«طرح تربیتی» بسیج برای یک میلیون دانش‌آموز ایرانی

جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ تهران ۰۲:۱۹
رئیس سازمان بسیج مستضعفان: این طرح تربیتی از سال تحصیلی آینده با پوشش یک میلیون دانش‌آموز آغاز به کار می‌کند

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اعلام اجرای یک طرح هفت ساله تربیتی موسوم به «طرح شهید بهنام محمدی» ‌در مدارس ایران گفت: «در این طرح، از هر مسجد، دو یا سه بسیجی به کمک اولیا و کادر آموزشی مدارس می‌روند تا آنان را در کارهای تربیتی یاری رسانند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، غلامحسین غیب پرور که در جمع فرماندهان بسیج دانش آموزی استان کهگیلویه و بویراحمد سخن می‌گفت، افزود: «این طرح تربیتی از سال تحصیلی آینده با پوشش یک میلیون دانش‌آموز آغاز به کار می‌کند».

او اشاره کرد که طرح تربیتی «شهید بهنام محمدی»، طرح ویژه این سازمان نظامی است و آن را «نقطه پیوند مسجد، مدرسه و خانه» دانست.

بهنام محمدی، نوجوان بسیجی،‌ در مهر ماه سال ۵۹ در جریان حمله نیروهای عراقی به خرمشهر کشته شد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در بخشی از سخنانش با اعلام اینکه «هر یک از جوانان ما باید حداقل به یک مسجد وابسته باشند»‌ افزود: «نمی‌توان فردی را بسیجی دانست اما با مسجد کاری نداشته باشد».

این مقام نظامی جمهوری اسلامی در عین حال،‌ در مورد نقش مدرسه در طرح موسوم به «طرح شهید بهنام محمدی» گفت: «مدارس ما قبل از آموزش باید کانون تربیت باشند».

غلامحسین غیب پرور همچنین از آنچه «دیدگاه‌های خوب وزیر آموزش و پرورش»‌ نامید،‌ تمجید کرد و گفت: «هم‌افزایی میان بسیج و آموزش و پرورش باید بیش از پیش تقویت گردد».

سخنان رئیس سازمان بسیج مستضعفان در مورد اجرای این طرح، چند روز پس از تجمع‌ها و تظاهرات در حدود ۱۰۰ شهر ایران و بازداشت تعدادی از دانش‌آموزان و همچنین کشته شدن دست‌کم دو دانش‌آموز ابراز شده است.

در این ارتباط،‌ به گزارش وبسایت باشگاه خبرنگاران جوان، محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، روز ۱۹ دی، درباره حضور برخی از دانش‌آموزان در تظاهرات گفت: «حضور برخی از دانش‌آموزان در حوادث اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی بوده است».

تاکنون مقام های جمهوری اسلامی ایران آمار مشخصی از دانش‌آموزان بازداشتی اعلام نکرده‌اند ولی محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس، موسوم به «فراکسیون امید»، روز چهارشنبه ۲۰ دی، گفت که تمامی دانش‌آموزان به جز تعداد بسیار کمی آزاد شده اند.

پیش از این، حسین ذوالفقاری، معاون وزیر کشور، اعلام کرده بود که اکثر بازداشت‌شدگان تجمع‌های اخیر زیر ۲۵ سال سن دارند.

به گفته محمود صادقی، ‌نماینده مجلس،‌۳۷۰۰ تن در تجمع‌ها و تظاهرات روزهای اخیر در شهرهای ایران بازداشت شده اند.

در همین حال، معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، با اشاره به اینکه «تعداد قابل توجهی از بازداشت‌شدگان» جوانان هستند، گفته است که «ما به گفت‌وگوی عمیق بین نسلی نیازمندیم. حتماً نیازمند شنیدن صدای نوجوانان و جوانان هستیم، زیرا برای شنیدن صدای نسل دهه ۷۰ و ۸۰ فرصت و فضای کافی نه در خانواده و نه در جامعه فراهم نکرده‌ایم».