زندگی دانش آموزان را با شن و ماسه پر می کنیم/ جای خالی کتابخوانی

– 

معاون پرورشی و فرهنگی وزیدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: وقتی ما ذهن دانش‌ آموزانمان را با فرمول‌های فیزیک و شیمی پر کرده‌ایم، دیگر جایی برای کتابخوانی باقی نمیگذاریم.

 معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: قرار بوده است که دانش آموزان علاوه بر کسب دانش، خلاق، متفکر و کتابخوان باشند؛ مهارت‌های زندگی را آموخته باشند و تعامل با دیگران و انجام کارگروهی را بلد باشند، در حالی که ما زندگی بچه‌ها را با شن و ماسه پر کرده ایم و جایی برای چیزهای مهم‌تر باقی نگذاشته‌ایم.

وی با تاکید بر این که برای ارتقای جایگاه معلم باید به یک جریان فرهنگی دامن زد،‌ بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان برای تربیت تربیت نیروی متخصص مورد نیاز آموزش و پرورش ایجاد شده است، لذا تعریف رشته‌های ارایه شده در دانشگاه فرهنگیان نباید تابع سیاست های وزارت علوم باشد.

فیض برپایی جشنواره کتاب‌های آموزشی- تربیتی رشد را دارای اثرات مثبت عنوان کرد و گفت: اعتقادم این است که برای آنکه چرخ‌ دنده‌های جشنواره روان تر و بهتر حرکت کند، ‌باید آن پشتوانه‌های ساختاری زیر ساخت‌های تعاملاتی مناسب را ایجاد کنیم و برای این کار بهتر است ما در برنامه ریزیهای سازمان حضور داشته باشیم .

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه عمل کردن به مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر این که هر منبع آموزشی برای ورود به مدرسه باید مجوز سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی را بگیرد نیازمند همفکری و هم آهنگی بیشتر است، گفت:  نباید به دیگران به چشم رقیب نگاه کنیم. باید روی یک مجموعه اهداف تربیتی به توافق و اجماع برسیم و این موضوع هم باید در جایی فراتر  از ما و سازمان پژوهش باشد تا زمانی که اهداف تربیتی مشترک جایی مصوب نشود، این مصوبه قابل اجرا نخواهد شد.

وی با اشاره به تفاهم با وزارت ارشاد در خصوص تجهیز کتابخانه افزود: قرار شده است امسال هم مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون تومان صرف خرید کتاب و تجهیز کتابخانه‌های مدارس مناطق مرزی و محروم شود. همچنین برای تجهیز کتابخانه‌های درون کلاسی، با معاونت‌های آموزش متوسطه و ابتدایی تعاملاتی برقرار کرده‌ایم و قرار شده آنها اسامی و ترکیب این کتاب‌ها را پیشنها د بدهند.

فیض در پایان با بیان اینکه فضای امروز، بچه ها را صرفاً به سوی کتاب‌های درسی مییبرد یادآور شد: در دهه‌های گذشته معلمان ما خودشان به شدت کتاب میخواندند و پر بودند. معلمی که پر باشد میتواند دانش آموز را به خواندن تشنه کند . مشکل دیگر تنگ نظری های فرهنگی است که مشکلات بسیاری ایجاد کرده است ما به جای اینکه میدان بروز اندیشه‌های متفاوت را وسیع تر کنیم،‌ آن را تنگ تر میکنیم و حواسمان نیست که این پالایش‌ها چه بلایی بر سر فرهنگ و اندیشه میآورد.