نماینده مجلس: افزایش چشم‌گیر آمار سوءاستفاده جنسی از کودکان

۱۳۹۶/۰۹/۰۶

خبرگزاری هرانا – محمد کاظمی نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به افزایش چشم‌گیر آمار سوءاستفاده جنسی از کودکان، از آخرین مراحل تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در این کمیسیون خبر داد و گفت که در این لایحه برای والدینی که مرتکب چنین قصورهایی در تربیت یا مراقبت از کودکان شوند، مجازاتی همچون جزای نقدی، حبس تعلیقی و مواردی از این دست که بتواند والدین را متوجه مسئولیت‌شان کنند، درنظر گرفتیم.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، محمد کاظمی با اشاره به آخرین وضعیت بررسی لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خاطرنشان کرد: “به هر حال کودکان قدرت دفاع از خود را به‌لحاظ شرایط جسمی ندارند و بنابر این قانون‌گذار باید در قبال تعدیات احتمالی علیه آن‌ها، حمایت و توجه قانونی بیشتری را درنظر بگیرد و این لایحه نیز در همین راستا توسط دولت تهیه و به مجلس تقدیم شده است”.

افزایش چشم‌گیر آمار سوءاستفاده جنسی از کودکان

وی همچنین با اشاره به وضعیت نابه‌سامان مسائل اخلاقی در جامعه گفت: “متاسفانه نابه‌سامانی‌های اجتماعی در سال‌های اخیر افزایش یافته و شاهد موارد متعدد کودک‌آزاری بوده و علاوه بر آن، برخی بحران‌های اجتماعی دیگر همچون بحران کودکان کار و تکدی‌گری کودکان در شهرها، سوءاستفاده‌ها و تجاوزهای جنسی علیه کودکان نیز رشد چشمگیری داشته و آمار این جرائم در سال‌های گذشته و حتی همین یکی، دو سال اخیر با افزایش قابل‌توجهی روبرو بوده و این مسئله لزوم توجه بیشتر به حمایت از حقوق کودکان را می‌طلبد”.

نماینده اصلاح‌طلب مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تهیه لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان نیز انگیزه افزایش حمایت از کودکان تهیه شده، خاطرنشان کرد: “کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تشکیل کمیته فرعی، کار تخصصی بسیار خوبی درمورد این لایحه انجام داده و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز اقدامات و همکاری‌های موثری با ما داشت”.

آخرین مراحل تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در کمیسیون قضایی

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان این‌که روند تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در مراحل پایانی است، گفت: “امیدواریم طی چند جلسه آتی روند بررسی‌های نهایی و تصویب لایحه حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان در کمیسیون قضایی و حقوقی به پایان برسد و لایحه را برای تصویب نهایی به صحن بفرستیم”.

او خاطرنشان کرد: “این لایحه درمورد والدینی که به وظایف شرعی و قانونی خود در بحث تربیت، تحصیلات و مراقبت از کودکان مرتکب قصور می‌شوند، مجازاتی را درنظر گرفته تا مانع از بروز چنین مشکلاتی شود”.

جزای نقدی و حبس تعلیقی در انتظار والدین بدسرپرست

عضو فراکسیون امید مجلس با تاکید بر لزوم تناسب مجازات و جرائم یادآور شد: “در این لایحه برای والدینی که مرتکب چنین قصورهایی در تربیت یا مراقبت از کودکان شوند، مجازاتی همچون جزای نقدی، حبس تعلیقی و مواردی از این دست که بتواند والدین را متوجه مسئولیت‌شان کنند، درنظر گرفتیم”.

امکان جدا کردن کودکان از والدین بدسرپرست توسط نیروی انتظامی

وی افزود: “همچنین در این لایحه برای مددکاران اجتماعی و بهزیستی و مسئولان نیروی انتظامی اختیاراتی لحاظ شده که براساس آن می‌توانند کودکان دارای والدین بدسرپرست را از آن‌ها جدا کند و به مراکز قانونی تحویل دهد و همچنین سوءاستفاده از کودکان در مسائل جنسی و همچنین در محیط کار به‌شدت مورد توجه قرار گرفته و تمهیدات قانونی برای جلوگیری از بروز این مسائل درنظر گرفتیم و درواقع مجازاتی که درمورد سوءاستفاده جنسی از کودکان درنظر گرفتیم، شدیدتر از موارد مشابه درمورد بزرگسالان است”.

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان این‌که طرح‌ها و لوایح زیادی در نوبت بررسی صحن علنی نیست، اعلام کرد: “امیدواریم به محض تصویب این لایحه در کمیسیون، امکان بررسی و تصویب نهایی آن در صحن علنی مجلس مهیا شود؛ چرا که صحن علنی آن‌چنان با فشردگی دستورکار روبرو نیست”.

ابراز امیدواری نسبت به تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در صحن علنی

کاظمی در پایان تاکید کرد: “باتوجه به اهمیت این لایحه و حساسیتی که نمایندگان در قبال آسیب‌های اجتماعی دارند، به نظر می‌رسد مشکل خاصی در روند تصویب این لایحه نداشته باشیم و به نظر می‌رسد امکان تصویب آن در صحن مهیا باشد”.