شروع اعتیاد دانش آموزان با سیگار، حشیش و حضور در محافل نامناسب دوستانه

۲۵ آذر ۱۳۹۶ 

رئیس مرکز تحقیقات پلیس مبارزه با مواد مخدرناجا گفت: دروغ گویی و دزدی از خانه و خانواده از جمله اولین و مهم ترین رفتارهای نامناسبی هستند که دانش آموز بلافاصله پس از مصرف مواد به آن ها روی می‌آورد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ روح الله فیض بخش در نشستی با  موضوع بررسی “اعتیاد دانش آموزان و دلایل گسترش آن در جامعه” با اشاره به مراحل مختلف ایجاد اعتیاد در دانش آموزان، گفت: در حالت کلی اولین قدم های اعتیاد در دانش آموز از حضور در محفل های نامناسب دوستانه و استعمال سیگار و حشیش شروع می شود.

وی همچنین در ادامه افزود: استعمال دخانیات و حشیش همواره ترس از مصرف مواد گوناگون را در ذهن دانش آموز کم رنگ می‌کند، به طوری که این کاهش ترس استقبال از مواد مخدر را به همراه دارد.

رئیس مرکز تحقیقات پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اشاره به تغییر رفتار دانش آموزان معتاد، اظهار داشت: دروغ گویی و دزدی از خانه و خانواده از جمله اولین و مهم ترین رفتارهای نامناسبی هستند که دانش آموز بلافاصله پس از مصرف مواد به آن ها روی می آورد.

وی همچنین در ادامه اضافه کرد: مصرف مواد مخدر به صورت روزانه و مرتب به تدریج تمام رفتار و کردار دانش آموز را تحت الشعاع قرار می دهد، در حالی که مصرف منظم مواد در یک بازه ی زمانی میان مدت احساس لذت ناشی از مصرف مواد را در فرد کاهش می دهد، به طوری که این فرد برای درمان این موضوع علاوه بر افزایش دفعات مصرف، نوع مواد مصرفی را تغییر می دهد.

فیض بخش با اشاره به این که بستر بروز اعتیاد در دانش آموز همواره می تواند ریشه در مسائل فردی، خانوادگی و محیطی داشته باشد، خاطر نشان کرد: مسائل فردی دانش آموز مهم ترین عامل در گرایش فرد به سمت مصرف مواد مخدر به شمار می آید و اشتیاق و درخواست فرد، اصلی ترین علت در بروز اعتیاد محسوب می شود.

رئیس مرکز تحقیقات پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا که در یک برنامه‌ رادیویی سخن می‌گفت، با بیان این که بسیاری از دانش آموزان کشور از عوارض مخرب ناشی از مواد مخدر بی اطلاع هستند، اظهار داشت: متاسفانه امروزه مهارت های لازم برای مقابله با اعتیاد به دانش آموزان کشور آموزش داده نشده است.