عضو کمیسیون حقوقی مجلس: ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال غیر قانونی است

 ۱۳۹۶/۰۸/۱۶

خبرگزاری هرانا – محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی درباره نادیده گرفتن مسأله ازدواج دختران زیر ۱۳ سال در لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان گفت که ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال غیر قانونی و مستحق مجازات است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از بهداشت نیوز، محمدعلی پورمختار، در پاسخ به سوال چرایی دیده نشدن موضوع ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال در لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان گفت: “قانون حمایت از خانواده ازدواج دختران زیر ۱۳ سال را ممنوع کرده و به صراحت برای عاقد و عامل آن مجازات تعیین شده است. این قانون هم اکنون اجرا می شود. به طوری که در صورت وقوع مجازاتی مانند لغو پروانه دفاتر ازدواج و طلاق در نظر گرفته شده است”.

عضو کمیسیون حقوق و قضائی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ازدواج کودکان در برخی مناطق کشور اظهارداشت: “در حال حاضر ازدواج کودکان در برخی از شهرها و روستاهای کشور به صورت غیررسمی به دلیل فرهنگی که در آن مناطق وجود دارد، انجام می شود. بلوغ در شرع برای دختران ۹ سال و برای پسران ۱۵ سال تعیین شده و در قانون ۱۳ سال را برای ازدواج تعیین کرده است اما بعضا به همان ۹ سال استناد می کنند. در قانون هم مواردی به صورت استتثنا وجود دارد به طوری که اگر دختر بین ۹ تا ۱۳ سال از لحاظ روحی آمادگی ازدواج داشته باشد با اجازه دادگاه امکان پذیر است”.

این نماینده مجلس تأکید کرد: “اگر ازدواج خارج از آنچه در قانون آمده رخ دهد، غیر قانونی است و برای آن مجازات تعیین شده است”.