اطلاعیه 924 کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

ما میگوئیم: کودکان اسیب دیده از زلزله را در یابیم

آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه می گوید: بیشترین آمار تخریب مدارس در شهرستان سرپل ذهاب است که۲۰ تا ۱۰۰ درصد آن تخریب، و در مجموع حدود ۵۰ درصد قابل استفاده نیستند.

محمدتقی نظرپور رئیس سازمان نوسازی مدارس می گوید: برای بازسازی مدارس تخریب شده کرمانشاه۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز  داریم! واز آسیب 37 مدرسه شهری33 روستایی و400 کلاس درس خبر میدهد همراه با آغاز نوسازی آنها در هفته آینده .«برای دریافت مبلغ یاد شده؟»

مرزبان نظری مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمانشاه هم می گوید: 44 مدرسه در مناطق زلزله زده استان تخریب شده که قابلیت استفاده ندارند و برای بازسازی این مدارس حدود 86 میلیارد تومان اعتبار لازم داریم!.  

مدیرکل نوسازی مدارس کرمانشاه می گوید: اکثر مدارس تخریب شده قدمت بالای 30 سال دارند.

عارف نوروزی مدیرعامل بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان خمینی هم می گوید: با توافق انجام شده، مدارس تخریب شده در مناطق زلزله‌زده‌ غرب کشور توسط این بنیاد ساخته می شود.

موسسه خیریه گلستان علی (ع) با گفتن«چرخ بازیگر، از این بازیچه ها بسیار دارد» از آمادگی این موسسه برای پذیرش و نگهداری کودکان یتیم زلزله غرب کشورخبر میدهد بدن ذکر تعداد پرسنل کافی و جزئیات لازم برای مراقبت و محافظت از این عزیزان در موسسه یاد شده.

پرسش ما اینست که:

آیا اولویت نیاز این کودکان آموزش است یا پرورش؟

سرپناه این کودکان کجاست؟

آیا والدینی دارندکه آنان را بسوی مدرسه گسیل دارند ؟

روح آسیب دیده آنها را چه کسی التیام خواهد داد؟

تامین نیاز های مالی آنان را چه کسی و یا کدام موسس تضمین خواهد کرد؟

نیازهای درمانی آنان چه میشود؟

بیمارستان سرپل ذهاب که به تازگی افتتاح شده بود بر اثر زلزله به طور کامل تخریب شده است .

این اولین بار نیست که مدارس بر اثر بلاهای طبیعی مثل سیل و زلزله ویران می شوندسالهاست که کارشناسان و فعالین حقوق بشر از مقاومت مدارس در مناطق محروم و حتی در شهرهای کشورابراز نگرانی کرده اند وبه مسئولان نظام بارها هشدار و اخطار داده بودند، و اینک معاون عمرانی شهرداری میگوید: 30درصد مدارس کشورغیر مقاوم هستند!.

ما فعالین حقوق بشر و مدافعین حقوق کودک بر اساس مواد 28 و 29 پيمان جهانی حقوق کودک و تعهد دولت ایران به اجرای این معاهده، آموزش و پرورش کودکان ایران  در هر نقطه از میهن را وظیفه ای میدانیم که مسئولین کشور نسبت به آن ملزم میباشند، ما بار دیگر تکرارمیکنیم:

با توجه به گستردگی و عمق فاجعه و در نتیجه عدم توجه لازم بر کودکان، روح زخم دیده آنان را باید دریابیم، کودکانی که از دیدن دوباره و آغوش پر مهر مادر،خواهر، برادر، دوست، همبازی و همشاگردی خود  محروم گشته اند.

924

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

ماده28:برخورداري از اموزش و پرورش حق هر كودك است و دولت ها بايد امكان اموزش ابتدايي رايگان و اجباري را براي همگان فراهم اوردند.

ماده29:هدف اموزش و پرورش بايد رشد شخصيت و توانايي هاي كودك به كاملترين صورت باشد و كودك را براي يك زندگي فعال در يك جامعه اماده سازد .