گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در اذر ماه ۱۳۹۶

گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در آذرماه 1396

فرهاد نصیری

اسیب های اجتماعی-

حضور کودک ۱۳ ساله مازندرانی به عنوان سرباز «مدافع حرم» در سوریه.

واحد مرکزی خبر تلویزیون دولتی ایران ویدئویی را از حضور یک سرباز ۱۳ ساله ایرانی در جمع مدافعان حرم منتشر کرده است.(رایو زمانه)

8 کشته در تصادف اتوبوس راهیان نور دانش آموزان دختر.

اتوبوس راهیان نور دانش آموزان دختر در خوزستان تصادف کرده است و در این حادثه، 8 دانش آموز کشته شدند. این حادثه در جاده کمربندی شهر سوسنگرد در شمال اهواز روی داده است. (عصرایران )

.۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند/ وجود ۱۹ میلیون نفر بَد مسکن در کشور.

تقی‌رستم وندی در نشست کشوری تدوین لایحه قانون تشکل‌های مردم نهاد در وزارت کشور با اشاره به اینکه چهار رویکرد نسبت به تشکل‌های مردم‌نهاد وجود دارد، اظهار کرد: رویکرد اول کاملا مخالف تشکل‌های مردم‌نهاد بوده و خواهان حذف آنهاست

)گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا)

محرومستان در زابل.

خشک شدن رودخانه هیرمند و دریاچه هامون و عدم مدیریت صحیح منابع آبی در بخش کشاورزی باعث بوجود آمدن خشکسالی و فقر و از بین رفتن مراتع طبیعی و دام ها  در منطقه زابل شده است. از سوی دیگر بسته شدن مرز و از دادن کسب و کار باعث فقر بیشتر و افزایش حاشیه نشینی در این شهر شده است.  (خبرگزاری هرانا)

«کودکان معتاد» گرفتار در چرخه درمان ناقص.

دکتر فرید براتی سده، معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور پیش از این با اشاره به نامه اخیر دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص « درمان سرپایی» کودکان معتاد گفته بود: درمان سرپایی به این معنی است که این  کودکان بعد از سم‌زدایی، امکانات و خانواده‌ای دارند که می توانند به آن مراجعه کنند، این درحالیست که می دانیم اغلب این کودکان متعلق به خانواده‌های آسیب‌دیده‌ای هستند که بازگشت آنان به معنی به سرانجام نرسیدن تمام تلاش‌های پیشین است. ( ایسنا)

شروع اعتیاد دانش آموزان با سیگار، حشیش و حضور در محافل نامناسب دوستانه.

سرهنگ روح الله فیض بخش در نشستی با  موضوع بررسی “اعتیاد دانش آموزان و دلایل گسترش آن در جامعه” با اشاره به مراحل مختلف ایجاد اعتیاد در دانش آموزان، گفت: در حالت کلی اولین قدم های اعتیاد در دانش آموز از حضور در محفل های نامناسب دوستانه و استعمال سیگار و حشیش شروع می شود. ( ایسنا)

24کودک در زلزله کرمانشاه والدین خود را از دست دادند.

به گفته معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور حدود 24 کودک در زلزله غرب کشور والدین خود را از دست داده‌اند؛ از این تعداد 6 کودک هر دو والدشان فوت کرده و در حال حاضر نزد اقوام و نزدیکانشان به سر می برند لذا تحویل بهزیستی نشده‌اند. یک کودک همچنان در بیمارستان بستری است که بعد از ترخیص به بهزیستی تحویل داده می‌شود. همچنین یک کودک 17 ساله نیز در یکی از مراکز بهزیستی نگهداری می‌شود.(ایسنا)

قطع ارتباطات زندانیان و تداوم تنش در زندان اردبیل؛ افزایش نگرانی ها از سرنوشت محمدصابر ملک رئیسی.

مسئولین زندان اردبیل برای جلوگیری از اطلاع رسانی و طرح مشکلات زندان از هفته گذشته بصورت کامل تماس های زندانیان سیاسی این زندان از جمله ماهر کعبی، علی پژگل، شیراحمد شیرانی و نور احمد حسن زهی را قطع کرده اند. خانواده این زندانیان از وضعیت فرزندانشان بی خبر هستند، همچنین محمد صابر ملک رئیسی زندانی سیاسی محبوس در این زندان که بیستمین روز اعتصاب غذای خود را سپری میکند در وضعیت بحرانی قرار دارد و علاوه بر تحمل مشکلات اعتصاب غذا و ممنوعیت تماس های تلفنی از بیماری جدیدی نیز رنج میبرد، گزارشات ضد و نقیضی از اعتصاب سایر زندانیان سیاسی این زندان نیز دریافت شده است

( خبرگزاری هرانا )

اخبار-

افزایش فشار بر محمد صابر ملک رئیسی در زندان مرکزی اردبیل.

محمد صابر ملک رئیسی زندانی سیاسی که در حین گذراندن دوران محکومیت ۱۵ ساله خود در زندان اردبیل است، پس از اعتراض به محدودیت ها و ممنوعیت های اعمال شده نسبت به خود به قرنطینه این زندان منتقل شد.  (خبرگزاری هرانا)

ازدواج کودکان ـ

وجود ۲ هزار بیوه در سنین کودکی از ۹ تا ۱۲ سال در کشور.

پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود ۲ هزار بیوه در سنین کودکی از ۹ تا ۱۲ سال در کشور، گفت که بیش از یک سال است که مساله ازدواج کودکان را در مجلس مطرح کرده ایم اما متاسفانه برای حل این مشکل مخالفت از سوی برخی از زنان که دارای مسئولیت هستند، بیشتر است. (خبرگزاری هرانا ) )

اموزش و پرورش ـ

معلم لرستانی بر اثر گازگرفتگی در کانکس مدرسه جان باخت.  در روزهای گذشته یک معلم جوان در روستاهای سپیددشت لرستان دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد.(خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا)

ایران تولید کننده موادمخدر نیست/مدارس از کتمان اعتیاد خودداری کنند.

حمید رضا صرامی در نشستی با اصحاب رسانه،  با بیان اینکه اعتیاد، از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی جزو آسیب‌های اجتماعی اولویت‌دار کشور شمرده شده، اظهار کرد: بر اساس آخرین نظرسنجی از مردم، بیش از ۹۱ درصد مردم کشور اولین مشکل اجتماعی را اعتیاد مطرح کرده اند.( ایسنا )

بطحایی:دارایی‌های صندوق ذخیره فرهنگیان به یغما نرفته است/

از منابع بانک مرکزی سوءاستفاده شد نه معلمان. جامعه > آموزش – پانا نوشت: وزیر آموزش و پرورش گفت: دارایی‌های صندوق ذخیره به یغما نرفته و در شرایط نامساعد اقتصادی برخی شرکت‌های زیرمجموعه صندوق تا حدود ۴ برابر رشد سرمایه و سهام داشته‌اند ( خبر انلاین )

دختران خشمگین؛ پسران‌ پرخطر و صدای گوش‌خراش آسیب‌ها در مدارس

شیوع آسیب های اجتماعی میان جمعیت دانش‌آموزی کشور که طیف وسیعی از کودکان و  نوجوانان را در برمی گیرد، کم نیست، اما تا به امروز کمتر به صورت کمّی (ارائه آمار و ارقام) از آسیب های اجتماعی دانش آموزان سخن به میان آمده است. گویا ارائه آمار از آسیب های اجتماعی به ویژه در سال های گذشته ممیزی برای مسئولان نظام آموزشی کشور است.(خبرگزاری مهر )

نامه وکیل کودکان شین‌آبادی به رییس‌جمهور؛ پنج سال درد و رنج دخترکان شین آبادی.

حسین احمدی نیاز وکیل کودکان شین‌آبادی در پنجمین سالگرد حادثه شین‌اباد طی نامه ای سرگشاده به رییس‌جمهور ایران گفت که هنوز دختران شین‌آبادی پیگیر روند درمان خود هستند و ۱۵ سال دیگر این روند ادامه خواهد داشت این بدان معنی است که دخترکان نازنین شین‌آبادی تا ۱۵ سال دیگر رنج درمان خواهند کشید و باید درد تیغ جراحی را تحمل کنند. تمامی این مصایب ناشی از بی‌مسوولیتی مقامات وقت وزارت آموزش و پرورش بوده است و اکنون نیز هزاران کلاس درس دیگر در کشور به علت غیر استاندارد بودن در معرض چنین خطراتی هستند. “پنج سال درد و رنج دخترکان شین آبادی، از زندگی با نصف دیه تا ۱۵ سال تداوم مصیبت درمان، حقوق شهروندی آنان کجاست؟)  خبرگزاری هرانا(

گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در آذرماه 1396 ۱