برای‌ درمان‌ بیماری‌ و توانبخشی‌ به‌ رسمیت‌ می‌شناسند. آنان‌ برای‌ تضمین‌ این‌ که‌ هیچ‌ کودکی‌ از رسیدن‌ به‌ این‌ حق‌ و دسترسی‌ به‌ خدمات‌ بهداشتی‌ محروم‌ نخواهد شد، تلاش‌ خواهند نمود.

 2-تضمین اجرای‌ کامل‌ این‌ حق و تضمین‌ فراهم‌ نمودن‌ مشورتهای‌ پزشکی‌ و مراقبتهای‌ بهداشتی‌ اولیه‌و تشویق‌ همکاریهای‌ بین‌المللی‌ برای‌ دستیابی‌ تدریجی‌ به‌ تحقق‌ کامل‌ حقوق‌ شناخته‌ شده‌ در کنوانسیون‌  را که کشور ایران نیز نسبت به آن متعهد است راخواهانیم.

914

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

ماده ۲۰ آئین نامه بهداشتی مدارس:
باید در هر مدرسه به ازای هر ۴۰ دانش آموز یک چشمه توالت و برای هر۶۰ نفر یک دستشویی تعبیه شود، توالت و دستشویی مدارس باید به شبکه آب بهداشتی شهری یا روستایی، فاضلاب اگو یا تانک ایزوله شده سپتیک متصل باشد، ضدعفونی و شستشوی روزانه اجزای سرویس های بهداشتی الزامی و استفاده از صابون مایع با سامانه لوله کشی و نیز دستمال کاغذی در دستشویی ها ضروری است،
آبخوری مدارس باید در وضعیت کاملاً بهداشتی و حداقل در فاصله ۱۵متری از سرویس های بهداشتی ایجاد شده و به ازای هر ۴۵نفر دارای یک شیرآبخوری استاندارد یا متصل به آبسردکن باشد؛ براساس تبصره۳ از ماده۱۹ آئین نامه بهداشتی مدارس، رعایت ارتفاع شیرهای آبخوردی در محدوده ۷۵ تا ۱۰۰ سانتیمتر از سطح زمین الزامی است.