گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در دی ماه ۹۶

گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان دردی ماه 96
فرهاد نصیری

آسیبهای اجتماعی:
نماینده مجلس ایران: حداقل ۲۰ نفر بعد از زلزله کرمانشاه خودکشی کرده‌اند.
شهاب نادری، نماینده پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در گفت‌وگو با خانه ملت، خبرگزاری مجلس ایران از حداقل ۲۰مورد اقدام به خودکشی بعد از زلزله اخیر خبر داده و گفته است این آمارها روز به روز افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه به خبرگزاری تسنیم گفته است پس از زلزله کرمانشاه، هیچ فوت ناشی از خودکشی ثبت نشده است.(بی بی سی )
بازداشت‌شدگان ایذه بین ۱۶ تا ۲۴ سال هستند/ نمایندگان از گزارش وزرا و رئیس صدا و سیما درباره ناآرامی‌های اخیر قانع نشدند.
نماینده مردم شهرستان ایذه هدایت الله خادمی در خصوص وضعیت حوزه انتخابیه خود گفت:‌ افرادی که در تجمعات ایذه بازداشت شده‌اند، غالبا نوجوان و جوان بین ۱۶ تا ۲۴ سال هستند، زمانی که در ایذه بودم با خانواده‌های آنان گفت‌و‌گو‌هایی را انجام داده‌ام تا مشکلاتشان به زودی برطرف شود .(ایلنا )
ایران به برکت محبت اهل‌بیت (ع) و ولایت فقیه آرامش دارد.
حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی متقی درباره اغتشاشات اخیر عده‌ای معدود و هنجار شکن در برخی نقاط کشور اظهار کرد: ایران اسلامی به برکت ولایت فقیه و محبت اهل‌بیت (ع) آرامش دارد. وی گفت: در هر حکومتی یک عده مخالف حضور دارند که با رویکردهای حکومتها و دولتها مخالفت می‌کنند. (باشگاه خبرنگاران پویا)
فرار ۳ هزار دختر از خانه در نیمه نخست سال.
رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به آمار پذیرش فرار دختران از منزل در سال ۹۵، گفت که با مقایسه این آمار در نیمه نخست سال جاری مشخص می‌شود آمار فرار دختران افزایش یافته است به طوری که در این زمان بالغ بر ۳ هزار دختر از منزل فرار کرده‌اند. وی با اشاره به آمار تماس‌های برقرار شده در خصوص آسیب‌های اجتماعی،بیان کرد: “بخشی از این آسیب‌ها به فرار دختران از منزل برمی‌گردد به طوری که در سال ۹۵ ، ۵ هزار و ۳۸ مورد در این زمینه به اورژانس اجتماعی اطلاع داده شده بود”.(خبرگزاری هرانا – )
فقط ۶۴۴ دختر فراری در ۶ ماهه اول سال داشتیم/ آمار فرار پسران نسبت به دختران ناچیز است.
جامعه > آسیب‌ها – ایلنا نوشت: رییس اورژانس اجتماعی با تاکید براینکه فقط ۶۴۴ دختر فراری در ۶ ماهه اول سال داشتیم، گفت: آمار درست دختران فراری که در بهزیستی پذیرش شده‌اند، آمار مداخله در بحران‌ها است و وقتی می‌گوییم، تعدادی دختر به خودروهای خدمات سیار مراجعه می‌کنند؛ به معنای فراری بودن آنها نیست.(خبرگزاری ایلنا )
نماینده تهران: 25 تا 30 دانشجو و 4 دانش‌آموز همچنان در بازداشت هستند.
عضو کمیته پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشت شده در مجلس اظهارداشت: حدود 25 تا 30 دانشجو و 4 دانش آموز در سراسر کشور در بازداشت به سر می برند.
فاطمه سعیدی نماینده تهران و عضو کمیته پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشت شده در مجلس با اشاره به آخرین وضعیت دانشجویان بازداشتی در نا آرامی های اخیر کشور، گفت: خوشبختانه اکثریت دانشجویان آزاد شده اند و حدود 25 تا 30 دانشجو همچنان در بازداشت به سر می برند. ما پیگیر هستیم که ان شاءلله آنها هم برگردند و به امتحانهایشان برسند. (اعتماد آنلاین)
اشک‌های دختر ۷ ساله پای چوبه دار/ رضایت بدهید، بی‌ بابا نشوم
جامعه > حوادث – ایران نوشت: مرد جوان که درجریان نزاع خیابانی، ناخواسته دوست جوانش را به قتل رسانده بود، سحرگاه دیروز و پس از آخرین وداع با خانواده‌اش پای چوبه دار رفت . مظاهر- 30 ساله- مرد متأهلی است که سوم شهریور 93 در جریان درگیری خیابانی در یکی از محله‌های کرج پسر جوانی به نام سعید را با ضربه چاقو از پای درآورده بود. عامل قتل پس از دستگیری تحت بازجویی‌ قرارگرفت و گفت که در دفاع از خود و ناخواسته مرتکب قتل شده است. اما با توجه به‌حضور مأموران یگان گشت نیروی انتظامی در محل وقوع درگیری ادعای وی دفاع مشروع شناخته نشد و او به قصاص نفس محکوم شد. (خبر انلاین)
18 میلیون ایرانی در حاشیه شهرها سکونت دارند/ رشد 30 برابری حاشیه نشینی در 20 سال.
محمد درویش روز سه شنبه در نشست تخصصی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با جمعی از دهیاران زن سراسر کشور در محل باشگاه نهاد ریاست جمهوری افزود: به خاطر این تعداد حاشیه نشین در شهرها، سهم بزرگی از سکونتگاههی روستایی در کشور را نیز از دست داده ایم. وی تصریح کرد: متاسفانه این تعداد حاشیه نشین از روستاها به شهرها آمده اند و در حاشیه شهرها زندگی می کنند و همین امر تبعات و آسیب های اجتماعی جدی را در شهرها به وجود آورده است که باید برای آن تدابیر جدی اندیشید. ( ایرنا،)

گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در دی ماه 96