قطع ارتباطات زندانیان و تداوم تنش در زندان اردبیل؛ افزایش نگرانی ها از سرنوشت محمدصابر ملک رئیسی

۱۳۹۶/۰۹/۲۶

خبرگزاری هرانا _ مسئولین زندان اردبیل برای جلوگیری از اطلاع رسانی و طرح مشکلات زندان از هفته گذشته بصورت کامل تماس های زندانیان سیاسی این زندان از جمله ماهر کعبی، علی پژگل، شیراحمد شیرانی و نور احمد حسن زهی را قطع کرده اند. خانواده این زندانیان از وضعیت فرزندانشان بی خبر هستند، همچنین محمد صابر ملک رئیسی زندانی سیاسی محبوس در این زندان که بیستمین روز اعتصاب غذای خود را سپری میکند در وضعیت بحرانی قرار دارد و علاوه بر تحمل مشکلات اعتصاب غذا و ممنوعیت تماس های تلفنی از بیماری جدیدی نیز رنج میبرد، گزارشات ضد و نقیضی از اعتصاب سایر زندانیان سیاسی این زندان نیز دریافت شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پس از انتشار مجموعه گزارشی از مشکلات زندان اردبیل و سوء رفتار مسئولین نسبت به زندانیان سیاسی و بازتاب گسترده این رفتار ناشایست در رسانه ها و نهادهای حقوق بشری، مسئولین زندان با هدف افزایش فشار بر زندانیان سیاسی و ترغیب آنان به سکوت در قبال وضعیت زندان تلفن های آنان را قطع کرده اند. در این میان نگرانی ها نسبت به وضعیت محمد صابر ملک رئیسی زندانی سیاسی که در بیستمین روز اعتصاب غذا قرار دارد بیشتر شده است.

هرانا گزارشات متعددی از اعتصاب زندانیان سیاسی این زندان در اعتراض به وضع موجود و با درخواست رسیدگی به وضعیت محمدصابر ملک رئیسی دریافت کرده است ولی کماکان قادر به تایید مستقل این گزارشات واصله نیست.

از سوی دیگر گزارش شده است، قطع تماس های زندانیان سیاسی این زندان به دستور رئیس زندان اردبیل و به هدف مقابله با نشر اخبار صورت گرفته است.

طی چند روز گذشته بدلیل قطع شدن ارتباط محمد صابر ملک رئیسی با خانواده اش و اعمال محدودیت های ارتباطی در این زندان نگرانی ها از سرنوشت او که از ۲۰ روز گذشته اعتصاب غذای خود را آغاز کرده دو چندان شده است.

گفته می شود، فشار بر محمد صابر ملک رئیسی برای پایان دادن به اعتصاب غذا و تن دادن به پذیرش شرایط زندان در حدی است که حتی فروشگاه زندان از دادن بطری آب معدنی به این زندانی خودداری کرده است و فروختن آن را منوط به اعلام پایان اعتصاب کرده است.

وضعیت این زندانی بحرانی بوده و زندانیان چندین بار شاهد از هوش رفتن این زندانی سیاسی در حین اعتصاب غذا و انتقال وی به بهداری زندان بودند.

یک منبع مطلع در خصوص آخرین وضعیت محمدصابر به گزارشگر هرانا گفت: “مسئولین زندان به زندانیانی که شاهد انتقال او به بهداری بوده اند، گفته اند که او مشکلات قلبی پیدا کرده است، ولی به نظر میرسد این زندانی با توجه به نداشتن سابقه مشکل قلبی اکنون بدلیل ضعف شدید جسمانی از هوش رفته باشد و مسئولین سعی می کنند برای سلب مسئولیت از خود این موضوع و وضعیت را کتمان کنند.”

لازم به یادآوری است محمدصابر ملک رئیسی پیشتر پس از مضروب شدن توسط مسئولین و انتقال به قرنطینه دست به اعتصاب غذا زده بود.

آقای ملک رئیسی پیش تر در ششمین روز اعتصاب خود نامه ای در شرح آنچه گذشت و مطالبات خود نوشته است و تلاش کرده مسببان بی قانونی در زندان اردبیل را معرفی نماید.

از سوی دیگر مادر سالخورده این زندانی بلوچ به دلیل نگرانی های روزافزون از سرنوشت فرزند دربندش طی نامه ای خطاب به اداره اطلاعات استان سیستان و بلوچستان ضمن طرح شکایت از ماموران زندان بدلیل ضرب و شتم و رفتار غیر قانونی شان از مسئولان آن نهاد تصمیم گیرنده، خواستار انتقال صابر به زندان دیگر با شرایط مناسب شده بود.

گزارش می شود دیگر خانواده های زندانیان سیاسی این زندان از جمله ماهر کعبی، علی پژگل، شیر احمد شیرانی و نور احمد حسن زهی نیز از زمان قطع تماس ها از هفته گذشته تاکنون در بی خبری کامل از وضعیت فرزندان خود بسر می برند.

این زندانیان هیچ یک بومی و ساکن منطقه استان اردبیل نیستند بلکه عمدتا از منطقه بلوچستان و خوزستان به این محل تبعید شده اند، به همین دلیل ملاقات آنان با خانواده ها به ندرت صورت می گیرد و ارتباط آنان تا حد زیادی وابسته به استفاده از تلفن است.

لازم به یادآوری است در وضعیت مشابهی، در پی افزایش توجهات به مشکلات زندان زاهدان، روز یکشنبه هفته قبل بازرسانی از مرکز (تهران) جهت بازدید از زندان مرکزی زاهدان و رسیدگی به شکایات زندانیان در این محل حضور پیدا کردند. پس از پایان بازرسی و ترک زندان توسط مسئولین اعزامی از مرکز، بدستور مسئولین زندان تلفن های بند ۳ زندان قطع شده و معاون زندان به نام مهدوی در بند ۳ که محل حبس زندانیان سیاسی است با جمع کردن زندانیان به ایراد سخن و تهدید آنان در مورد عواقب طرح مشکلات زندان پرداخته است.